För att se om mil, krockstatus stämmer så får man göra en ursprungskontroll i garantidatabasen hos en återförsäljare, även kika i berörds bil service bok och ringa till verkstäderna där bil skall ha servats.


V70=mördarsnigel, alla har en. Köp en bil från det tyska artelleriet.(y)

mvh
 
Redigerat:
Y
Spännande. Kan jag alltså gå in till en återförsäljare och få uppgifter som är noterade i annat land?

Bilen har lite udda mixade delar, så den är väl både krockad och långmilad trots att det idag hävdas ovanligt lågt.
 
Klart du ska ha en kombi..

Finns det någon fördel med sedan egentligen? Den är stor men går ändå inte att lasta något i den?

Och vad är fördelen med awd? Upplever ni att ni kör fast ofta?
Och på vintern, får man sladd kör man ju oftast fortare med awd vilket resulterar i att när det släpper med awd så släpper det ordentligt och i högre hastighet..

Bara mina tankar och erfarenheter..
 
Har du en service inriktad person hos en återförsäljare, verkstad så hjälper de dig med få fram bilens historik så den stämmer med mil service etc, då och då mixtras det med historiken innan första reg. besiktning i sverige,

mvh
 
Yrrol skrev:
Spännande. Kan jag alltså gå in till en återförsäljare och få uppgifter som är noterade i annat land?

Bilen har lite udda mixade delar, så den är väl både krockad och långmilad trots att det idag hävdas ovanligt lågt.
Låter som du ska torska på en importerad lågmilare?
LÅT BLI!
Om du inte är bilkunnig och kan bedömma hur skicket egentligen är.

Har en kompis som levde bra på sån import under många år.
Backa mätare är en baggis, tomma serviceböcker med stämplar går med utmärkt att köpa från Tyskland.

Bara så du vet vad du ger dig in i.
Har bilen gått lite så bör pedalgummi etc vara mindre slitna men är givetvis svårt att säga exakt hur det ska se ut efter ett visst antal mil.
 
Sedan-modeller går fetbort hos mig, minst halvkombi annars får man inte in de där stora sakerna.
Angående takräcken för bilar utan rails så fäster man dessa i dörrarna vilket innebär att man får en konstig fördelning av vikten av det man har på taket, därför hade jag aldrig valt bort rails, har ett par universal-lasthållare från biltema vilka jag har misshandlat med diverse skrot, ska man ha räcken anpassade för bilen blir de snordyra.
Jag hade aldrig heller köpt en bil utan dragkrok, att kunna luffa iväg med en kärra till bygghandeln och få med sig en hög gipsskivor är guld värt.
Sedan måste jag fråga varför du är så inriktad på just Volvo, prova andra märken så kanske du hittar en bil som du tycker är mer prisvärd, Volvo blev ju tyvärr folkbilstillverkaren som helt plötsligt ville leka med Mercedes och BMW vilket tyvärr gjorde att man fick lite bil för mycket pengar.
 
Blindnit skrev:
Låter som du ska torska på en importerad lågmilare?
LÅT BLI!
Om du inte är bilkunnig och kan bedömma hur skicket egentligen är.

Har en kompis som levde bra på sån import under många år.
Backa mätare är en baggis, tomma serviceböcker med stämplar går med utmärkt att köpa från Tyskland.

Bara så du vet vad du ger dig in i.
Har bilen gått lite så bör pedalgummi etc vara mindre slitna men är givetvis svårt att säga exakt hur det ska se ut efter ett visst antal mil.
Vad gör dom Tyska bilarna så speciella för detta, eller vad får dig att tro att du inte kan göra samma sak i Sverige?
 
Nimajneb skrev:
Vad gör dom Tyska bilarna så speciella för detta, eller vad får dig att tro att du inte kan göra samma sak i Sverige?
Du ser ju hur mätaren stod vid förra besiktningen väldigt enkelt via https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx ?
Sen vet jag inte hur det fungerar rent praktiskt om bilen gått mindre sen året innan?
Om det bara listas rätt av eller det blir gnäll?
Så om andra besiktningen så att säga har sänkt miltalet så vanligt folk inte kan se det?

Sen till TS, klart du ska ha en Passat :)
Min 1.8T drar 0.7 vid vettig körning, en diesel i samma skepnad runt 0.5.
 
Eller om det var 0.4 i 80 för diesel?
Bensinare 0.6.
 
I Sverige kan man ganska enkelt plocka ut besiktnigsprotokollen. Det syns ganska lätt om mätaren manipulerats. På en importerad bil är det svårare men kan kollas hos återförsäljare.

Edit för långsam..
 
Y
Jag är inte rädd för högt miltal då jag fått okej pris på motor/lådbyte, men då ska ju bilen pris vara därefter.
Gäller ju bara att kunna få det svart på vitt vad för miltal det är noterat i tyskland.. Eller skador...

Skicket går att jobba med, men utrustning går ju knappt att komplettera i efterhand.


Ska besöka Brandt och höra om dom kan hjälpa mig att kolla historiken. :)
 
Dagens motorer snurrar väl egentligen hur länge som helst?
Längre än karossen så att säga.
 
Hennke85 skrev:
Angående takräcken för bilar utan rails så fäster man dessa i dörrarna vilket innebär att man får en konstig fördelning av vikten av det man har på taket, därför hade jag aldrig valt bort rails, har ett par universal-lasthållare från biltema vilka jag har misshandlat med diverse skrot, ska man ha räcken anpassade för bilen blir de snordyra.
De där universalhållarna från Biltema skulle jag inte ta i med tång. Köp begagnade originalräcken på Blocket till bra pris. Brukar finnas massor till salu till de vanligare bilmodellerna.
 
Blindnit skrev:
Låter som du ska torska på en importerad lågmilare?
LÅT BLI!
Om du inte är bilkunnig och kan bedömma hur skicket egentligen är.

Har en kompis som levde bra på sån import under många år.
Backa mätare är en baggis, tomma serviceböcker med stämplar går med utmärkt att köpa från Tyskland.

Bara så du vet vad du ger dig in i.
Har bilen gått lite så bör pedalgummi etc vara mindre slitna men är givetvis svårt att säga exakt hur det ska se ut efter ett visst antal mil.
Dom flesta bilar är väl importerade då vi inte tillverkar dom i Sverige.;)
Det är tyvärr inte ovanligt att det även förekommer mätarfusk på svensksålda bilar som säljs på firmor eller privat.:(
Så det är faktiskt lika osäkert att köpa svensksålt med dagens teknologi och oseriösa säljare.
 
User81 skrev:
Klart du ska ha en kombi..

Finns det någon fördel med sedan egentligen? Den är stor men går ändå inte att lasta något i den?
Dom är snyggare och snålare, dessutom brukar dom ofta vara tystare i kupen.

Man kan lasta rätt ok med fällt baksäte med, även om man får lite problem med höjden ibland.

Det bästa är ju egentligen halvkombi, även om sedan förstås är någogt snyggare.

..Dessutom, moderna kombis lastar ju EMBARMLIGT dåligt.. V70 är väl bland dom större, men är man van vid tex en gammal 245 så är ju V70 kombin löjligt liten. (Och då har jag inte ens tagit upp V40 som man knappt får in datorväskan i kombiutrymmet på..)

Och vad är fördelen med awd? Upplever ni att ni kör fast ofta?
Och på vintern, får man sladd kör man ju oftast fortare med awd vilket resulterar i att när det släpper med awd så släpper det ordentligt och i högre hastighet..
Vaddå släpper ? vad har det med 4wd att göra menar du ?

Fyrhjulsdrift har man för att *komma iväg* bättre, inget annat, man kör i samma hastighet ändå när man väl är igång, oftast anpassar man ju sin hastighet efter hur snabbt man kan stanna, och en 4wd-bil stannar ju lika snabbt/långsamt som en tvåhjulsdriven. Dessutom är det jäkligt trevligt om man ska köra där det är dåligt snöröjt tex, för att inte tala om man ska dra upp båtar eller släp på vintern osv.

..För att inte tala om hur roligt det är att dra upp andra som kört fast med sina 2wd-bilar :)

Nu har iofs volvo en historia av extremt värdelös fyrhjulsdrift (850 awd är ju ett lysande skräckexempel), men som nån påpekade är det väl rätt okej numera på nyare volvo.

Personligen skulle jag inte överväga fwd om jag kunde få 4wd på den aktuella modellen.

Angående rails tycker jag det är bland det fulaste som finns, och dom är otroligt irriterande när man ska borsta snö från bilen, dessutom känns det som att dom orsakar oljud. ..Trots detta har jag en bil med både kombi och rails, men det var inte så mycket att välja på, men jag tar riktiga takräcken vilken dag som helst framför rails iaf. (Anledningen till kombi är att dottern fortfarande behöver barnvagn och då är det bra med extra lasthöjd och lägre lasttröskel, men när barnvagnen är borta blir det nog ingen kombi.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.