Snubblade över följande sida:

http://nordenpaint.se

Ser att de har en hel del färger som är förvånansvärt billiga. Är det någon som har provat t ex Idun eller Njord lackfärger? God kvalitet eller skräp?

Hittar inte mycket på nätet om företaget och färgen. Ett par på reco.se tycker färgerna är toppen.
 
Jag testar att bumpa den här frågan.
De verkar sälja rätt mycket färg så jag tycker ju att det borde finnas användare med erfarenhet här på forumet.
Själva hävdar de såklart att deras produkter är jämförbara med andra premiummärken.

I mitt fall är det deras väggfärg Freja som jag funderar på att måla hela övervåningen med.
 
Går ju att beställa färgprover. Kan ju vara värt och beställa hem en burk om du ska måla hela övervåningen.
 
Står i deras FAQ att de inte skickar provburkar utan färdigmålade provblad.

Tycker det är klart intressant dock är frågan om hur bra kvalitén är. Tex är de bara lite billigare än vad jag brukar betala för Beckers billigaste väggfärg. Är det samma nivå så är det inte värt potentiellt strul vid fel kulör osv.

Är det istället samma nivå som Jotun Lady så köper jag direkt :)
 
I mitt fall ska jag ha stockholmsvitt glans 7 på alla väggar och snedtak, eftersom det är en "standardkulör" så tänkte jag att risken för strul med kulör och liknande borde vara rätt liten. Jag är mer intresserad av att veta om deras färg täcker lika bra om tex Carparol supertäck som jag använt tidigare och om den är lika lättjobbad så att man kan lägga på ordentligt flödigt utan rinningar och kladd.
 
cecar33 skrev:
Kolla här annars där är det sk märkesgrejer mycket bra ställe att handla på [länk]
Tack för tipset, jag har tittat där tidigare men tyvärr ligger de på ca dubbla priset mot nordenpaint.
 
Det är väl Colorex? Åtminstone var det de som gjorde Thor-färgen för några år sedan.
 
Japp, enligt allabolag är Colorex moderbolag till norden paint.

Så är Colorex bra färg då? :)
 
Jag beställde 50l grundfärg och 50l väggfärg Freja (bruten till 0502) tidigare i veckan och idag målade jag för första gången.
Resultatet är helt klart godkänt.
Ett lager grundfärg täckte riktigt bra, de spacklade områdena lyste inte igenom. Ett lager väggfärg räckte för att få bra täckning mot grundfärgen.
 
Ingen som provat utefärgen Thor?
 
Var inte den med i folksams färgtest?
 
Jo de va den o fick bra betyg så jag är sugen o måla hela huset med den men de skulle va kul o höra nått av nån här som provat.
 
Jag beställde hem en burk vit Thor med tillhörande grundfärg och målade några reglar till ett staket. Thor täckte bra o var riktigt bra o jobba med, både med pensel och rulle. Grundfärgen var lite "vattnig" jämfört med cuprinols alkydgrund men om de är bra eller dåligt vet jag inte.
 
Ska testa Thor på den nybyggda gäststugan 240 meter från vattnet på norra Öland. Målade stora huset med Nordsjö tinova lasur, oljebaserad som inte finns längre. Trött på att måla om vart 3:e år. Om färgen är bra tar det åtminstone 5-6 år innan jag kan bedöma det. Känns det rätt när jag målar det nya huset kommer jag att fortsätta med Thor även på det gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.