thomasx skrev:
Men du kan fortfarande välja energi-leverantör och har på så vis en möjlighet att påverka.
Dilemmat med elnätet är att nätägaren även är en av elleverantörerna. De kan alltså kompensera bortfallet på leveranssidan med ökat pris på nätsidan.
 
sunqan skrev:
Dilemmat med elnätet är att nätägaren även är en av elleverantörerna. De kan alltså kompensera bortfallet på leveranssidan med ökat pris på nätsidan.
Nej, jag har bara en el-leverantör, och de är dessutom inte samma som nätleverantören.
Därtill kan nätleverantörerna inte alls kompensera på det vis du säger, eftersom nätpriserna regleras av Ei.
 
Och ei verkar ju vara enkla att köra över :)
 
Svar till thomasx
Det var ju det jag sa att är det fri etablering blir det dubbla nät på vissa ställen och prisbliden kan bli annorlunda.
Bra exempel med mobilnätet. (det är ju dyrt att ringa?)
Det finns säkert masor av fastigheter som har en panna till två fastigheter och det krävs ingen koncetion för det, men hade man velat dela en elgenerator hade det krävts koncetion.
 
thomasx skrev:
Därtill kan nätleverantörerna inte alls kompensera på det vis du säger, eftersom nätpriserna regleras av Ei.
Och nätleverantörerna har precis fått frikort från förvaltnignsrätten att i princip strunta i Eis gränser...

http://www.dn.se/ekonomi/dom-kan-leda-till-chockhojt-elpris/

De har ju inte direkt tradition av att vara återhållsamma med höjnignar.

http://www.sabo.se/aktuellt/nyheter_s/2012/maj/Sidor/Elnätsavgifterna-fortsätter-öka.aspx
http://www.fastighetsagarna.se/aktu...isregleringen-av-elnatsavgifter-fungerar-inte
 
Nerre skrev:
Och nätleverantörerna har precis fått frikort från förvaltnignsrätten att i princip strunta i Eis gränser...
Nej, eftersom ärendet är överklagat och inga höjningar tillåts tills det är avgjort i högre instans, vilket kan ta flera år.
Källa: Ei.
 
Köper man ett hus i en stad, så kopplar man på sig på många monopol. Elnät, avfall, avlopp, vatten, tillfartsväg, planmonopol allmänt etc.

Nackdelen med att äga sin egen mark, staten ställer så mycket krav... ;)
 
Nu var det ganska många OT svar i diskussionen så jag tänkte bara försöka komma tillbaka till ämnet...
Frågan var om man kan tvingas till fjärrvärme vid köp av befintlig bebyggd fastighet?
Svaret har konstant varit nej (som jag uppfattat det hela) men om förra ägaren skrivit på avtal om fjärrvärme i villa så brukar avtalen vara ganska långa (vi hade 10år på vårt avtal), vad händer med sådant avtal vid försäljning OM nya ägaren inte inte vill ha fjärrvärme? Kan man tvingas ha kvar det avtalstiden ut? Drabbas säljaren av "vite" i ett sådant fall?
Frågor om monopol/tv /elleverantörer tycker jag som newbi på forumet att vi lämnar till frågor om dessa ämnen, nu gällde det fjärrvärme!
 
För drygt 10 år sedan fick vi i Pålsboda erbjudande att koppla in fjärrvärme, det var det lokala fjärrvärmebolaget, ägt av ett antal bönder kring Pålsboda som byggt detta. Vi hoppade på, flera av grannarna hoppade även de på tåget, förmånligt avtal fick jag och ett antal andra personer, eftersom de valde att dra ledningarna över tomterna istället för längs gator, behövde de passera en tomt bjöd de på all grävning i samband med avtalstäckning. Vi betalade bara för anslutning till oss, efter växlaren! Blev en investering på ca 12000kr för en helt ny värmekälla. Växlaren var bolagets ägo så den behövde aldrig vi göra service på. Priset var oxå bra, MEN på 10 år har kostnaden för själva förbrukning blivit närapå dubbelt så dyrt. Så när vi byggde nytt ( pga brand) valde vi frånluftsvärmepump istället, ett år senare är jag mycket nöjd med valet att byta!
 
Det finns ett uppmärksammat rättsfall på området för några år sedan, en bostadsrättsförening som ville borra bergvärme och kommunen vägrade - de försökte tvinga in föreningen i fjärrvärmen. Det löste sig dock till det bästa och kommunen förlorade i rätten!
Hittar tyvärr inte någon referens till det.
 
sisuchef skrev:
Priset var oxå bra, MEN på 10 år har kostnaden för själva förbrukning blivit närapå dubbelt så dyrt. Så när vi byggde nytt ( pga brand) valde vi frånluftsvärmepump istället, ett år senare är jag mycket nöjd med valet att byta!
Och jag har också haft fjärrvärme ganska många år, med en högst rimlig kostnadsökning. Väl i paritet med andra energislag och rimligt billig även jämfört med dessa.

Den största risken hos oss i Göteborgsregionen är dock inte marknadsmässig, det är klart att oligopol leder till otrevligheter för kunder på en fri marknad, utan politisk. OM vi får maktskifte med åtföljande utförsäljning så tappar vi vår möjlighet att påverka (thomasx, det är inte bara som kund man kan påverka...) Exemplet från Stockholm förskräcker... (Ja, jag vet att det hävdas att man sålde ett så dåligt nät att det var eftersatta nödvändiga investeringar som drev upp priset. Andra källor hävdar att det bara är spinn och marknadsföring. Jag tror i vilket fall mer på en kommunal verksamhet än en privat dito vad det gäller de här aspekterna). I mitt fall är det dubbelt usch, eftersom jag bor i en annan kommun och inte röstar i Gbg och inte har någon (teoretisk) möjlighet att påverka direkt.

På plussidan så finns det ju som sagt många fördelar: stor effektreserv/energireserv (Om åtta vuxna vill duscha varav två samtidigt när man har gäster, inga problem.) Högtempsystem som det är i gamla hus, inga problem. Billigt och lättöverskådligt; Jag betalar bara för förbrukad energi. Inga andra kostnader. (punkt). Lätt att se sina faktiska kostnader allt inkluderat. (Jämför med elfakturorna som är avgifter på avgifter+skatt osv.) Driftsäkert, tyst, underhållsfritt (relativt), rent, tar liten plats, låg investeringskostnad m.m.

Och det som i mitt fall fällde avgörandet; kom med fiber. 100 Mbps symmetriskt + TV och telefoni för en billig peng. (Och jag kan välja mellan 8-9 olika leverantörer av tjänster för internet.)
 
sisuchef skrev:
MEN på 10 år har kostnaden för själva förbrukning blivit närapå dubbelt så dyrt.
Och hur har priset på eldningsolja utvecklats de senaste 10 åren? Elpriset? Pelletspriset?
 
Nerre skrev:
Och hur har priset på eldningsolja utvecklats de senaste 10 åren? Elpriset? Pelletspriset?
Det kan vara intressant om man vill jämföra att en fördubbling på 10 år motsvarar en årlig ökning med ca 7.2%

En tvåprocentig inflation motsvarar en minskning av penningvärdet med ca 9% under en tio-årsperiod (men den är förstås samma för alla energislag).
 
Vårt elnät ägs såvitt jag vet av Eon, jag tror inte de är ett kommunalt bolag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.