Thomasx förstod rätt, hammarbandet ligger på ca 270 sedan förhöjda takstolar på det. Jag byggde så för att slippa hålla nere uppvärmda luftvolymen, om det gör nån skillnad vet kag dock inte... Jag tror det blir 4m takhöjd som lägst (en sträcka på va 2m) där lyften skall in. Har för mig att taklutningen inne är runt 20 grader.

Garaget är fullt med bråte :) eftersom det är långt från klart så jag har ingen uppfattning av hur mycket plats det blir med en bil där :(. Stadsplanen begränsade mitt bygge, så det blev en hel del kompromisser.
 
thomasx skrev:
Ja, då blir det riktigt billigt markarbete där sparar du säkert 100' jämfört med mig.
Jag tänkte också llvp först, men sen så tänkte jag att den ska, som alltid, gå mest när den funkar som sämst, dvs när det är kallt ute. Så det och kombinationen med ett varmt och snabbtorkande golv gjorde att jag valde golvvärme istället. Åsså så klart nöjet att få lägga golvvärme själv :)

Men det är klart, ska du ha värme ska du väl ändå isolera och ha isolerade portar (då räcker det inte med 3'), annars äter du nog ändå snart upp den extrakostnaden i dyrare uppvärmning. Så den delen bör du nog räkna in från början. Att isolera väggarna är ett snabbt jobb, taket kan va lite jobbigare.
jo är bar jord och sand, just nu är tomten en åker. Nu kom snö och kyla så.hinner fundera ett tag, men lägger väl golvvärmeslingor så finns dem där iaf kanske, tänkte bara iaf jag kan spara lite pengar och klara mig utan golvvärmen.

Jo, allt ska vara isolerat osv när garage är klart. men till en början siktar på att få klart grund, stommen, ytterväggar sen insidan kan man sen ta i långsammare takt kanske beroende hur mkt eller lite pengarna springer ivägen och även planera elen sen. =) ska inte ens gräva och koppla in inkommande el först allt är klart som säga. för de är ju en kostnad de också. =)

Sen har jag en annan fråga lite när alla ändå pratar pelarlyft, saxlyft. Dessa låglyft då? som jag fattar man kan lyfta bilen på ena sidan, hur bra funkar dem då om man ska fixa och dona under bilen, och vad för begränsningar har man? bara byta däck? avgassystem? rostlagning? osv
 
Tips om billig golvvärmeslang
Buildahouse.com tror jag det var..
Jag köpte därifrån till mitt garagebygge..

135 m2 och plattan kostade ca 80000 eller ca 600 per m2
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Till trådstartaren; 7,5m blir för litet.
9,5m djupt annars får du byta till mindre bil.
Har haft ett garage på 6x8m, det var trångt med en volvo 240...
Detta för alla andra saker som man måste ha i ett hobby garage.

Om du bygger 10x15m så gör varmgarage av 10x10 och kallförråd av 5x10.
Bygg hyllor i hela kallförrådet, och gör det tillgängligt med en pallpirra, så du kan ställa undan allt du skruvar av bilen.
Försök att få upp höjden på väggen, sax-takstolar över lyften, och leca-sockel under syllen.
Då får du ett garage du kommer att trivas med... Annars ångrar du dig innan det är klart...

//AA
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
En fråga bara. är det nån nackdel med att om man gjuter som sägen en platta på, säg 10x11 kanske? sen gör man bara ett varmgarage med en port som säga för 10x7m och låter resten vara för att sen nån gång i framtiden gör ett så kallat kallgarage av resten men inte direkt? tjänar man nåt på den? tänkte takstolarna behöver ju inte vara så stor då t.ex?
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
En fråga bara. är det nån nackdel med att om man gjuter som sägen en platta på, säg 10x11 kanske? sen gör man bara ett varmgarage med en port som säga för 10x7m och låter resten vara för att sen nån gång i framtiden gör ett så kallat kallgarage av resten men inte direkt? tjänar man nåt på den? tänkte takstolarna behöver ju inte vara så stor då t.ex?
Betong har ganska hög värmekonduktivitet, dvs betongplattan kommer leda bra mycket värme ut från varmgaraget till det kalla delen.
Så om man inte isolerar den utstickande biten av betongplattan i den kalla delen så blir det dyrt att värma upp, och kallt golv.
Och att ha golvvärme i plattan är väl inte heller att tänka på.
 
just, tänkte jag aldrig på, men kom och tänkte på, kan man ju bara gjuta en nu platta emot den gammal när det är dags för att bygga nästa del kanske?
 
Micro skrev:
Tror nog man vill ha ca 2,1 - 2,3 meter från golv till bilens underrede för att kunna skruva ordentligt med någorlunda raka armar.
Lägg sedan till höjden på en skåpbil (valfri bilsort) och ev.takantenn (som man brukar glömma skruva bort)
Och jag höftade bara till med 4,5 - 5,5 på ett ungefär.;)
Om du inte har någon egen erfarenhet, så blir dina antaganden bara förvirrande :). Ingen som har testat vill jobba med armarna rakt över huvudet. I princip alla saxlyftar har max lyfthöjd på cirka 2 meter. För 80% av vagnparken räcker därför 3.5 meters takhöjd. Om lyften har har säkerhetslägen så stter de tätare än 1 DM, och nej man måste inte välja mellan liggbräde eller max upplyft
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
The_Nyll skrev:
just, tänkte jag aldrig på, men kom och tänkte på, kan man ju bara gjuta en nu platta emot den gammal när det är dags för att bygga nästa del kanske?
Ja det går att skarva ihop plattor i efterhand, men vad jag förstått är det aningens trixigt.
Men inget jag kan något speciellt om.

Om man redan i förväg vet att det ska vara två plattor bredvid varandra, antingen för att garaget i framtiden ska växa eller garage+carport som ev senare blir garage också så tror jag att det går att gjuta en delad platta, med lite isolering mellan som bryter köldbryggan.
Ungefär som när man gjuter mycket stora plattor, där man delar upp ytan i många delar med krymp och rörelsefogar mellan. Samma tänk borde gå att applicera här. Får man bara så lite som 5cm cellplast mellan så har man minskat värmeläckaget rejält.
 
"Cadillac Fleetwood 75 1974-76 ligger på fina 253" el. 6426mm samt 2030mm bred
1969 låg denna modell på fina 249" el. 6324mm och var således troligtvis den längsta bilen under 50-60talet."

Bygg inte för litet....
Själv har jag just nu ett omvänt problem....min Ford -26 Hot Rod är nästan för smal för 2-pelarlyften.....
 
P
mattiasjonsson skrev:
Om du inte har någon egen erfarenhet, så blir dina antaganden bara förvirrande :). Ingen som har testat vill jobba med armarna rakt över huvudet. I princip alla saxlyftar har max lyfthöjd på cirka 2 meter. För 80% av vagnparken räcker därför 3.5 meters takhöjd. Om lyften har har säkerhetslägen så stter de tätare än 1 DM, och nej man måste inte välja mellan liggbräde eller max upplyft
Men man måste också komma ihåg att det finns annat som måste få plats i taket. Garageport t.ex. Fästen som skall monteras i tak? Finns ju alternativ men de är ofta dyrare. Belysning. Bra belysning av arbetsplatsen är klar tillgång. För att åstadkomma detta behövs oftast att ljusarmaturen vinklas vilket stjäl ytterligare några decimeter på höjden.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja det går att skarva ihop plattor i efterhand, men vad jag förstått är det aningens trixigt.
Men inget jag kan något speciellt om.

Om man redan i förväg vet att det ska vara två plattor bredvid varandra, antingen för att garaget i framtiden ska växa eller garage+carport som ev senare blir garage också så tror jag att det går att gjuta en delad platta, med lite isolering mellan som bryter köldbryggan.
Ungefär som när man gjuter mycket stora plattor, där man delar upp ytan i många delar med krymp och rörelsefogar mellan. Samma tänk borde gå att applicera här. Får man bara så lite som 5cm cellplast mellan så har man minskat värmeläckaget rejält.
Det var bara tanke =) ELler om jag ska sära på saker och ting. Jag planerar, jag är lite bakvänd gissar jag och går bakifrån. Jag har en tomt men börjar med garage först, känns som eftersom redan har boende så känns de som ett garage är billigare att bygga än ett hus kanske? och just nu gör mer nytta än ett hus även om det ska bli ett hus senare på tomten så placeringar osv måste planeras lite noggrant. =)
 
mattiasjonsson skrev:
Om du inte har någon egen erfarenhet, så blir dina antaganden bara förvirrande :). Ingen som har testat vill jobba med armarna rakt över huvudet. I princip alla saxlyftar har max lyfthöjd på cirka 2 meter. För 80% av vagnparken räcker därför 3.5 meters takhöjd. Om lyften har har säkerhetslägen så stter de tätare än 1 DM, och nej man måste inte välja mellan liggbräde eller max upplyft
Ja du har rätt min erfarenhet är inte så stor.. sträcker sig bara till ca 100 - 150 timmars mekande med lyft som hjälp.;)
Men jag jobbar fortfarande med mina armar över huvudet när jag är under bilen , kan inte svara vad andra gör bara för mig själv.
Jag har svårt att arbeta ihop böjd eller sitta under bilen blir inget bra för mig men kanske jättebra för andra.
Lyften som jag lånar har sina spärrar på ca 10cm intervall finns nog hur många olika mått som helst.
Och angående takhöjd räknar jag även med att man kan ha huven öppen rakt upp när bilen är fullt upplyft då det underlättar vid vissa jobb.
 
Micro skrev:
Ja du har rätt min erfarenhet är inte så stor.. sträcker sig bara till ca 100 - 150 timmars mekande med lyft som hjälp.;)
Men jag jobbar fortfarande med mina armar över huvudet när jag är under bilen , kan inte svara vad andra gör bara för mig själv.
Jag har svårt att arbeta ihop böjd eller sitta under bilen blir inget bra för mig men kanske jättebra för andra.
Lyften som jag lånar har sina spärrar på ca 10cm intervall finns nog hur många olika mått som helst.
Och angående takhöjd räknar jag även med att man kan ha huven öppen rakt upp när bilen är fullt upplyft då det underlättar vid vissa jobb.
Du hissar alltså upp bilen så högt att du står med raka armar uppåt och arbetar med den?

Ja, jag måste tyvärr ta parti för mattiasjonsson och säga att du är nog ensam i hela världen om det. I could be wrong, men det är vad jag tror :)
 
  • Gilla
mattiasjonsson
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du hissar alltså upp bilen så högt att du står med raka armar uppåt och arbetar med den?

Ja, jag måste tyvärr ta parti för mattiasjonsson och säga att du är nog ensam i hela världen om det. I could be wrong, men det är vad jag tror :)
Japp jag hissar upp bilen och försöker ha mina armar så raka uppåt som möjligt och varför skulle jag vara ensam om det..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.