Hej.

Ska byta fasadmaterial samt fönster, skall även riva en balkong.

Jag måste alltså lämna in en fasadritning till bygglovshandläggaren.

Hur detaljerad måste denna vara?
Måste den vara måttsatt? Och i så fall måste allt måttsättas, dvs fönsteranstånd till knut-grund-takfot-andra fönster osv eller räcker det med att rita en fyrkant och rita in mindre fyrkanter där dörrar och fönster kommer vara?

Andra tips?
 
När jag lämnade in min bygglovaansökan så hade min husleverantör bifogat allt jag behövde. Gällande fasaden var den uppritad så som den ska se ut, med liggande panel, alla fönster, dörrar utsatta osv. Men det stod inga mått på fönstrens eller dörrarnas exakta placering.

Men det kanske är lika bra att dubbelkolla med bygglovshandläggaren så att du slipper komplettera och bygglovet drar ut extra på tiden.
 
Först och främst: Ritningen skall vara "skalenlig".
 
Anna1984 skrev:
När jag lämnade in min bygglovaansökan så hade min husleverantör bifogat allt jag behövde. Gällande fasaden var den uppritad så som den ska se ut, med liggande panel, alla fönster, dörrar utsatta osv. Men det stod inga mått på fönstrens eller dörrarnas exakta placering.

Men det kanske är lika bra att dubbelkolla med bygglovshandläggaren så att du slipper komplettera och bygglovet drar ut extra på tiden.
Jag ringde och pratade med honom om hur han ville ha det. Men det var en riktig surgubbe och han var ej intresserad av att hjälpa till och tyckte att om jag inte visste själv så finns det arkitekter som jag kunde anlita.

Jag vill byta fasad, inte krångla med arkitekter och sånt
 
LGG-01 skrev:
Först och främst: Ritningen skall vara "skalenlig".
Det är jag med på, men tex ett fönster. Om det hamnar 1-2 mm fel på fasadritningen resulterar ju i 10-20 cm i verkligheten
 
OM det är en liten kåk kör då på skalan 1:50.(
Kolla med fastighetskontoret "hur" noga du måste vara. UTGÅR.p.g.a. "surgubbe"

Hur detaljerad måste denna vara?
Måste den vara måttsatt? Och i så fall måste allt måttsättas, dvs fönsteranstånd till knut-grund-takfot-andra fönster osv eller räcker det med att rita en fyrkant och rita in mindre fyrkanter där dörrar och fönster kommer vara?
Jag har en bygglovshandling (på ett flerfamiljshus) där finns inga mått men samtliga detaljer finns med
inkl. marknivåer. Så fram med skalstocken eller ett Cad.progr det är säkert den ända lösningen. ELLER.
Fråga vad en arkitekt vill ha för att göra en bygglovs.handlingt borde inte kosta en förmögenhet och då blir det (mera) rätt än om du skall rita själv.
 
Redigerat:
LGG-01 skrev:
OM det är en liten kåk kör då på skalan 1:50.(
Kolla med fastighetskontoret "hur" noga du måste vara. UTGÅR.p.g.a. "surgubbe"



Jag har en bygglovshandling (på ett flerfamiljshus) där finns inga mått men samtliga detaljer finns med
inkl. marknivåer. Så fram med skalstocken eller ett Cad.progr det är säkert den ända lösningen. ELLER.
Fråga vad en arkitekt vill ha för att göra en bygglovs.handlingt borde inte kosta en förmögenhet och då blir det (mera) rätt än om du skall rita själv.
Måste alla 4 sidorna få plats på 1 papper?
 
Nej.
Frågan är om stadsbyggk. vill ha ritningen i en spec. skala och DET MÅSTE dom svar på.
 
LGG-01 skrev:
Nej.
Frågan är om stadsbyggk. vill ha ritningen i en spec. skala och DET MÅSTE dom svar på.
Jag frågade allt sånt men han var av åsikten att om jag inte visste själv så skulle jag anlita arkitekt.

Jag vill ju bara veta hur nogrannt allt är.

Om ett fönster hamnar lite längre ut än på fasadritningen, vad händer då tex?
 
hantverkare1 skrev:
Jag frågade allt sånt men han var av åsikten att om jag inte visste själv så skulle jag anlita arkitekt.

Jag vill ju bara veta hur nogrannt allt är.

Om ett fönster hamnar lite längre ut än på fasadritningen, vad händer då tex?
Men...
Du skall byta fasadmaterial och ändra färg.
Egentligen inte ändra på något annat, förutom balkongen.
Vad skall alla mått vara till, du behöver väl bara visa ändringar.
 
Har själv ringt till SBK i Sthlm, då var det en grinig dam som betygsatte våran arkitekt, inte kul det inte.

Jag tycker att du letarpå en arkitekt och frågar hur mycket o.s.v.

Du skall också riva en balkong, blir det en liknade eller större balkong så bör/skall (vet ej) en konstruktör rita för att bli balkongen skall bli godkänd bygglov.

Arkitekten sitter inte och ritar för hand numera utan använder datorn (det visste du kanske) och där finns det färdiga fönster att kopiera in på ritningen o.s.v. det går bus fort att fixa.

Jag känner en arkitekt i Järna men kolla först i närområdet så slipper du dyra resor.
 
KnockOnWood skrev:
Men...
Du skall byta fasadmaterial och ändra färg.
Egentligen inte ändra på något annat, förutom balkongen.
Vad skall alla mått vara till, du behöver väl bara visa ändringar.
Är eternit i dagsläget samt enorma fönster, dvs 20x20 fönster.

Ska sätta i 12x12 istället samt på med träpanel.

Balkongen skall rivas och balkongdörr slås igen.

Det är det enda jag ska göra.

Känns som att anlita arkitekt är att skjuta över målet. Eller?
 
LGG-01 skrev:
Har själv ringt till SBK i Sthlm, då var det en grinig dam som betygsatte våran arkitekt, inte kul det inte.

Jag tycker att du letarpå en arkitekt och frågar hur mycket o.s.v.

Du skall också riva en balkong, blir det en liknade eller större balkong så bör/skall (vet ej) en konstruktör rita för att bli balkongen skall bli godkänd bygglov.

Arkitekten sitter inte och ritar för hand numera utan använder datorn (det visste du kanske) och där finns det färdiga fönster att kopiera in på ritningen o.s.v. det går bus fort att fixa.

Jag känner en arkitekt i Järna men kolla först i närområdet så slipper du dyra resor.
Balkongen ska bort helt.

Känns bara som att man borde kunna fixa detta själv.
 
hantverkare1 skrev:
...Känns som att anlita arkitekt är att skjuta över målet. Eller?
Absolut!

Att rita en fasad, och sätta in fönstren på rätt plats borde ju vara enkelt att göra själv.

Allmänt upprop:
Vi lägger upp lite fasadritningar här, så Hantverkarn får en idé om hur det bör se ut :)

Tillägg
På en vanlig bygglovsritning görs all måttsättning på planritningen, så inga mått står på fasadritningarna. Fönsterbredder/-höjder står alltså normalt på planritningen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.