I vårat hus (som är byggt under sent 50-tal) så finns det ett schakt för teleledningar med små luckor på varje våningsplan i trapphusen. Dessa är låsta och nyckelhålet är halvcirkelformat ungefär som på ett Abloy-lås (men lite större än för Abloy-nyckel och inte exakt som en halvcirkel).

När det var en telegubbe här för några år sedan, så öppnade han denna lucka med en nyckel som han hade med sig, så jag antar att den är av standardtyp.

Ett par år senare var det ett par elektriker här och drog en elkabel i samma schakt, men i brist på sådan nyckel, så bände de i luckan med en kofot medan de lirkade igenom kabeln.

Min fråga är nu om och hur man kan få tag på en sådan här "teleschaktnyckel"?
 
305 skrev:
Min fråga är nu om och hur man kan få tag på en sådan här "teleschaktnyckel"?
Man jobbar som teletekniker på något av bolagen som har avtal med skanova. Eltel & Relacom är två av dom.
 
Dom där låsen är nog i de allra flesta fall e.g ganska tveksamma i dag då ansvar och ägandet av fastighetsnätet övergått till fastighetsägaren så om rätt skall vara rätt så skulle Skanova plockat bort dessa lås i samband med denna reform.
 
Precis, om du ser nån telegubbe så be dem överlämna nätet till fastigheten. Det dom gör då är att de plockar bort låset.
 
gnuttisch skrev:
Precis, om du ser nån telegubbe så be dem överlämna nätet till fastigheten. Det dom gör då är att de plockar bort låset.
Hur vet man om man ser en telegubbe? Förr i tiden var det enkelt. De hade orangea bilar som det stod TELE på och de bar orangea kläder. Men nu? ;)
 
Hade en sådan nyckel då jag var värnpliktig på ett stabskompani. Detta var 1990. Den nyckeln gick till allt, AT-stationer, kopplingsskåp mm. Vi fick absolut inte slarva bort denna nyckel.:)
 
De nycklarna är rätt svåra att få tag i faktiskt. Även för oss Elektriker.(Inte Telesnubbar då) Brukar sluta med att man bände upp de ;) Det har faktiskt hänt man "sparkat in de" eller skruvat ett par skruv i luckan för att den ska sitta. Inget man är stolt över men med En chef/arbetsledare och en hyresgäst som står och säger att man ska fixa. Då rinner bägaren rätt fort över över en fredags eftermiddag.

Skitlås och nycklar är vad det är. Många lås går inte öppna och är väldigt tröga. Nycklarna är så mjuka att man bör nog alltid ha med sig 2-3 likadana nycklar för det är väldigt lätt att man vrider av en nyckel i låset.

Annars så borrar man sönderskiten/vinkelslipar och sätter dit ett annat lås. Eller ett lås med trekantsnyckel.
 
När jag var på telesidan -05 (när Flextronix Network Services blev Relacom), så hade vi med oss grafitspray som vi sprutade i låsen om dom gick trögt.
 
Haha!
När jag va 15 sommarjobbade 2 år på televerket. Fick en flakmoppe och åkte runt o monterade såna lås i trappuppgångar! Shit vilket soft jobb det va!!!
 
E
Varianten att borra/såga sönder låset och ersätta med skruv har man gjort ett par gånger när tålamodet trytit. Sen meddelar man fastighetsbolaget att det kan vara en bra ide att ersätta låset.
 
Dagens telegubbar är väl relacom och eltel. Men det är skanova som äger nätet. Förmodar att det är dom man ska kontakta.

BTW, bor du i hela huset? Eller bara i en lägenhet?
 
gnuttisch skrev:
BTW, bor du i hela huset? Eller bara i en lägenhet?
Själv bor jag bara i en lägenhet, men sitter däremot i BRF-styrelsen, där vi ju ansvarar för hela huset. Sedan så brukar det ofta bli jag som får denna typ av problem på mitt bord...
 
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
De nycklarna är rätt svåra att få tag i faktiskt. Även för oss Elektriker.(Inte Telesnubbar då) Brukar sluta med att man bände upp de ;) Det har faktiskt hänt man "sparkat in de" eller skruvat ett par skruv i luckan för att den ska sitta. Inget man är stolt över men med En chef/arbetsledare och en hyresgäst som står och säger att man ska fixa. Då rinner bägaren rätt fort över över en fredags eftermiddag.

Skitlås och nycklar är vad det är. Många lås går inte öppna och är väldigt tröga. Nycklarna är så mjuka att man bör nog alltid ha med sig 2-3 likadana nycklar för det är väldigt lätt att man vrider av en nyckel i låset.

Annars så borrar man sönderskiten/vinkelslipar och sätter dit ett annat lås. Eller ett lås med trekantsnyckel.
Märkligt egentligen om dessa nycklar inte kommit i allmänt omlopp. Så vitt jag känner till så tar låstillverkarna patent på nyckelprofiler. Dessa patent gäller i typ 20 eller 25 år och därefter så är det lagligt för vem som helst att tillverka sådana nycklar. Och skulle det mot förmodan inte finnas en enda sådan här nyckel i omlopp att kopiera, så borde man ju kunna ta reda på dess utformning, genom att "obducera" ett sådant här lås...
 
Redigerat:
Nu används ju dessa nyclar fortfarande till kopplingsskåp mm vad jag vet. Och själv skulle jag inte vilja bo i ett hus där alla va olåsta då det då är oerhört lätt att tjuvkoppla in sig och ringa dyra utrikes samtal. Vem detta sedan ligger på om låsen är uppbrutna eller borttagna av en boende vet jag inte.
 
Ring telecom. Det gjorde vi. Har 2-3 olika nycklar som passar i dom flesta teleslitsarna.

(STOCKHOLM)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.