För en elektriker är det INTE standard att klippa stickproppar på element, standard är att dom använder element för fast montage (230 eller400 V) om det ska vara fast montage. Klippa stickproppar är en nödlösning, som man kan ta till om man har fel matr. att arbeta med.
Till dom som ska anslutas fast följer det med en anslutningsdosa, det gör det inte till dom med stickpropp.
 
  • Gilla
El Patrón och 1 till
  • Laddar…
Kollat lite till på elementen. När det knäpper, tar man handen under elementet och drar lätt med fingrarna verkar det som om knäppandet slutar. Ska det vara så?
 
Jag skulle behöva byta ut mina element som har superkass termostat, och har sneglat på Adax Neo. Det verkar vara nice, men jag hittar inte information om i vilken utsträckning displayen lyser vid vanlig drift. Det är ju lite av ett ögonsår om man ska behöva stirra på en röd siffra när man ska sova. Eller aktiveras displayen bara när man pillar på det och stängs sen av?

Det ser för övrigt ut att vara ganska bra pris just nu på bygghemma:
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...nt-adax-neo-np-kdt-och-dt-vit/p-198251-198257

Någon som hittat något annat ställe som är billigare?
 
Ingen? Skulle uppskatta om någon kunde slänga ett öga på sina element så jag kan beställa till det lägre priset. Har själv ingen möjlighet att se dem live...
 
Lyser hela tiden, gröna siffror inte altför störande.

ImageUploadedByByggahus.se1388236846.797425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Övrigt, snygga och värmer 'mjukt'.

Det jag saknar är dessa element men med möjlighet till slavkoppling och / eller utan inbyggd styrning för att kunna styre ett rum centralt istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Tackar!
 
Mikael_L skrev:
Om nu någon funderar på att köpa så har elgiganten 800W vit 230V för 749:- just nu (t.o.m imorgon).
[länk]

Jag köpte 4 st idag. Så vilket år som helst nu kan jag återkomma i tråden med mina erfarenheter av elementet. ;)
Till övervåningen?
 
Precis köpt radhus där det sitter gamla grå 70-talselement. Vilken watt ska man ha till ett sovrum på ca 13m2?
Bor i norrland om det har någon betydelse. Spelar det någon roll om det varit 400V eller 230V på de element som suttit tidigare?
 
Samma antal Watt som på de gamla är väl en bra start om dessa höll värmen. Spelar ingen roll om de är överdimensionerade, det drar inte mer energi för det.

Skall du ersätta de gamla elementen, är dessa 400V, skaffa nya 400V, var de 230V, skaffa 230V.

Byta 400V modeller är väl egentligen behörighetskrävande då dessa är fast installerade, 230V kommer med stickpropp.
 
  • Gilla
anderna
  • Laddar…
Mikael_L
anderna skrev:
Spelar det någon roll om det varit 400V eller 230V på de element som suttit tidigare?
Japp.
Ta samma som satt innan. Var det 230V radiatorer är det troligt att 400V inte fungerar, ger alldeles för låg effekt.

Var det 400V tidigare så fungerar inte inte 230V, jo kanske,ifall nollan är framdragen, men det är den som regel ej. Sen kan man nog säga att det är en lite belastningsmässig fördel med 400V radiatorer, så det är bara dumt att byta till 230 även om det skulle gå.
 
70 - 80 Watt/m2 är ett bra "mått" på effekten när man ska beräkna hur "stora" elementen ska vara. Och som tidigare skrevs är det ingen nackdel att ta till i överkant, man förbrukar exakt lika mycket energi men elementen behöver inte bli lika varma.
Så du skulle behöva ca 1000 W på dit element.
 
Funderar på att byta ut några element, och fastnade för Adax Neo.
Mina element idag är 230V, men de är kopplade med fast koppling. De jag har idag är på 1000W, men de värmer inte tillräckligt. Enligt måttet 70-80W/m2 så borde jag ha 1400W's element.

Kan jag köpa nya Adax Neo på 1400W och be en elektriker installera dem, eller kommer det bli problem p.g.a att de har ett högre Watt-tal?

Mvh
 
För att veta om det blir problem måste man "titta" på hela "värmeslingan", så att man vet vilken belastning det totalt kan bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.