Jag har en bekant som är i ventilationsbranschen och han säger att en 90 graders böj innebär lika mycket motstånd som 7 meter rakrör. Vet inte om detta är "applicerbart" på så här tunna rör men något samband borde det finnas i det.

Så om du kan så försök att sätta två 45gr eller tre 30gr böjar i stället för en 90gr.
 
vojma skrev:
Jag har en bekant som är i ventilationsbranschen och han säger att en 90 graders böj innebär lika mycket motstånd som 7 meter rakrör. Vet inte om detta är "applicerbart" på så här tunna rör men något samband borde det finnas i det.

Så om du kan så försök att sätta två 45gr eller tre 30gr böjar i stället för en 90gr.
Absolut ett bra tips, tack för det. Ska absolut sikta på 30graders böjar.
 
helt rätt om böjar, skarpa böjar ger stora förluster.
en 90 mosvarar som sagt ca 7-8m rakt rör
även slang med veckad insida är dåligt..
3m veckad slang motsvarar ca 12m rör.. enl. upg. från kompis som jobbar på Nilfisk med tester.
så om möjligt använd sugslang med slät insida, det finns men är mycket dyrare, därför levereras nästan alla damsugare med veckad slang
 
Modernare centraldammsugarinstallationer använder inte sällan 51mm (ytterdiameter) rör som limmas. Kanske kan det vara ett alternativ. Jag har goda erfarenheter av http://www.abc-cdsug.com
 
För den som undrar så blir det 50mm jordat avloppsrör med spjäll enligt PHL:s design. Blir ca 55 m rör allt som allt. Bilder kommer (nästa år?)
 
Daniel_N skrev:
För den som undrar så blir det 50mm jordat avloppsrör med spjäll enligt PHL:s design. Blir ca 55 m rör allt som allt. Bilder kommer (nästa år?)
Blev det några bilder?

Jag pratade faktiskt med dust control om nästan precis det här. De rekommenderar inte grövre än 38 till sina enmotorsavskiljare men tycker att 50 är precis lagom till tvåmotoravskiljarna. Med tanke på att de även har 76-slang antar jag att de tycker att det skulle vara för grovt för de portabla maskinerna.
 
fiskbuggaren skrev:
Blev det några bilder?

Jag pratade faktiskt med dust control om nästan precis det här. De rekommenderar inte grövre än 38 till sina enmotorsavskiljare men tycker att 50 är precis lagom till tvåmotoravskiljarna. Med tanke på att de även har 76-slang antar jag att de tycker att det skulle vara för grovt för de portabla maskinerna.
Har jag helt glömt som synes. Systemet är upp och väl fungerande sen lång tid tillbaka. Har jordat det med virad koppartråd runt rören. Har ett stort antal spjäll (typ 15) vilket nog snarare borde vara 6-7 st, de läcker lite och stjäl lite effekt.
 
Har du fixat någonting för verktygsstyrt tillslag eller slår du på systemet manuellt?
 
fiskbuggaren skrev:
Har du fixat någonting för verktygsstyrt tillslag eller slår du på systemet manuellt?
Phl har fixat verktygsstyrt till mig, dammsugaren slåpr igång när jag slår igång någon maskin.
 
Ska precis till att bygga ett spånsugssystem själv och undrar hur du gjort med jordningen samt vad du använt för ventiler.
 
Fråga: jag har en vanlig spånsug liknande fm300 på duabhuset. Kan en sådan anslutas till 51mm rör med ett par uttag, säg tio meter rör per gren, med bibehållet sug, eller måste man ha en dammsugare?

Tänkte mig ett par uttag i taket i garaget där handmaskiner kan anslutas, fräs, sänksåg, slip.
 
Ingen? Då får jag tejpa ihop några meter rör och testa själv...
 
Ett tips är att kika på axminster eller rutlands, de har 63mm kit med både rör och andra delar som är ganska prisvärda. Du har inte funderat på att använda ventilationsrör som man "brukar" och sedan gå ner i dimension nära maskiner och sådär. På så sätt kan du ju få stor dimension till de maskiner som kräver det.
 
Näe, inga plåtrör har jag tänkt, helt enkelt för att jag redan är nära maskinerna. Det är ju ett vanligt dubbelgarage vi pratar om. SKa man bygga helt dammfritt förstår jag att det är en kombo av dammsugarvarianten och stora trattar med grova rör till kapger och bordssåg, nu tänkte jag mest på att göra en fast installation för att ersätta en dammsugare som sällan kommer fram idag...
 
MathiasS skrev:
Fråga: jag har en vanlig spånsug liknande fm300 på duabhuset. Kan en sådan anslutas till 51mm rör med ett par uttag, säg tio meter rör per gren, med bibehållet sug, eller måste man ha en dammsugare?

Tänkte mig ett par uttag i taket i garaget där handmaskiner kan anslutas, fräs, sänksåg, slip.
Funkar inget vidare att koppla HVLP sug till ett 51mm rör har jag fått lära mig. Dödar flödet.

/Woodchuck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.