Då har man tagit sig an rörinstallationen för både tapp- och värmevatten. Från början var projekteringen att ha golvvärme på båda planen. Tyvärr kunde inte man inte garantera ett lyckat resultat med golvvärme på övervåningen pga stora rumsvolymer, stora fönster och framför allt 28mm furugolv. Efter lite dividerande fram och tillbaka med rörfirman här på hemorten så landade vi i att köra med radiatorer på övervåningen.
http://www.byggahus.se/forum/varme-...v-vattenradiatorer-97-5-w-m2.html#post1800953
Good or bad? Det visar sig...:confused:

Nu föll valet på Uponor med deras lösningar inkl golvbockstöd

2014-01-08-351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan kanske bli en anslutning under diskbänken någon gång i framtiden...

2014-01-09-371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag passade även på att lägga i fyra 20mm tomrör som jag eller elektrikern kommer att ha nytta av någon gång framöver. Dessa går från mätarskåp till elcentral/kopplingsskåp inne i huset.

2014-01-07-341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste säga att hela systemet med bockstöd etc var enkelt att hantera. Har tidigare enbart dragit Prisol och hårda kopparrör.
Matningen till fördelarna (2 platser i huset) är draget med 18mm för att sen gå ner på 15mm till varje förbrukare/tappställe. Funderade en del innan jag valde att skruva rören i undervåningens glespanel då jag hade lite obehagskänsla av att dra en skruv upp i rören. Dock så kommer jag att bli tvungen att sänka taket med ytterliggare en gles (22 mm) varför denna risk minimaliserades.
2014-01-06-335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag provade även att montera rören till den kommande duschen.

2014-01-09-369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och så lite avkoppling!

2014-01-09-358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freco
  • Laddar…
Två går tre gånger så fort som en...
Ja i varje fall känns det så nu när jag och frun har haft lite "kvalitetstid" på bygget!

Till att börja med har avloppet justerats och slutmonterats då jag konstaterade att det på ett ställe fanns ett bakfall...inte godkänt! Justeringen gick galant och allt är draget och monterat inkl golvbrunnen med tillhörande monteringsplatta. Golvbrunnen skulle monteras med en tolerans på +/- 2mm och efter uppmätning med lasern så hamnade jag på +/- 0,5 vilket borde täcka felmarginalen på tumstocken och lasern. Fick rådet av en byggare att sätta gummiduk mellan rören och montagebandet för att förhindra ev korrosion pga kondensutfällning på avloppet. Sannolikheten borde vara obefintlig men nu hade jag lite gummiduk liggandes så den åkte dit.

2014-02-24-422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanalen för avluften från FLVP var ett annat delprojekt som fått vänta lite tills vi var två. Fick till slut ihop fem meter kanal med krökar som passade perfekt. Denna isolerades med dubbla kondensisoleringar (125 och 200 mm) vilka gick förvånansvärt enkelt att få på plats. Kvar är att dra sista biten och montera samt ansluta takhuven vilket förs upp på listan till sommaren då det är lite enklare att arbeta på taket.

2014-02-25-435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-26-441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det stora arbetet var att fullisolera bjälklaget. Limträbjälkarna är 270mm höga och bjälklaget har fyllts med 220mm och 45mm skivor.

3430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är "i princip" klart för att lägga in golvet som blir 28mm vitvaxad furu!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
P
Iskall arbetsbänk du fixat...
 
En del av tiden att bygga får åt till att planera, projektera och göra tidsplaner. En sak som slagit helt fel är beräkningen av tidsåtgången för rördragning och provtryckning av vatten och värme. Hur som så är nu all dragning klar i bjälklag och väggar. Det som återstår av värmen är matningen från pannan till fördelare som kommer att dras med kopparrör samt inkoppling från inkommande vatten till fördelare till panna. Fast innan det måste tvättstugan färdigställas...

Fördelarskåp på undervåningen (och bilden är inte uppochner...) till badrum och vattenutkastare. Rören går via mellanbjälklaget ner i innervägg, därav går rören uppåt. Här sitter Uponors lilla skåp (350*350mm) och det är ganska trångt att jobba även fast jag nu inte har fyllt det till fullo.
2014-05-03-560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Övervåningens fördelarskåp blev den större varianten och bjöd på gott om utrymme. Till slangkapningen av PEX-slangarna har Biltemas "plaströrssax" använts med fullgott resultat trots det ringa priset.
2014-04-15-494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenutkastaren är monterad och inkopplad. I min enfald (ja, utan att läsa manualen...) trodde jag att vattenutkastaren låg "färdig" i sin förpackning. Blev något förvånad då jag skulle stänga den inför provtryckning av systemet och spindeln försvinner in i röret...visar sig att käglan skulle monteras innan slutlig montering av vattenutkastaren. Bara att plocka isär och sätta ihop :surprised:
2014-04-16-502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tilluften till den kommande kaminen är helt klar och väntar nu på att täckas av golvet och anslutas till kaminen tids nog.
2014-04-14-490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu ska vi försöka få golvet på plats så elektrikern kan komma och göra sitt (y)
 
En helg med hela familjen på bygget innebär mer ledighet än arbete. Alla fick vi oss ett välbehövligt miljöombyte med gemensam tid.
Men inte gick det att hålla fingrarna borta helt och hållet så det blev en utvändig trappa tillverkad av lite spillmateriel...

Nu kan till och med barnen ta sig upp och ned på utsidan utan att behöva ramla i spången som användes tidigare.

2014-05-31-576.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Då har man fått en leverans med onödigt stort emballage. Visst finns det en enkelhet att packa och frakta med europapall men det var ju inte direkt fyllt till bredden... Innehållet består av ett gäng taksteg och glidskydd för stegen. Kan bara konstatera att det är rätt så skönt att kunna lasta en europapall och samtidigt lasta hela familjen...

DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara till att få det på plats!
 
Så då har inredningen, eller snarare inrättandet, av rummen inletts. Innerväggarna enklas med osb och senare även gips och golvet kläs med ett 28mm vitvaxat furugolv vilket jag har för avsikt att återkomma med ytterliggare. Då vi har valt att bygga med 260 cm takhöjd från färdigt golv till innertak så blir det till att skarva osb med en remsa upptill då den bara är 244 cm. Lite mer arbete men lite luftigare...

DSC_0061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, nu är rummen på G och det känns som att det går åt rätt håll!
 
matsa79
En sak du kan fundera på är att sätta osb liggande du får då två och en liten snutt i höjd. Jag gjorde så i mitt garage, första skivan ställer man på golvet och den andra bygde jag två konsoller som jag skruvade fast på väggen. Sen var det bara att ställa dit skiva nr två. De översta remsorna höll jag medans jag fäste dem. Det var väldigt enkelt och det blev i det närmaste inget spill då man kunde sätta upp nästan hur korta bitar som helst, bara de var 120cm breda.
 
Mikael_L
Oj, denna tråd har jag helt missat fram till nu.

Nu har jag precis plöjt genom den , puhhh :)

Jättefint hus. Och vad ni jobbar och sliter, med både bygge och den trevliga tråden här. :)

Jag måste säga att jag verkligen gillar det att stugan från vägen ser ut som en liten söt fjällstuga, relativt oansenlig, lite söt sådär. Men sett från andra hållet öppnar upp sig i två våningsplan och blir sådär fantastiskt pampig. Passar bra i den omgivningen, känns det som.
 
  • Gilla
Robert 75
  • Laddar…
O
Superfint! Kul att följa =)
 
Mikael_L skrev:
Oj, denna tråd har jag helt missat fram till nu.

Nu har jag precis plöjt genom den , puhhh :)

Jättefint hus. Och vad ni jobbar och sliter, med både bygge och den trevliga tråden här. :)

Jag måste säga att jag verkligen gillar det att stugan från vägen ser ut som en liten söt fjällstuga, relativt oansenlig, lite söt sådär. Men sett från andra hållet öppnar upp sig i två våningsplan och blir sådär fantastiskt pampig. Passar bra i den omgivningen, känns det som.
Tackar Mikael_L och välkommen! Jag gillar din beskrivning om "den söta lilla fjällstugan", det sätter lite fingret på det hela... ;)

Min erfarenhet av olika projekt är att det även är nyttigt att dokumentera på olika sätt för att själv ha möjlighet att gå tillbaka och titta på olika saker. Kanske framförallt att kunna inse hur mycket man har gjort :rolleyes: Kan man dessutom dela med sig av detta till andra så är det en bonus. Detta är drivkraften för att uppdatera tråden även om den ibland blir nedprioriterad pga det faktiska byggandet och familjens tillvaro.

Oskarso skrev:
Superfint! Kul att följa =)
Tackar Oskarso! Förbered dig på en lång resa... ;)
 
matsa79 skrev:
En sak du kan fundera på är att sätta osb liggande du får då två och en liten snutt i höjd. Jag gjorde så i mitt garage, första skivan ställer man på golvet och den andra bygde jag två konsoller som jag skruvade fast på väggen. Sen var det bara att ställa dit skiva nr två. De översta remsorna höll jag medans jag fäste dem. Det var väldigt enkelt och det blev i det närmaste inget spill då man kunde sätta upp nästan hur korta bitar som helst, bara de var 120cm breda.
Jo tanken med liggande har funnits med när det gäller att klä ytterväggarna (installationsskiktet). Dock hade jag lagt denna tanke i "arkivet" men kanske ska plocka upp den igen!

Hur löste du alla "hängande skarvar" som uppstår, dvs de som inte satt på ordinarie regel?
 
Då sitter man i hemmets lugna vrå med dator och redig uppkoppling vilket underlättar uppdateringar i denna projekttråd.

Huvudfokus har varit golvläggning i lite olika former. Som jag har nämnt i tidigare inlägg så föll valet på en 28 mm vitvaxad furuplanka. Varför då kan man ju fråga sig med tanke på hur mjuka furuplankorna är med tanke på att vi ska ha tre vildar röjandes...
Svaret är lite som Tomas Ledin sjöng 1990, tillfälligheternas spel! Lokala bygghandlaren sålde tidigare ut ett parti från Siljan, förvisso andrasortering, och priset gjorde att det helt enkelt inte gick att motstå. Sen kan man ställa sig frågan vad man bör förvänta sig av ett golv med andrasortering? Kvisturslag och smärre defekter på slitytan hade jag förväntat mig men att vissa plankor saknade fräst not och spont på kortända var lite väl. Nu spelar detta ingen större roll då rummens storlek gör att dessa går att använda ändå. Sen är det så att när man vet vad man har köpt (dvs 2:a sortering) så gråter man inte när man behöver kapa bort en bit eller att det är mycket kvistar.


DSC_0066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tilltänkt kök...


DSC_0111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bra början på köket även om hålet för avloppet hamnade något snett och fick korrigeras!


DSC_0113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök och allrum i samspel!


DSC_0081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självklart tog jag tillfället i akt att dra lite 20 mm tomrör från blivande elcentralen upp i innerväggarna på övervåningen trots att elektrikern inte såg detta som nödvändigt. Om inte han använder dessa så kommer de säkert till nytta i framtiden.


DSC_0097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen har fått en början till inredning och golvet består av golvspån V313 (fukttrög) och planen är att det ska flytspacklas och på med klinkers. Problemet i hallen var hur att lösa placeringen av ytterdörren då "byggdörren" var monterad på syllen (220x45). Detta gör att man skulle få en märklig nivåskillnad precis innanför mellan tröskel och klinkers. Ny slutade det med att jag klöv syllen så att jag fick kvar ca 95mm att ställa den kommande dörren på. Sen monterades kantstöd under syllen som golvspånet vilar på.


DSC_0099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även badrummet fick golvspån av V313 modell men tyvärr räckte inte de inköpta skivorna till pga 10mm felmätning när jag sågade ur för golvbrunnen. :( Då får man ta en ny skiva...


DSC_0101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man 16-årig förlovningsdag för man tillåta sig att passa på att njuta av midnattsmånen och ljuset även om arbetslistan är lång (y)
 
Har följt tråden från start, mäktigt bygge ni gör. Man blir riktigt inspirerad av alla bilder. Passa på och njut lite med! Nu är ju det roliga kvar....
Kör hårt
/
M
 
matsa79
På vissa ställen satte jag upp en extra regel och på andra ställen skruvade jag en bit osb som jag fästes i minst två skivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.