Vår bastu har lagt av, tror den är lika gammal som huset(1982), behöver tips på ny. Vi använder den inte speciellt ofta men vill ändå ha en av bra kvalité men inte några speciella krav på finesser. På den gamla hade vi lite stenar och en ränna ovanpå där man kunde hälla lite vatten, något sådant, ganska enkelt som vi söker. Någon som är kunnig eller har erfarenhet av köp som har tips?

Rummet är 2,3m högt, 1,9m brett och 1,7m djupt. Totalt 7,4 m3.

En fråga om ventilation, vi har bastun placerad i källaren, innanför duschrummet. Ser ut som det suttit ett luftintag under aggregatet, som jag tror tagits bort när man kaklade duschen. Har läst i boken Husets ABB att det inte är så viktigt med tilluft utan i princip räcker med dörren som öppnas ibland. Sedan har jag ventil högt placerad på andra sidan väggen, alltså bakom ryggarna när man sitter, som går ut i det fria. Har självdragsventilation. På andra ställen jag läser verkar det som ett måste med tilluft och frånluft. Någonstans såg jag också att frånluften inte skulle gå direkt ut.

Hur fungerar det med inkoppling av bastu, är det avancerat och något speciellt med elen hemma som man behöver kolla upp innan? Typ storlek på kablar eller kan jag räkna med att det är i ordning när det sitter bastu där nu? Får ta lite hjälp av en elektriker annars. Säkringar vet jag att jag har 3*10A som det är nu.

Jag läste om att stenarna ska bytas ungefär en gång om året beroende på hur ofta bastun används men förstod inte riktigt varför och har aldrig hört om det innan, någon som vet?
 
Hej,
Kul med uppfräschning av saunan!

Ugn;
6kw räcker. Harvia är prisvärda. Jag har en Vega BC60. Stilren och billig. 1500:- på krauta. Osäker om det priset gäller fortf. Dom hade sänkt för någon vecka sedan.

Tumregel; ju mer sten du har ju mer fukt får du och i och med mer fukt kan du ha lägre temp i bastun men få lika hög relativ värmeupplevelse.

Smaken är som baken, men jag gillar 55grader och mycket fukt mer än badhusbastu torr med 90grader.

Behörig elektriker ett måste.

Om det är befintil bastu skall det redan finnas ventilation tycker man?
 
Byt ut dörren till en glasdörr (1200:) åsså lämnar du en liten glepa nederst så har du tilluft.

Stenbyte varje år är överkurs. Bastar du en gång i veckan håller stenarna lätt 2-3 år.

Stenarna är billiga ; 99:-/20kg
 
Enig med pianist, Köp en bastudörr utan tröskel i en sådan höjd att det blir 5-10cm glipa mellan golv och underkant av dörrblad. Frånluft ut i det fria är oproblematisk men du får större värmeforlust(håll helst ventilen stängd under uppvärmningen, bara öppet vid badandet och torkning(efter bad när aggregatet slås av).
Jag hade nog dimensionerat upp aggregatet något . 1Kw/m3 är en OK tumregel. Välj gärna ett aggregat med relativt mycket sten, du får behagligare bad så.

MVH
Sakke
 
Är tveksam till att byta till glasdörr, har bastat några gånger innan och tyckte inte luften blev ett problem, fast kanske skulle bli bättre med ordentlig tilluft. Sen blir det ju att man går ut och duschar av sig i bland och luft kommer in. Borde väl duga då alternativt kan vi ju bara lägga nåt mellan så dörren står lite på glänt om man känner att det behövs? Vi har kanske bastat fem gånger på 2,5 år men tanken är väl att det ska bli lite mer men vill mest bara kunna ha möjligheten när det ändå finns det utrymmet.

Sökte lite på Harvia efter vilka som passade vår bastu, Alla modeller utan en krävde 16A säkringar vilket vi inte har men det är väl ganska lätt fixat, däremot osäker på om vi har kablar på 2,5 mm2, förmodligen inte och det är väl rätt mycket jobb att byta det antar jag?

Den enda modellen där det räckte med 10A och 1,5 mm2 kostade dock 14 000 kr vilket är minst 10 000 för mycket mot vad jag tänkt. Detta är alltså de modeller som rekommenderades med tanke på framför allt volymen. Annars är det ju att gå på en lite mindre modell men det ska man väl undvika vad jag har förstått.

Ska söka vidare lite, hur skulle ni göra?
 
1,5 mm2 kabel är det som krävs, ja. Den kostar fortfarande 1495 kr på krauta och den är väl ett helt okej alternativ, men den rekommenderades inte när jag sökte på harvias hemsida, den visade att jag skulle ha mer effekt, har ju en volym på 7,4 m3. Ska leta vidare.

Tack för tipset.
 
Ok.
Är det bastuplast/bastufolie och 45 isolering i väggar/tak?
 
Har inte koll på det, huset byggt 1982. Skulle kunna kolla om det står nåt om det i ritningarna.
 
pianist hur stor bastu har du? Står ju att den du har fungerar till 8 m2 men annars verkar det som de flesta rekommenderar att överdimensionera. Går väl snabbare att värma upp och sliter mindre men då är det ju det med att kabeln ska bytas.
 
Ca 6-7m3

Och jag tycker min 6kw harvia räcker och blir över....
 
Okej, har inte bestämt mig om jag ska dra om kablar och köpa en med större effekt eller om jag ska vara nöjd med 6kw.

Är det någon annan än pianist som har tips på bastuaggregat, modell eller något märke som rekommenderas eller något som inte gör det?

Prisklass under 5 000 kr. Volym 7,4 m3.
 
Helo har en del "basic" aggregat. Kolla in sortimentet der.
mvh
sakke
 
Okej drsakke, ska kolla in det.

Har tidigare bara kollat mått på ritning, har nu mätt i bastun.

Måtten är 1,75 brett, 1,68 djupt och 2,12 högt vilket ger en volym på 6,3 m3. Detta ger ju lite andra förutsättningar och då kanske inte 6kw är för klent längre som jag varit rädd för. Ska kolla igenom sortiment nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.