Jag bryter ut från mängden, och tror att en kombination av första bilden "arbetsytan" med den sista "bardisken slutar", kan bli mycket snyggt. Jag gillar först och främst att linjeytan mellan stolparna får vara trä, vilket ger intrycket av en sammanhållen öppning, och inte att köket "rinner ut". Genom att sedan dra ytan till kanten av det du kallar bardisk, så införlivas denna bättre i rummet visuellt. För frågan är - skall det ses som en placerad möbel eller en del av det fasta rummet? Jag tror det senare stärks av sista bilden.
 
Tack för feedback, svårt detta :D
Ett problem med den, väggen till höger ut mot vardagsrummet och pelarväggen möts bara på yttersidan då pelarväggen är bredare så möts de inte på innersidan.
Sedan vet jag inte om jag gillar den lilla utstickaren som blir vid pelarväggen när golvet går hela vägen som i "bardisken slutar"-alternativet

Hoppas jag förstod ditt förslag korrekt :p
 
Korvgubbe
Jag tror det kan bli snyggt att lägga en golvbräda "på tvären" ungefär som en fris på altaner.
 
Korvgubbe skrev:
Jag tror det kan bli snyggt att lägga en golvbräda "på tvären" ungefär som en fris på altaner.
Håller med, kanske till och med lägga lite mera arbete på skarven. Lägga en fris i ek tight mot furuplanken och lägga stenarna tight mot eken. Beroende på färgval på stenarna och furugolvet kan man eventuellt betsa eken men jag tycker det är snyggt att bryta av helt.
 
Korvgubbe
Ja precis, går det inte att dölja det så får man framhäva det istället!
 
Ni tänkte typ såhär? Jag har bara lagt en fris på den sida där kortsidan av furugolvet möter stenen
fris.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ett alternativ också :D
furu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Jag tror du har ritat som jag har tänkt, men jag har lite svårt att se på den bilden.
 
Har du golvvärme så kan det bli lite si och så med mjukfog och trägolvet kan dessutom kännas lite svajigt eftersom inget håller ner det i skarven.
 
AndersMalmgren skrev:
Ni tänkte typ såhär?
Precis, vet inte om det går i det programmet du ritar i men prova att bryta av helt med t.ex. ljus ek.
 
Det ser ju snyggt ut vid den stora öppningen, men det gör att stengolvet blir osymmetriskt eftersom den lilla öppningen och den stora öppningen låter stengolvet börja på olika ställen (Eftersom det bara är fris på den stora öppningen och lägga en fris i golvets riktning verkar skumt).

Just nu lutar det starkt åt denna
 
cecar33 skrev:
Har du golvvärme så kan det bli lite si och så med mjukfog och trägolvet kan dessutom kännas lite svajigt eftersom inget håller ner det i skarven.
Hur det är löst här vet jag inte eftersom det är gjort av föregående ägare, men vi har inga av de problem du beskriver. Tur kanske - jag vet inte :)
 
Jo golvvärme ska vi ha, men det ska nog inte bli några problem.
 
mexitegel skrev:
Hur det är löst här vet jag inte eftersom det är gjort av föregående ägare, men vi har inga av de problem du beskriver. Tur kanske - jag vet inte :)
Kan kanske vara så att man limmat första golvbrädan punktvis på längden med PL 400 eller liknande. Det är ju inget som håller ner golvet annars såsom golvsocklarna gör längs väggarna.
 
Det har varit jäkla många turer hit och dit och nästan en skilsmässa på köpet, men nu har vi bestämt hur vi ska ha det. På måndag börjar hantverkarna med golvet, spännande! Blev denna lösning

fris.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fris_top.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fris_render.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har ju iof inte valt matrial på stengolvet men det är ju petitesser :D (Tills dess att hantverkarna står där och vill lägga det)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Undvik trälist vad du än gör! Vi fick det (för jag hade inte koll då) i vårt förra hus och störde mig på den hela tiden, särskilt vid dammsugning. Dammsamlare och tå-islagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.