Vi har fjärrvärme, fanns redan när vi köpte huset, installerades -04, huset är från -69. Det enda jag har gjort dom sex år vi bott i huset är att jag bytt cirkulationspumpen till en tryckstyrd sådan, har även bytt reglercentralen pga att jag ville ha andra finesser än vad som fanns på den gamla.

Det enda som jag antagligen eventuellt behöver göra dom kommande tio åren är att rengöra plattvärmeväxlarna.
 
Fjärrvärme är väl otroligt smidigt och är inte taxan allt för hög i kommunen så är det smidigt. Många äldre där min föräldrar bor har bytt till fjärrvärme. Har du suttit på en ved eller oljeanläggning så kan fjärrvärme vara ett bra alternativ. Tror det kostade ca 50000:- inkopplat och klart hos mina föräldrar och jämför det kostnadsmässigt med att installera en luft/vatten eller exempelvis en bergvärmepump. Många sitter med på ett högtemp system där de får ännu större kostnader eller andra (fukt)) problem när de installerar en värmepump.

Sedan är fjärrvärme otroligt problemfritt och du behöver aldrig bry dig om något. Kostnaden är som sagt inte överdrivet mycket högre än andra lösningar om du räknar investeringskostnad och allt annat med i kalkylen. Att borra nytt hål och in med en ny värmepump fungerar inte för alla. Det kan vara roligt att säga man är fri från stat/kommun. Men kostar det 100000:- att bli det är det inte lika roligt....
 
Redigerat:
Att fundera över hur man ska undgå dom stora lev av el, vatten, värme eller tv och samtidigt kolla efter bostad i statsplanerat omr tror jag är uteslutet....det blir till bygga ett hus i skogen och på det viset bli självförsörjande....
 
fahlis skrev:
och vilken leverantör ger dig digital tv utan att du betalar för det?
svt
 
  • Gilla
Jonny Andersson
  • Laddar…
Låg investeringskostnad, låg underhållskostnad, konkurrenskraftigt jämfört med nästan allt (utom bergvärme). Nog finns det många skäl att välja fjärrvärme. Har man den taxan som är i Luleå till exempel så tror jag inte ens bergvärme slår det om man räknar med kompressorbyte vart 15:e år.
 
KnockOnWood skrev:
Och att över huvud taget betala för något är motbjudande för vissa andra ;)
Ja, t ex stats-TV med inbyggd folkuppfostran...
Bötesbelagt om man inte betalar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att vara beroende av enbart monopolet som elanslutningen innebär än att sprida ut sig över två monopol som därmed i viss mån får konkurrera. Vill man ha en uppvärmning som inte är beroende av ett monopol är det väl pellets, ved eller olja som gäller. En värmepump är lika beroende av ett monopol som fjärrvärme.
 
WilleR skrev:
Ja, t ex stats-TV med inbyggd folkuppfostran... Bötrebelagt om man inte betalar...
Alla uppskattar inte TV med ständiga reklamavbrott, men det står var och en fritt att välja det och betala för det om man vill. I huset där vi bor finns också Com hems grundutbud men det enda vi ser på i praktiken är SVT:s kanaler. Allt är dock analogt. Digitalt, även gratisknalerna från SVT, kostar efter vad jag förstår och går inte hitta om man som vi inte är kunder hos Com hem. Men Com hem äger ju TV-uttaget numera så det är bara att hålla käft snällt betala om man vill ta in dem digitalt istället.
 
Man kan väl fortfarande se de sk fria kanalerna, markbundet. Digitalbox behövs väl dock?
Det är väl "gratis"?
 
WilleR skrev:
Man kan väl fortfarande se de sk fria kanalerna, markbundet. Digitalbox behövs väl dock?
Det är väl "gratis"?
Gratis som i att alla som betalar tv-licens står för fiolerna.
 
Jonny Andersson skrev:
Alla uppskattar inte TV med ständiga reklamavbrott, men det står var och en fritt att välja det och betala för det om man vill. I huset där vi bor finns också Com hems grundutbud men det enda vi ser på i praktiken är SVT:s kanaler. Allt är dock analogt. Digitalt, även gratisknalerna från SVT, kostar efter vad jag förstår och går inte hitta om man som vi inte är kunder hos Com hem. Men Com hem äger ju TV-uttaget numera så det är bara att hålla käft snällt betala om man vill ta in dem digitalt istället.
Com Hem har ett digitalt grundutbud som är gratis, men man behöver såklart en Box eller Tv som kan ta emot signalerna.
 
och vilken leverantör ger dig digital tv utan att du betalar för det?

thomasx skrev:
svt
Du betalar inte tv-licens med andra ord?
 
useless skrev:
Du betalar inte tv-licens med andra ord?
Det är irrelevant för frågan jag svarade på, nämligen

"och vilken leverantör ger dig digital tv utan att du betalar för det?"

Jag betalar TV-licens till radiotjänst, men de leverar ingen digital-TV till mig, den avgiften är en licensavgift för mitt innehav av tv-mottagare. SVT däremot levererar digital-TV till mig, men för det betalar jag inte en krona. :)
 
Svaret på Jonnys fråga om ett hus lagligen kan tvingas att ansluta till fjärrvärme är nej.
Om kommunen äger fastigheten/tomten kan de i och för sig sälja tomten inklusive fjärrvärmeanslutningen, men du är inte tvingad att nyttja den.
Att sälja fastigheten och i villkoren kräva att fjärrvärme ska anslutas eller nyttjas går inte, då fastighetsköp inte får villkoras med andra avtal/överenskommelser.
Sedan kan man ju alltid ha synpunkter om vad som är bäst, billigast, miljövänligast mm mm
[h=2][/h]
 
  • Gilla
Jonny Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.