Hemmakatten
När jag idag stängde högra framdörren på bilen så ramlade spegelglaset ur, bara själva glaset men det gick sönder i två delar. Kan man limma fast glaset? Och med vilket lim? Bilen står utomhus i en carport och det är -5 grader. Och vad kommer besiktningen att säga eftersom glaset är i två delar.
 
Har du möjlighet att ställa bilen i ett varmgarage?
Då skulle jag testat med PL 400.
Kolla först med Biltema elller annan reservdelsfirma om de har utbytesglas.
 
Sprucket glas får man inte ha i en backspegel. Jag har fått en bit vanligt spegelglas hos glasmästaren och sedan satt fast det med bra dubbelhäftande tejp. Det har funkat hos bilprovningen. ☺
 
Hemmakatten
PL400 har vi. Kanske ska pröva, men kräver inte det limmet plusgrader?
 
Hemmakatten
Så en tur till nån bilglasfirma verkar oundviklig, eller?
 
T
Heter det inte sidospegel:rolleyes:

Backspegeln sitter inuti bilen........
 
På en modern bil kan du plocka ur delen som glaset sitter på och limma i lugn och ro inomhus.
 
Vi har (vid skillda tillfällen) tappat glasen till båda våra sidobackspeglar. Som tur är har själva spegelglaset klarat sig i båda fallen (ordvits). Och som ytterligare tur har det varit i närheten av redan inbokat verkstadsbesök, så vi har bett verkstaden fixa det. Men hur som helst så har de använt dubbelhäftande tejp för att fästa spegelglasen.
 
Att temporärt fixa plusgrader lite lokalt är inte så svårt. Jag fick själv göra det en gång när jag blev tvungen att tina en frusen bränsleledning. Bara häng över lite preseningar och filtar/täcken och ställ in en värmefläkt där under.
 
Jag använde förresten Loctite Power glue repair extreme när spegeln på min golf föll av för knappt ett år sedan. Det håller fint.
 
Hemmakatten
Nu har jag varit på Jula och köpt dubbelsidig monteringstejp, http://www.jula.se/dubbelhaftande-monteringstejp-503013 , som tål väta och kyla. Tänkte att jag skulle sätta tillbaka spegelhalvorna som en tillfällig lösning och senare i vår köpa ett nytt glas.

Kom att tänka på hur man får bort tejpen? Frågade på Jula vilket lösningsmedel man använder men personalen visste inte. Blir lite fundersam, på backspegeln sitter ett slag film, svart, som är lite bucklig på sina ställen. Har den någon funktion? Om jag sätter fast spegeln med små tejpbitar kan man spräcka den sedan och förhoppningsvis pilla bort tejpen men förmodligen följer bitar av den svarta filmen med. Har inte kollat upp ersättningsglas ännu.Skall köra en del nu i helgen och veckan som kommer (Stockholmstrafik med idioter som kör om på högersidan) och vill gärna ha spegelglaset på plats.

Blir lite osäker på hur jag ska göra. Har ni några råd?
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Skall köra en del nu i helgen och veckan som kommer (Stockholmstrafik med idioter som kör om på högersidan) och vill gärna ha spegelglaset på plats.
Ett alternativ är ju att köra till höger. Som man ska.

/Han som kör om
 
  • Gilla
Nybyggarens och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Köp ett nytt glas med infästning, kostar inte många kronor. Prova på Ebay.
 
Hemmakatten
Nyfniken skrev:
Ett alternativ är ju att köra till höger. Som man ska.

/Han som kör om
Självklart, men eftersom jag är laglydig ;) kör jag inte i bussfiler eller tränger mig före på höger sida.

Och sen känns det lite konstigt när man ska backa och fickparkera när man är van vid högerspegeln.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Tack peternicklas. Såg att mister-auto.se har spegelglas för en billig penning. Kanske beställer därifrån och lånar bättrehälftens bil i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.