hahalj
Håller på och konstruerar mitt 25 kvm förråd och har stött på en knepighet, hur ska jag fästa pelarna som ska bära upp takbalken i golvbjälklaget?

Golvbjälklaget kommer se ut så här, i princip tre bärlinor på en öppen plintgrund med golvreglar:
golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takkonstruktionen är tänkt att bli så här, med tre pelare som bär upp en längsgående limträbalk. Men hur ska dessa pelare fästas i golvbjälklaget? Jag har inte lyckats hitta några rekommendationer eller exempel. Ytterpelarna blir 45x120 mm, mittenpelaren 90x90 mm enligt dimensionering. Bärlinor 45x220, golvreglar 45x145 mm.
tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fundering är att sätta dubbla golvreglar i ytterkanterna, måttet blir då alltså 90x145. Ställer man en 45x120 mm pelare på denna så blir det ju 30 mm över som pelaren sticker ut över golvbjälken, om ni förstår hur jag menar. Eller ska jag sätta 3 golvreglar i bredd? Då blir måtten 135x145 mm.
Alla tips och funderingar mottages tacksamt :)
 
Du gör såhär. Där pelarna ska vara sätter du plintar. Sen fäster du stolparna direkt i plintarna sen skruvar du bärlinan under golvet i pelarna och fäster den i fler plintar emellan om det behövs. Sen lägger du bara golvreglarna på bärlinan sen och kanske får justera någon golvregel.
 
hahalj
Ok, är det den vanliga metoden? Jag skissade upp hur jag tror du menar och min egen fundering, se bild. Översta skissen med stolpar på plint, nedre med stolpar ovanpå golvreglar. Med stolpe direkt på plint måste jag dela på de yttersta golvreglarna, å andra sidan med stolparna ovanpå golvreglarna så blir ju infästningen av stolpen kanske inte lika stabil?

Åsikter?


regelverk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte det men har du inte stolpen på plinten är det svårt att beräkna lasterna på golvreglar och bärlina.

Det är ju mer vippningsrisk om du gör som den nedre bilden
 
hahalj
Du har rätt, det bör bli stabilare med ditt förslag. Får gå hem o räkna på de yttre golvreglarna så det blir rätt. Tack för hjälpen!
 
Behövs pelaren i mitten? Eller har den mer funktion än att bära upp balken?
 
hahalj
Dimensioneringen gjordes med två upplag, dvs tre stolpar. Tar jag bort den så måste balken bli grövre och det driver upp kostnaden.
 
Jag hade lätt skippat mittstolpen. Nu vet jag visserligen inte längden på ditt förråd, men jag kan tänka mig ca 5 meter. Det klarar du fint med 56x315 limträ, fördyrar det hela med max en femhundring. Inga pengar i sammanhanget.

Angående stolpens infästning så kan jag kan visa hur jag gjorde senare när jag är hemma. Det var jag som la upp bilden på friggebodsritningen i din andra tråd.
 
Om man bygger så litet varför ens ha en nockbalk?
 
Håller med. Jag hade absolut valt bort den stolpen. Hade kört med vanliga takstolar och använt hanbjälkarna som upplag för tex virke mm.
 
  • Gilla
NiclasH
  • Laddar…
huggan skrev:
Om man bygger så litet varför ens ha en nockbalk?
Jag köper det absolut när det gäller friggebod med en begränsad maxhöjd på 3 meter, för att inte få allt för lågt invändigt!

Detta projekt kräver ju ändå bygglov så då är väl vanliga takstolar bättre!
 
hahalj
vectrex skrev:
Jag hade lätt skippat mittstolpen. Nu vet jag visserligen inte längden på ditt förråd, men jag kan tänka mig ca 5 meter. Det klarar du fint med 56x315 limträ, fördyrar det hela med max en femhundring. Inga pengar i sammanhanget.

Angående stolpens infästning så kan jag kan visa hur jag gjorde senare när jag är hemma. Det var jag som la upp bilden på friggebodsritningen i din andra tråd.
Nja, enligt dimensioneringsprogrammet skulle jag behöva en 115x315 limträbalk med de förutsättningarna. Bra gissat annars, 5.5 meter är den tänkta längden på balken.

Du får gärna visa hur du fäst stolparna! :)

huggan skrev:
Om man bygger så litet varför ens ha en nockbalk?
Tja, varför inte? Känns som en enkel lösning, så tänkte jag.

hangun skrev:
Håller med. Jag hade absolut valt bort den stolpen. Hade kört med vanliga takstolar och använt hanbjälkarna som upplag för tex virke mm.
Ja, jag har inte låst mig till nån lösning ännu. Har också tittat på W-takstolar med 27° taklutning eller vanliga ramverk för 45° lutning. Det är en god tanke att utnyttja hanbjälkarna som upplag.

vectrex skrev:
Jag köper det absolut när det gäller friggebod med en begränsad maxhöjd på 3 meter, för att inte få allt för lågt invändigt!

Detta projekt kräver ju ändå bygglov så då är väl vanliga takstolar bättre!
Nä, så är det inte, jag bor utanför detaljplanerat område och kan bygga så högt jag vill. Har pratat med bygglovsnämnden, de tycker att så länge det inte blir en 8-våningsskrapa av förrådet så har de inget att invända... :p. Dessutom så kommer det nya förrådet att ersätta en existerande byggnad som har varit ett vedskjul, och så länge jag inte river ner allt innan jag börjar bygga det nya så är det en "renovering/ombyggnad" och det behöver jag heller inget bygglov för. Grönt ljus från kommunen alltså.
Men nu var det ju inte det frågan gällde.

Kanske jag tänker om och gör nån variant av takstol istället. Tillbaka till Sketchup...:cool:
 
Såhär gjorde jag infästningen av stolparna. Detta är en bild från min Sketchupritning. Ska se om jag kan fota det på plats ikväll.

Men iaf. Jag har en ram i botten av 45x220. Högst upp på sidan av denna sitter en 45x95 skruvad för att få en 90mm bred yta högst upp. Därefter byggde jag varje väggsektion "på marken" och reste dom på plats när de var färdiga. "Syllen" på varje väggsektion är sedan skruvad ned i den stående 45x220 och 45x95:an. Gavelsektionens stolpe är alltså skruvad underifrån (på samma sätt som de vanliga väggreglarna). Stolpen består av 2st 45x95 som är limskruvade. Den är också förstärkt ytterligare genom 3 kortlingar till de närmaste väggreglarna.

stolpe.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Det är dock viktigt att det finns en plint rakt under stolpen. Det gör det hos mig. Däremot är inte stolpen fäst direkt i själva plinten.
 
hahalj
Tackar så mycket! (y)
Ett foto uppskattas också om det går få till!:)

I princip samma variant som min fundering, med skillnaden att jag ritade in tre parallella golvbjälkar som stöd för ytterstolparna.

Funderar fortfarande på om jag ska köra limträ/stolp-lösningen, eller bygga W-takstolar eller nån annan variant. Vore bra med möjlighet till ett upplag och det skulle jag ju vara tvungen att bygga på underifrån med limträ/stolplösningen, den får man ju på köpet med takstolar. Och eftersom jag inte har nån höjdbegränsning på bygget så ser jag ju bara till att hanbjälkarna hamnar tillräckligt högt, underkanten kanske runt 2.20. Sen får nockhöjden på bygget bli vad det blir.
 
hahalj skrev:
Tackar så mycket! (y)
Ett foto uppskattas också om det går få till!:)

I princip samma variant som min fundering, med skillnaden att jag ritade in tre parallella golvbjälkar som stöd för ytterstolparna.

Funderar fortfarande på om jag ska köra limträ/stolp-lösningen, eller bygga W-takstolar eller nån annan variant. Vore bra med möjlighet till ett upplag och det skulle jag ju vara tvungen att bygga på underifrån med limträ/stolplösningen, den får man ju på köpet med takstolar. Och eftersom jag inte har nån höjdbegränsning på bygget så ser jag ju bara till att hanbjälkarna hamnar tillräckligt högt, underkanten kanske runt 2.20. Sen får nockhöjden på bygget bli vad det blir.
Jag tänkte också på detta när jag såg din bild:
tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar onödigt krånligt att låta väggarna sticka ut på det där sättet. Det räcker att ha sista "takstolen" där väggen slutar. På så vis behöver inte din limträbalk stick ut på utsidan heller.

Det är fullt tillräckligt att låta råsponten sticka ut 50 cm. Det håller, även för betongpannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.