warpi skrev:
Gällande reglerbar motorstyrka är detta onödigt eftersom Nilfisken har reglerbar sugkontroll i handtaget.
Den reglerbara styrkan på 5.600 minskar ju också ljudet, vilket jag gillar, eftersom motorvarvet minskar. Sällan jag kör fullt sug på min 5.600, så den går oftast rätt tyst.
 
Om man använder påsar så kan jag inte tänka mig att automatisk filterrengöring är viktigt, kanske till stendamm eller liknande.
 
Filterrensningsfunktionen har jag på min gamla alto25. Aldrig riktigt förstått vitsen, men visst tryckte jag på knappen då-o-då, men om det var nödvändigt vet jag inte.
Reglerbar styrka var en viktig bidragande orsak till att jag numera har Alto25an som fulsugare, man behöver reglera styrkan vid slipning och vid generell ljudsänkning. Altos lösning med justering i handtaget löser ju inte dessa behov utan man måste kunna justera motorvarvet.
 
Ludwig skrev:
Den reglerbara styrkan på 5.600 minskar ju också ljudet, vilket jag gillar, eftersom motorvarvet minskar. Sällan jag kör fullt sug på min 5.600, så den går oftast rätt tyst.
Visst får man ner ljudet med motorregler, men ville själv inte lägga pengar på detta då jag redan tyckte dammsugaren blev betydligt dyrare än vad jag hoppats på.
Real7 skrev:
Om man använder påsar så kan jag inte tänka mig att automatisk filterrengöring är viktigt, kanske till stendamm eller liknande.
Nimajneb skrev:
Filterrensningsfunktionen har jag på min gamla alto25. Aldrig riktigt förstått vitsen, men visst tryckte jag på knappen då-o-då, men om det var nödvändigt vet jag inte.
Som jag har hört från många andra så sätter filtret igen och då suger den mycket sämre. Att då behöva plocka loss filtret och rensa det med luftpistol känns rätt omständigt så det kändes rätt värt att ha denna funktion inbyggd. Jag bor i lättbetongshus så det blir väldigt mycket damma under renoneringar.
Nimajneb skrev:
Reglerbar styrka var en viktig bidragande orsak till att jag numera har Alto25an som fulsugare, man behöver reglera styrkan vid slipning och vid generell ljudsänkning. Altos lösning med justering i handtaget löser ju inte dessa behov utan man måste kunna justera motorvarvet.
Varför behöver man justera suget vid slipning? Man vill väl att allt damm skall hamna i maskinen?
 
warpi skrev:
Varför behöver man justera suget vid slipning? Man vill väl att allt damm skall hamna i maskinen?
Dammet, ja.... men inte det man slipar.....om du "suger fast" maskinen så slipar den inte som den ska eller ännu värre... inte alls, då den sitter fast i skivan som slipas.....
 
warpi skrev:
Visst får man ner ljudet med motorregler, men ville själv inte lägga pengar på detta då jag redan tyckte dammsugaren blev betydligt dyrare än vad jag hoppats på.



Som jag har hört från många andra så sätter filtret igen och då suger den mycket sämre. Att då behöva plocka loss filtret och rensa det med luftpistol känns rätt omständigt så det kändes rätt värt att ha denna funktion inbyggd. Jag bor i lättbetongshus så det blir väldigt mycket damma under renoneringar.


Varför behöver man justera suget vid slipning? Man vill väl att allt damm skall hamna i maskinen?
Man har ju ofta hörselkåpor på sig då spelar det ingen roll men om man inte har det så är det skönt att dra ner på oljudet

Enda gången filtret blivit igensatt var när påsen gick sönder. Annars så kanske man skakar ur filtret någon gång per år.

Slipar man med fullt sug så blir det samma negativa effekt som att man trycker ned slipen för hårt. Mao riktigt illa.....
 
Kan också bekräfta att 5.600 suger mer än bra, att variabel sugeffekt används. Nackdelarna är kort slang, små hjul, men fördelarna överväger. 3s körning efter inkopplad maskin slutar tex är trevligt men inte heller det avgörande. Väsnas gör den men det är en grovdamsugare, och jag tycker att sugförmågan är viktigast då.
 
Det är en stor fördel att kunna styra effekten elektroniskt, inget snack om saken. Tidigare nämnda justering m.h.a. en öppning på handtaget är ganska oanvändbar när man har dammsugaren kopplad till ett verktyg eftersom man med fördel plockar bort handtaget då.
 
tacho skrev:
Det är en stor fördel att kunna styra effekten elektroniskt, inget snack om saken. Tidigare nämnda justering m.h.a. en öppning på handtaget är ganska oanvändbar när man har dammsugaren kopplad till ett verktyg eftersom man med fördel plockar bort handtaget då.
Håller med om att den variabla sugeffekten på handtaget inte kan användas när sugaren ansluts till verktyg. Du får gärna återkomma varför det är en stor fördel att kunna justera styrkan elektroniskt?
Remne skrev:
Dammet, ja.... men inte det man slipar.....om du "suger fast" maskinen så slipar den inte som den ska eller ännu värre... inte alls, då den sitter fast i skivan som slipas.....
Nimajneb skrev:
Slipar man med fullt sug så blir det samma negativa effekt som att man trycker ned slipen för hårt. Mao riktigt illa.....
tobbe_50 skrev:
Kan också bekräfta att 5.600 suger mer än bra, att variabel sugeffekt används.
Vad är det för slipmaskin som suger fast?


Är det typ någon av dessa?
http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Planslipmaskin-93-x-230-mm-170261/
http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Slipmaskin-105-W-17004/
tobbe_50 skrev:
... 5.600 ... Nackdelarna är kort slang, små hjul, men fördelarna överväger. ... 3s körning efter inkopplad maskin slutar tex är trevligt men inte heller det avgörande.
Nilfisk Multi 30 T har 30 cm längre slang och större hjul.
Vet dock inte om den har fördröjning på eluttaget?
Nimajneb skrev:
...Enda gången filtret blivit igensatt var när påsen gick sönder. Annars så kanske man skakar ur filtret någon gång per år.
Var har du kört för typ av damm då? Jag kommer mestadels köra lättbetongdamm/stendamm, dvs riktigt fint damm. Kommer man fortfarande inte behöva mer än att skaka ur filtret då?

Ni som har 5.600. Hur mycket använder ni 60 mm slangen? Eller använder ni bara 35 mm?
 
Redigerat:
warpi skrev:
Håller med om att den variabla sugeffekten på handtaget inte kan användas när sugaren ansluts till verktyg. Du får gärna återkomma varför det är en stor fördel att kunna justera styrkan elektroniskt?



Vad är det för slipmaskin som suger fast?
Som jag skrev tidigare i tråden så hade jag uppskattat möjligheten att kunna sänka effekten vid slipning med multimaskin. Även 125 mm excentermaskin blir lite svårjobbad med full sugeffekt. Det suger fast för bra i arbetsstycket/väggen som slipas.

Dessutom låter det fruktansvärt mycket om vissa elverktyg när man suger mycket luft genom dem. Min excenterslipmaskin blir helt öronbedövande.
 
warpi skrev:
Håller med om att den variabla sugeffekten på handtaget inte kan användas när sugaren ansluts till verktyg. Du får gärna återkomma varför det är en stor fördel att kunna justera styrkan elektroniskt?



Vad är det för slipmaskin som suger fast?


Är det typ någon av dessa?
[länk]
[länk]


Var har du kört för typ av damm då? Jag kommer mestadels köra lättbetongdamm/stendamm, dvs riktigt fint damm. Kommer man fortfarande inte behöva mer än att skaka ur filtret då?
Om du vill stanna på biltemaspåret http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Excenterslipmaskin-125-mm-170281/ så är det väl en excenterslip som används mest av husägaren.
Det nog värsta dammet är slipdamm från spackel. Det är nog absolut främsta anledningen till att folk skaffar en grovis, detta slipdamm knäcker den bästa hushållsdammsugare på bara någon timme.

Om man nu bor i ett lättbetonghus....varför skulle du få massa extra damm då??
 
warpi skrev:
Vad är det för slipmaskin som suger fast?
Alla typer, förutsatt att slipdynan och pappret har hål för dammupptagning.....
Slipdynan är den fyrkantiga, runda, trekantiga, delen på maskinen med kardborre på som du sätter slippappret på.....


Tyckte Nimanjeb beskrev det hela väldigt tydligt...
Nimajneb skrev:
Slipar man med fullt sug så blir det samma negativa effekt som att man trycker ned slipen för hårt. Mao riktigt illa.....
 
Hej,

Nu har jag beställt "Nilfisk Multi 30 T VSC INOX" som har motorregler. Så nu vill jag inte höra fler grejer som jag skulle tänkt på :)
 
  • Gilla
Nimajneb och 1 till
  • Laddar…
warpi skrev:
Hej,

Nu har jag beställt "Nilfisk Multi 30 T VSC INOX" som har motorregler. Så nu vill jag inte höra fler grejer som jag skulle tänkt på :)

Har du tänkt på.........................................att du just nu har gjort exakt vad personer på det här forumet har försökt tala om för dig.....du förespråkade, nästan militant en billigare maskin som kanske inte uppfyller de krav på en "grovis" man bör kunna ställa om man ska använda den tillsammans med ett el-verktyg på ett tillfredsställande sätt...

Tror du blir nöjd med din dammsugare.... (y)

Jag har själv fingrat ett par ggr på Nilfisken du just beställt då jag vart sugen på en likadan.....tyvärr, så har den i mina ögon känts lite rapplig.... (obs, att detta en högst personlig reflektion)....och föll då bort....nu har det kommit lite annat i mellan, så mina dammsugarinköp får tyvärr vänta till framåt våren/sommaren....så om inget radikalt händer på sugarfronten blir det en 5.600 då istället......:cool:
 
Remne skrev:
Tror du blir nöjd med din dammsugare.... (y)

Jag har själv fingrat ett par ggr på Nilfisken du just beställt då jag vart sugen på en likadan.....tyvärr, så har den i mina ögon känts lite rapplig.... (obs, att detta en högst personlig reflektion)....och föll då bort....nu har det kommit lite annat i mellan, så mina dammsugarinköp får tyvärr vänta till framåt våren/sommaren....så om inget radikalt händer på sugarfronten blir det en 5.600 då istället......:cool:
Jag fick hem den idag och har provat. GRYMT! När man ansluter elverktyg så kör den dessutom några sekunder efter att man stängt av elvektyget (något som jag trodde bara kärchern hade).

Anledningar till varför jag valde Nilfisken (Multi 30 T VSC INOX) istället för Kärcher (WD 5.600 MP)
+ Verkar suga bättre om man tittar på olika tester trots att det har samma specificerade sugkraft (något som jag nu efter att ha testat den är nöjd med. Vill inte ha mindre sugkraft!)
+ Klarar högre effekt i eluttaget (2kWh jämfört med 1.8kW)
+ Kostade 160 kr mindre (iaf när jag skulle köpa)
+ har större hjul
+ Har betydligt längre slang (3.5m istället för 2.2m)
- Dock verkar Kärchern ha med lite andra tillbehör som grövre slang men inte något som väger upp mot skillnaderna ovan.

Remne skrev:
Har du tänkt på.........................................att du just nu har gjort exakt vad personer på det här forumet har försökt tala om för dig.....du förespråkade, nästan militant en billigare maskin som kanske inte uppfyller de krav på en "grovis" man bör kunna ställa om man ska använda den tillsammans med ett el-verktyg på ett tillfredsställande sätt...
Japp, jag tackar och bockar! Jag brukar argumentera högt för då får man vassa svar tillbaks :)
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.