Aahusen skrev:
Sedan kan man ju alltid ha synpunkter om vad som är bäst, billigast, miljövänligast mm mm[h=2][/h]
Exakt! Jag skrev redan från början att vi fortfarande bor i hyreslägenhet och därför har jag själv inte någon erfarenhet av fjärrvärmeabonnemang. Att bli kund i en monopolsituation ger mig obehagskänslor men inläggen i den här diskussionen där många är positiva till fjärrvärme tyder på att det sällan innebär att det blir väsentligt dyrare. Samma sak kan man tyvärr inte säga om elnätsbolag där väldigt många tar ut överpris och har fått anmärkningar upprepade gånger av Energimarknadsinspektionen. Själv tycker jag att elnätet borde förstatligas eftersom det inte kan skapas en konkurrenssituation. Det kan ju bara finnas ett elnät. Monopolsituationen med elnät ger precis en sån situation som man kunde väntat sig för många, även om det säkert finns undantag. Och därför tycker jag man i allmänhet ska vara väldigt försiktig med att sätta sig i situationer som kund till monopol. Eller åtminstone kolla upp och tänka igenom vad konsekvenserna kan bli först för att se om det finns någon risk. Men risken verkar vara alltså vara begränsad när det gäller fjärrvärme. Det hade jag inte väntat mig men det det är ju bra!
 
Oavsett vad du väljer för värmekälla så kan någon ta dig i snoken och dra i en riktning som du inte gillar.

Om du har fjärrvärme så kan kommunen höja priserna godtyckligt.
Om du har värmepump så är kostnaden direkt kopplad till elpriset, som i stort ligger utanför din kontroll.
Om du har pellets så är kostnaden direkt kopplad till pelletspriset, som i stort ligger utanför din kontroll.
Om du eldar ved så kan du åka på extra beskattning eller avgifter om regeringen beslutar det, som man tänker göra i Danmark.

Om du satsade på oljeeldning eller elvärme, då de värmekällorna förfäktades av politikerna, så har du blivit rejält dragen i snoken. En FD granne rev ut sitt vattenburna värmesystem på 70-talet, direktel var ju framtiden.
 
Jonny Andersson skrev:
Jag har tänkt tanken någon gång så att man kunde bli lite mindre beroende av elbolagsoligopolet som ju domineras av tre stora. Och det har ju experimenterats en del med minivindkraftverk men det har aldrig blivit riktigt bra än så det blir nog inget alternativ på länge än. Så länge det verkligen är ett frivilligt val utan ekonomisk utpressning eller utpressning i någon annan form så kan jag egentligen inte se något direkt fel med om kommunerna erbjuder fjärrvärme men jag tycker att alla som ställs inför den frågan ska tänka sig för noga. Jag har inte erfarenhet av fjärrvärme men ett parallellt exempel är lägenheten där jag bor där vi inte kan ta emot digital TV med den möjlighet till lite bättre kvalitet det skulle medföra enbart på grund av att Com hem äger TV-uttaget och bara skickar ut signalen analogt såvida vi inte blir betalande kunder och jag vill inte ha med dem att göra. Bara för att fastighetsbolaget sålt ut TV-uttagen till Com hem så kan de nu alltså diktera villkoren som de vill för alla i huser under överskådlig framtid. Följdfrågan vore då förstås om man skulle kunna komma bort från Fjärrvärmen igen i framtiden ...
Comhem har SvT tv4 o 6an gratis digitalt. Ej kodade signaler . Allt som behövs är tv med inbyggd box eller annan valfri box
 
roland53 skrev:
Så är det tyvärr :thumbdown:. Men frågan är vilken monopolist som drar i snoken hårdast.

Tyvärr tror jag att fjärrvärmeoperatörerna ligger i framkant.?

[länk]
Ja, när det gäller el kan man ju välja energileverantör, om än inte "transportör".
När det är fråga om fjärrvärme är det totalt monopol.
 
En mycket viktig skillnad det är fri etablering för fjärrvärmebolag. De har ingen koncetion på ett bestämt område.
Som Elnäten har.
 
Erik_X skrev:
En mycket viktig skillnad det är fri etablering för fjärrvärmebolag. De har ingen koncetion på ett bestämt område.
Som Elnäten har.
OK, men det är enorma etableringskostnader väl?

Hur många kommuner har mer än ett bolag, som kan leverera till samma område?
Så att kunden kan välja alltså.
 
pelpet skrev:
Oavsett vad du väljer för värmekälla så kan någon ta dig i snoken och dra i en riktning som du inte gillar.

Om du har fjärrvärme så kan kommunen höja priserna godtyckligt.
Om du har värmepump så är kostnaden direkt kopplad till elpriset, som i stort ligger utanför din kontroll.
Om du har pellets så är kostnaden direkt kopplad till pelletspriset, som i stort ligger utanför din kontroll.
Om du eldar ved så kan du åka på extra beskattning eller avgifter om regeringen beslutar det, som man tänker göra i Danmark.

Om du satsade på oljeeldning eller elvärme, då de värmekällorna förfäktades av politikerna, så har du blivit rejält dragen i snoken. En FD granne rev ut sitt vattenburna värmesystem på 70-talet, direktel var ju framtiden.

Du missar poängen, konkurrenskraft. Det är konkurrensen som styr priserna och gör att leverantörerna själva också har en begränsad möjlighet att påverka sina egna priser. Finns ingen konkurrens kan leverantören istället helt fritt sätta sina egna priser med en betydligt dyrare kostnad för konsumenten som följd.
På så vis kan vi kunder visst påverka priserna i de fall det råder valfrihet och konkurrens.
 
Erik_X skrev:
En mycket viktig skillnad det är fri etablering för fjärrvärmebolag. De har ingen koncetion på ett bestämt område.
Som Elnäten har.
Det håller jag inte alls med om, eftersom det inte alls är fritt för ett fjärrvärmebolag och lägga ner rör varhelst man vill. Och det är långt ifrån säkert att ett bolag får tillstånd att lägga ner rör i ett bostadsområde där ett annat redan lagt rör.

Det är ett problem när ett land bestämmer sig för att kommersialisera infrastruktur. Tänk er en framtid när vi har betalvägar i större utsträckning, kommersialiserade sådana. Hmm, ska jag kanske välja skanskas, NCC's eller ABB's motorväg när jag kör malmö - stockholm?

Ni tror väl inte att det blir billigare för konsumenten när vi ska bygga samma infrastruktur tre gånger om. Som vi gör med mobilnäten t.ex.

Om vi tog bort koncessionen på elnät, ska jag ha fem kablar nedgrävda i min tomt då för att jag ska kunna välja leverantör?

Nej, infrastruktur behöver av självklara skäl vara allmänna.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du missar poängen, konkurrenskraft. Det är konkurrensen som styr priserna och gör att leverantörerna själva också har en begränsad möjlighet att påverka sina egna priser. Finns ingen konkurrens kan leverantören istället helt fritt sätta sina egna priser med en betydligt dyrare kostnad för konsumenten som följd.
På så vis kan vi kunder visst påverka priserna i de fall det råder valfrihet och konkurrens.
Även om fjärrvärmebolagen har monopol på fjärrvärme så har de inte i närheten av något monopol på värme. De konkurrerar med värmepumpar, pellets, ved, olja och direktel. Den som har gjort en investering är givetvis i viss mån obenägen att byta värmesystem, men skulle fjärrvärmen bli för dyr så kommer många av de som är anslutna att byta till något annat sätt att värma.

Elnätbolagen däremot är praktiskt taget befriade från konkurrens. Vill man göra sig maximalt oberoende av monopol så skall man väl se till att inte ha ett värmesystem som kräver el för sin drift.
 
Avemo skrev:
Även om fjärrvärmebolagen har monopol på fjärrvärme så har de inte i närheten av något monopol på värme. De konkurrerar med värmepumpar, pellets, ved, olja och direktel. Den som har gjort en investering är givetvis i viss mån obenägen att byta värmesystem, men skulle fjärrvärmen bli för dyr så kommer många av de som är anslutna att byta till något annat sätt att värma.
Nu är det inte konkurrensen vid valet av energiform det handlade om, utan konkurrensen kring själva energin efter att man gjort sitt val.

Men Du börjar haja poängen ;)

Och detta är just anledningen till att många här förordar andra alternativ redan från början... så man slipper göra om/kasta bort en investering i 100 tusenkronorsklassen.
 
thomasx skrev:
Nu är det inte konkurrensen vid valet av energiform det handlade om, utan konkurrensen kring själva energin efter att man gjort sitt val.

Men Du börjar haja poängen ;)

Och detta är just anledningen till att många här förordar andra alternativ redan från början... så man slipper göra om/kasta bort en investering i 100 tusenkronorsklassen.
Vad jag inte förstår är varför bristande konkurrens är ett argument mot fjärrvärme om det inte samtidigt är ett argument mot värmepump. Vilken poäng jag har hajat får du gärna förtydliga.
 
Avemo skrev:
Vad jag inte förstår är varför bristande konkurrens är ett argument mot fjärrvärme om det inte samtidigt är ett argument mot värmepump. Vilken poäng jag har hajat får du gärna förtydliga.
Det är ett inte lika starkt argument mot värmepump som mot fjärrvärme av den enkla anledningen att man som konsument har ett antal energileverantörer att välja mellan vid köp av el-energi, vilket borgar för konkurrens. Sen förekommer måhända viss kartellbildning eller liknande effekter, men det är i alla fall fortfarande bättre än den monopolsituation som råder inom leveranserna av fjärrvärme.

Ja, nej, jag kanske hade fel i min kommentar om att haja poängen, ber om ursäkt för det. Annars var det just detta med valfrihet och konkurrens i kombination med låsning till ett system som inskränker möjligheterna till ett byte, rent ekonomiskt, som jag avsåg.
 
Du kan inte välja elnätbolag. Där råder monopol även om du kan välja elleverantör. Därmed är du beroende av ett monopol om du värmer med värmepump även om du inte betalar bara till monopolet.
 
Avemo skrev:
Du kan inte välja elnätbolag. Där råder monopol även om du kan välja elleverantör. Därmed är du beroende av ett monopol om du värmer med värmepump även om du inte betalar bara till monopolet.
Men du kan fortfarande välja energi-leverantör och har på så vis en möjlighet att påverka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.