S
raveper skrev:
Har sett den förr men tycker den verkar lite överdrivet krånglig.
jo han gör det krångligt. men mycke tänk bakom.
känns ändå inte speciellt säkert.
 
S
Daniel_N skrev:
Jag kör bordssåg/justersåg varje dag, aldrig utan skydd. Förstår inte vad det är man ska titta på? Inställningarna är ju redan gjorda när det är dags att såga. Ska du bara såga en bit in så fäst ett stopp längre bak på utmatningsbordet, eller höj skyddet lite och titta från sidan.

Dessutom är hålet runt klingan väl stort, lätt att bitar trillar ner och slungas iväg.

Slutligen: Att bara fästa klyvanhållet med 2 tvingar är ingen bra lösning. Dels är det långsamt, vilket kanske inte gör så mycket när man jobbar till sig själv, men framförallt är det lätt att man inte får klyvanhållet parallellet med klingan vilket mycket lätt kan leda till nyp i bakkant av klingan, vilket ger kast.
man kan behöva se när man klyver långa kilar för fall till ett golv.
 
SBH skrev:
man kan behöva se när man klyver långa kilar för fall till ett golv.
Ändra metod, en bordssåg är inte lämplig att köra på frihand med (vilket jag antar att du menar). En enkel jigg som följer anhållet och på vilken du spänner ämnet som ska bli kilformat funkar bra
 
Redigerat:
  • Gilla
woodchuck och 1 till
  • Laddar…
SBH skrev:
man kan behöva se när man klyver långa kilar för fall till ett golv.
Då är det bättre med cirkelsåg/sänksåg eller en jig till bordssågen, vet ej vad den heter på svenska men google tapering jig.
 
Daniel_N skrev:
Ändra metod, en bordssåg är inte lämplig att köra på frihandel med (vilket jag antar att du menar). En enkel jigg som följer anhållet och på vilken du spänner ämnet som ska bli kilformat funkar bra
Du var snabbare för jag antar att vi pratar om samma sak?
 
S
Daniel_N skrev:
Ändra metod, en bordssåg är inte lämplig att köra på frihand med (vilket jag antar att du menar). En enkel jigg som följer anhållet och på vilken du spänner ämnet som ska bli kilformat funkar bra
jag sågade senast med sticksåg.

har du något tips på sådant anhåll till byggsåg? kör inte mycke med bordsåg. skulle vilja ha en hemma och tar gärna tips om sådan också
 
S
hantverkare1 skrev:
Då är det bättre med cirkelsåg/sänksåg eller en jig till bordssågen, vet ej vad den heter på svenska men google tapering jig.
sänksåg hatar jag.
med cirkelsågen kan det bli farligt.
kör med sticksåg och ett grovt blad
 
SBH skrev:
sänksåg hatar jag.
med cirkelsågen kan det bli farligt.
kör med sticksåg och ett grovt blad
Vad är det du hatar med sänksåg?
 
Matte_Nörden skrev:
Vad är det du hatar med sänksåg?
Det blir för enkelt, rakt, dammfritt (med dammsugare)?!
;)
 
Matte_Nörden skrev:
Vad är det du hatar med sänksåg?
Han har ingen själv och härom dagen gick det upp ett liljeholmens kring varför han borde ha en, så nu surar han över att han inte skaffade en för tio år sedan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu tycker jag ni sågat Nizzehult väl mycket. Tycker han var klar och tydlig med avsikten av att klyva längre lister och plank. Dessutom så verkar han ha koll på att lösningen inte är världens säkraste.

Angående det där med att titta på vad klingan sågar. Kände att jag behövde ta på mig rollen som självutnämnd såg expert och förtydliga lite av det Daniel skrev.
Det är inte viktigt vad klingan gör, "utan den genomför det du har ställt hela sågen att göra". Om du sågar med en handklinga som har ett klyvanhåll monterat så tittar du inte på vad klingan sågar utan du har fokus på att anhållet hela tiden ligger an mot det du sågar. För det är svårt att klyva med hanklinga med anhåll och få det snyggt för den vill gärna såga lite som den själv vill. Så per automatik så har du fokus på att hela tiden försöka hålla anhållet mot det du sågar.

Det är exakt det samma som gäller på en stationär såg. Fast där är fokus på det material du för genom klingan. Se till så att det hela tiden ligger an mot klyvanhåll respektive kapanhåll. Och åter igen klingan gör bara det du ställt in sågen att göra för det spelar ingen roll om du ser vart klingan sågar den sågar i alla fall.

Ibland händer det att man måste såga efter ett markerad linje oftast vid kapning. Men då får man som Daniel skrev att höja suvaskyddet lite så man ser vart klingan skall såga. Men vid själva sågningen så åter igen släp fokuset på klingan och lägg det på att hålla fast dit materieal som du kapar för ingen inställning kommer att ändras.

Mycket handlar om att man måste våga lita på att sågens skalor är korrekta är dom det så är det hela mycket enklare.

Så nu säger jag upp mig som självutnämnd sågexpert:)

Pär

Ps du är modig SBH som vågar sticka ut hakan och dissa BH "verktyg maskiner&fordons" älskling nr:1 ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
S
blir lika rent och rakt med mina cirkelsågar.

och jag har använt sänksåg. å nä. värre maskin finns ej

jag ju ett ett inlägg, där jag försöker få någon frälsa mig till sänksågarnas värld.
men då vart tyst
 
S
MathiasS skrev:
Han har ingen själv och härom dagen gick det upp ett liljeholmens kring varför han borde ha en, så nu surar han över att han inte skaffade en för tio år sedan.
senaste vi hade på företaget mosade vi med L70 för att den bara jävlades
 
Vilken cirkelsåg har lika bra spånhantering som en sänksåg? :rolleyes:
 
S
FredrikR skrev:
Vilken cirkelsåg har lika bra spånhantering som en sänksåg? :rolleyes:
vet inte hur dåliga dammsugare ni har, men jag inget spån på golvet efter en kapning( eller flera kapningar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.