Hejsan..

Jag går i byggartankar som alla andra. Min stora frågan är om det skulle vara möjligt att bygga ett garage för ca 60000-70000? Förra ägaren har redan gjutit en isolerad platta på 7x8 meter. Det ska vara ett dubbelgarage med portar på långsidan. Har inte riktigt bestämmt om det ska muras upp eller brädas. Varmt el kallt? Jag ska att bygga det själv och har en del kontakter inom allt i byggbranschen så hjälp kan jag alltid få. Hade bara velat få ett litet svar på min önskan att klara det på min budget för tanten vill att vi ska göra nytt badrum också.
 
Ja, om det finns en platta klar så kan du nog klara dig på den budgeten, om du vill. Värme, isolering osv kan du ju alltid installera längre fram i tiden.

Stomme och panel mm klarar du nog på 15000.
takstolar 20000
undertak och pannor 10000
portar 15000
dörr 4000
övrigt 6000

summa 70000

vi får hoppas att målarfärg och avvattning ryms inom priserna ovan ;)

Sen får du väl installera el, värme, vatten, isolering, innertak m.m. när badet är klart :)
 
Se till att mura de första varven med isolerblock (om du tänkt isolera) eller leca även om du sätter en trästomme. Då slipper du problem när du sölar vatten i garaget.
 
Det låter ju bra. Ska man mura en sten högt eller 2?
 
Det vanliga är en sten
 
Okej. Behöver jag ha en balk i taket så inte takstolarna ryker?Taket blir 27 grader och 7 m i spännvidd.
 
Mikael_L
Det är inga problem att få fribärande fackverkstakstolar i 27° för den spännvidden.

Det är en ganska stort garage, att rymma det i den budgeten ligger ganska på håret om du bara tänkt jobba med nytt material. Du får mangrant leta efter billigaste alternativet på en del saker, såsom vilket yttertak, vilka dörrar och fönster osv som du väljer.

Mitt tips är att försöka hitta fina begagnade portar (port?), eller lägga lite energi på att hitta någon annan prispressad lösning, kanske polen-import eller något.
Ytterdörr kan gärna bli någon billig från byggmax, bauhaus, skånska byggvaror, om du inte känner för att finkamma blocket för att spara ytterligare en tusenlapp.
Kanske PVC-fönster.

Övrigt byggmaterial skiljer inte så mycket att du behöver bekymra dig och t.ex. leta på blocket.
Reglar, isolering, vindväv, plåtdetaljer (bara plåten blir några tusingar) osv.
Takstolar av din dim är sällan lönsamt att spika ihop själv, ta in offerter.

-----------

Jag försökte också bygga billigt, tänkte försöka komma under 80-90' inkl betongplattan, men ett mindre garage, typ 35 m2 inv.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html

Begagnad men jättefin crawfordport för 2papp, dörr från blocket, tyska meeth-alu/plast-fönster var saker som höll ner kostnaden.
Jag köpte också begagnade takpannor för nästan noll kronor.
Inget jag skulle göra om, att transportera dom och lyfta upp dom manuellt på taket var inte värt det jämfört med vad nya levererade direkt upp tak med kran hade kostat.

Idag skulle jag inte grundlägga på det viset jag gjorde där. Inte för att jag fått några besvär, men jag tycker idag att det är bättre att använda något beprövat för en så viktig sak som husets grund.
Detta är dock ingen issue för dig, men det finns väl andra som läser.


* och välkommen till forumet. :)

edit ytterligare en gång
Elen, har du någon kompis som drar din el, eller väntar du med elen?
Kallar du ut en på måfå vald elfirma så kan bara den posten hamna på 20-40' utan att det ens är något avancerat.
 
Redigerat:
Det var bra. Allting kostar ju väldigt mycket om någon ska göra något där men jag känner väldigt mycket folk inom dom flesta arbetsområdena. El folk känner jag några också så det är ingen fara. Jag ska bara betala materialet med väldigt bra rabatt. Så jag hoppas det ska gå.
 
Det skulle ju vara billigt, så el och fönster har inte jag med i min kalkyl. Det är inga måsten i ett billigt garage imo. ;) och kan alltid installeras efteråt.
 
När vi byggde vårt hus 2012 så gjöt byggarna en 7,5 x 8,5 platta som vi sen byggt ett garage med förrådsdel på själva. Utöver plattan har vi lagt 120 000 - 130 000.

Spec:
Fribärande 30-grader sax takstolar
Mur med lecablock nederst
120+45 isolering i väggar och 50cm lösull på vinden
OSB + gips på innervägg
Gips i tak
Bredspacklade och målade väggar och tak (aldrig mer...! :) )
Två motorportar
En dörr
Två fönster
Samma liggande panel som huset (lokala bygghandeln har eget hyvleri)
En himla massa eldragning...

De kostnader som jag inte riktigt tänkt på men som blev en rätt stor post var färg (ute och inne), el, spik och skruv.
 
bjolletts skrev:
OSB + gips på innervägg
Gips i tak
Bredspacklade och målade väggar och tak (aldrig mer...! :) )
Jag monterade ett värmlandsgolv i solid furu på väggarna. Snyggt, enkelt, robust, stöttåligt och inte dyrare än osb + gips + spackel, men man slipper spackla och slipa. bara att skruva upp och måla :) Tror jag betalade 89 eller 98:-/kvm för 22mm.
 
  • Gilla
bjolletts
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju också ha tur och få tag i ett parti 22mm råspont som är tillräckligt fint.
Fast ofta är det ju ganska mycket vankant och andra defekter i råspont, vilket gör att man inte gärna har den synligt.

Och så blir även råspont nästan 100:-/kvm, så får man liksom thomasx tag på ett så billigt golv är det väl ett bättre val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.