Jag ropade in en post med några elcentraler som Ramirent i Kågeröd (Svalöv) sålde via auktionsfirman Klaravik. Bokade frakt direkt med någon på Ramirent och fick uppgift att det skulle kosta ca 500 kr per pall.
Det skickades upp med vanlig frakt, tror det var Schenker, det var två lastpallar, mycket lätt lastade. Så långt, allt väl!
Idag kom sen fakturan för frakten: FEMTUSEN KRONOR!
Man timdebiterar en timme med en timkostnad på 5000 kr (inkl moms). OJOJOJ, det är ju dyrare än en stjärnadvokat i arvode. Detta för att någon på Ramirents lager ska ställa några elcentraler på en lastpall och dra ett spännband runt och boka en frakt. För det första lär det inte ta mer än en kvart att göra detta, för det andra undrar ju hur det går att motivera en sådan enorm timkostnad.
Vi bestrider förstås fakturan, så får vi se vad de svarar ... stay tuned...
Måste därför varna för detta skojeri! Om ni ropar in något på Klaravik från Ramirent, se till att ordna frakten själva!
 
Ja då gäller ju 500 +-15% så stå på dig och skriv om utvecklingen.
 
han har ju fått ett fast pris, det skall inte ens variera 15%.
 
Nåt måste ju ha blivit galet, inte fanken kan timpriset vara fem tusen? Måste ju vara fem hundra...?
 
Det råkade inte vara 10 centraler...?
 
Ja det låter ju som någon slags datorfadäs, nån som inte är rikigt kompis med faktureringssystemet, och ingen reagerar ju på en faktura som hamnar på fem tusen heller, tårtpengar på ett stort bygge.
 
hempularen skrev:
han har ju fått ett fast pris, det skall inte ens variera 15%.
Han skrev ca 500.
 
Innan man går igång med stora kanoner och varnar för någon firma så kanske man ska lyfta luren och ställa frågan om det verkligen blev rätt och reda ut det hela först.

Har köpt mycket hos Ramirent i Kågeröd där all deras utrustning från hela Sverige säljs ut (sker bara på ett ställe) och dom brukar vara både trevliga och lösa ens behov avseende maskiner på ett smidigt sätt. Har också köpt via Klaravik, men iofs alltid hämtat på plats, utan problem.
 
Bygger i betong skrev:
Jag ropade in en post med några elcentraler som Ramirent i Kågeröd (Svalöv) sålde via auktionsfirman Klaravik. Bokade frakt direkt med någon på Ramirent och fick uppgift att det skulle kosta ca 500 kr per pall.
Det skickades upp med vanlig frakt, tror det var Schenker, det var två lastpallar, mycket lätt lastade. Så långt, allt väl!
Idag kom sen fakturan för frakten: FEMTUSEN KRONOR!
Man timdebiterar en timme med en timkostnad på 5000 kr (inkl moms). OJOJOJ, det är ju dyrare än en stjärnadvokat i arvode. Detta för att någon på Ramirents lager ska ställa några elcentraler på en lastpall och dra ett spännband runt och boka en frakt. För det första lär det inte ta mer än en kvart att göra detta, för det andra undrar ju hur det går att motivera en sådan enorm timkostnad.
Vi bestrider förstås fakturan, så får vi se vad de svarar ... stay tuned...
Måste därför varna för detta skojeri! Om ni ropar in något på Klaravik från Ramirent, se till att ordna frakten själva!
Jag har själv gjort samma typ av affär. Köpte en bilmaskin för c.a 4000:-.
Frakten inklusive hantering kostade 3500:- om jag inte minns fel.

Jag vart så förbannad att jag inte brydde mig. Orkar inte tjafsa med oärliga människor, men kommer naturligtvis inte köpa verktyg den vägen igen.

Jag pratade också med en "ansvarig" på Ramirent i Kågeröd och det skulle inte kosta många kronor att få den skickad till Stockholm.
 
Jag skrev och klagade, och nu säger man "Har vidarebefordrat detta till mina kollegor i Kågeröd då det är de som ställt ut fakturan. Det låter ju som de av misstag råkat fakturera ett högre belopp, men jag bad dem undersöka detta och återkomma till er, och det är även de som kan kreditera det som är fel med fakturan." Vilket gjorde att man i Kågeröd tyckte att halva beloppet kunde räcka, dvs 2500 kr. Vet inte om jag ska orka bråka mer med dem... ser onekligen ut som att Ramirent fixat en fin liten lurendrejarbusiness med sina gamla hyrmaskiner.
Sånt här som gör att företag får badwill och att kunderna väljer andra leverantörer...
 
Det var alltså inte alls någon datorfadäs, utan bara ett fräckt försök att vigga pengar av godtrogna småkunder.
 
Trist att höra att man kör sådana stötar.
Har som sagt alltid hämtat och handlat på plats och då har man alltid varit väldigt schyssta. Brukar handla direkt över disk eftersom man då kan titta på sakerna i deras stora hall och välja vilken maskin man vill ha.
 
Bygger i betong skrev:
Jag skrev och klagade, och nu säger man "Har vidarebefordrat detta till mina kollegor i Kågeröd då det är de som ställt ut fakturan. Det låter ju som de av misstag råkat fakturera ett högre belopp, men jag bad dem undersöka detta och återkomma till er, och det är även de som kan kreditera det som är fel med fakturan." Vilket gjorde att man i Kågeröd tyckte att halva beloppet kunde räcka, dvs 2500 kr. Vet inte om jag ska orka bråka mer med dem... ser onekligen ut som att Ramirent fixat en fin liten lurendrejarbusiness med sina gamla hyrmaskiner.
Sånt här som gör att företag får badwill och att kunderna väljer andra leverantörer...
Man ska inte tro tycka och tänka, man ska kunna veta och förstå!
Stå på dig, ca 500:-bagis?, och börjar man dividera kan du säga att 465:- är ca 500:-
Hatar sånt här fusk, jag har råkat ut för liknande saker, men jag har orkat stått på mig, gör det du med för det lönar sig.
 
Fy fan, bestrid fakturan och be dom återkomma med ett riktigt pris.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.