Hus från ca 70 med följande fasad inifrån:

En porös skiva
Metallfolierad papp (rätt tunn), med metallen ut mot fasaden
95 mm isolering
tjärpapp
fjällpanel (ingen luftspalt)

Vi har fått problem med vår fasad, den luktar illa. Efter mycket misstankar gav det sig när vi bytte källarfönster, den lukt som då strömmade ut ur fasaden. Uuuuh :(
Vi har funderat ut följande scenario: på ffa norrsidan blir panelen fuktig (man ser det även på påväxten på fasaden) denna gör att vindpappen blir blöt och torkar aldrig upp på höst-vinter-vår. Vi har helt enkelt samma fenomen som i tjärade syllar, dvs klorföreningar som luktar "mögelaktigt". Vi har öppnat och kollat i fasaden en gång men utifrån så lukten var inte så stark men isoleringen är jättefin och inget mögel.

Det var bakgrunden, nu kommer frågan:
Vi ska tilläggsisolera huset och då river vi bort fasaden, tjärpappen och isoleringen. Sen bygger vi upp igen, men vad sätter vi istället för tjärpappen?
Kan vi sätta plasten så långt ut (95 mm)?
Sen sätta 45 mm isolering och en fasadskiva (vilken tjocklek?) och slutligen panelen. Eller hamnar plasten för mitt i väggen eller för långt ut då?

Som info kan jag säga att vi ska isolera källarväggen ovan mark med 10 cm och vi vill ju inte ha för mycket överhäng på träfasaden.
Huset ska få ftx och då har jag förstått att det nästan krävs att man har t ex plast för att skalet ska bli tätt.

Tar gärna emot hjälp, synpunkter, erfarenheter och tips!
 
Plasten hamnar alldeles för lång ut, så den tycker jag att du skall skippa. Lägg istället på minst 45mm (gärna 70mm), vindduk, spikläkt och panel.
 
varför hamnar den för långt ut? Fuktproblem?
Vi hade nog tänkt lägga på ca 7, tror fasadskivan är minst 3 cm så då blir det 7.5 plus panel.

Vindduk, är det sådan det brukar stå T-vind på med gröna bokstäver?

Blir huset tillräckligt tätt för ftx med endast vindduk?
 
Plasten skall sitta på den varma halvan av väggen så att det inte kondensera på plasten. Skall du ha kvar 95 isoleringen måste du isolera med minst 95 till. För att maximera isoleringen och minska köldbryggor är "västkustskiva" ett alternativ.
 
Låter rimligt. Då regelverket är 95 mm har vi väl inget val än att behålla den tjockleken på innersta "lagret". Västkustskiva verkar vara rockwools namn på fasadskiva (isover, paroc) så det är helt enligt planen.
Men tittar man på deras beskrivning:
http://www.rockwool.se/vägledning/m...ringsanvisningar/byggisolering/vaestkustskiva
så står det:
Skarvarna ska läggas kant i kant så att inga springor uppstår. Vid regelstomme sker skarvning på regel.
Är det regelstomme då i vårt fall eftersom vi inte har kvar tjärpappen?
Sitter det vindpapp på västkustskivan? Vi har åkt förbi ett hus där de tilläggsisolerat men de hade en grå duk som det stod top3 på innan skivan. Som jag förstår det är denna diffusionsöppen och det står att det är en fuktspärr som kan användas i den kalla delen av väggen. Är den ett bra alternativ?

Då blir väggen:
skiva inne
pappen med folie
95 mm isolering
ev 45 isolering
top3 vindskydd
fasadskiva/västkustskiva (hur tjock?)
luftspalt
panel

Alternativt en tjockare skiva och vindskyddet direkt efter de 95 mm isolering vi har idag.
 
  • Gilla
Nime
  • Laddar…
I Isovers beskrivning står det att den kan användas utan ytterligare vindskydd på väggar av betong, lättbetong eller tegel. Den används dessutom som tilläggsisolering utanpå släta träfasader som har ett befintligt vindskydd.

Därmed trodde jag jag behövde top3 eller liknande eftersom vi när vi tar ner tjärpappen inte längre har något vindskydd i fasaden.
 
Du ska ha ett vindskydd bakom fasadskivan om du tar bort tjärpappen enligt deras egen typbesrivning http://www.isover.se/konstruktionslösningar/ytterväggar/y-c3-302+träregelstomme,+träpanel

Ett alternativ är ju att sätta ett lager korslagda reglar och vanlig isolering istället för skivorna. Nackdelen är att man inte får heltäckande isolering men som det ser ut så blir det klart billigare istället.
Då har jag jämfört 50 mm fasadskiva mot 70 mm vanlig ioslering från bauhaus + regelstomme.

Jag tittar själv på hur jag ska förbättra mina 145 mm isolerade väggar plus asfaboard på ett bra sätt
 
Jag är med på detta att man behöver vindskydd.
Att jag tittat på top3 är för att man även får ett tätt hus (fuktspärr). Jag har fått för mig att det är att föredra när man ska installera ftx-ventilation.

Mats skrev:
Du ska ha ett vindskydd bakom fasadskivan om du tar bort tjärpappen enligt deras egen typbesrivning [länk]

Ett alternativ är ju att sätta ett lager korslagda reglar och vanlig isolering istället för skivorna. Nackdelen är att man inte får heltäckande isolering men som det ser ut så blir det klart billigare istället.
Då har jag jämfört 50 mm fasadskiva mot 70 mm vanlig ioslering från bauhaus + regelstomme.

Jag tittar själv på hur jag ska förbättra mina 145 mm isolerade väggar plus asfaboard på ett bra sätt
 
Varken T-vind, top3 eller någon annan vindpapp/skiva är till för att skapa ett tätt hus inifrån eftersom de är diffusionsöppna och släpper genom fukt inifrån. Vill man ha tätt inifrån så är det som tidigare nämnts plast (fuktspärr) som man sätter innanför invändig skiva (där du har metallfolierad papp) som gäller.
 
Hur gör man då när man installerar ftx- i gamla hus?
Man kan ju inte öppna alla ytterväggar inifrån för att sätta plast.
Eller är det inget problem, utan ett missförstånd?
 
Vill du ha bra verkningsgrad på en FTX så tror jag du blir tvungen.

Alternativt så skaffar man en annan värmelösning och skippar FTX:en
 
Och varför skulle FTX inte fungera i hus utan plastfolie??
 
elmont skrev:
Och varför skulle FTX inte fungera i hus utan plastfolie??
Jag kanske tänker fel, men det borde ju ge bättre effekt om FTX:en får så mycket varm inomhusluft som möjligt att återvinna istället för att den läcker ut genom ytterväggarna. Det kanske funkar ändå men vill man få så bra effekt som möjligt borde det ju vara så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.