skalman1 skrev:
Typ så.

Min 2-dörrars sportcoupé är 5,5 meter. Min Suburban är 5,6 meter.
Nu blev man ju nyfiken på sportcupén,. Thunderbird?
 
rocking_ghost skrev:
Nu blev man ju nyfiken på sportcupén,. Thunderbird?
Nä, ingen Thunderbird (men en sån ska jag ha någon gång :) ).

Det är en Chrysler 300 -62 med 413 motorn på 340hk.

Jag blev ju minst lika nyfiken på vad du har för 5,4m bil?
 
  • Gilla
rocking_ghost
  • Laddar…
Mikael_L
rocking_ghost skrev:
Ja.. det är väl kanske så. De bilar jag har är runt 5,4M. Magkänslan har väl varit att 7,5 M djup blir tight men hade kanske hoppats att någon med liknande garage och storlek på bil skulle ha hävdat att det räcker.
Men kommer du kunna putta/köra bilen framåt/bakåt alltefter behov, dvs om du ska göra något fram eller bak?

Prova att ställa bilen med fronten 1,5 meter mot en vägg och öppna huven och fundera på ifall du har plats för allt slags arbete du kan tänkas vilja utföra där.
Tänk på (om tillämpligt) domkraft, mekanikerliggvagn, motorlyft, verktygsvagn, och alla andra saker.
Jag vet ju inte om du mest byter lampor och fyller spolarvätska eller lyfter ut motorer och växellådor, eller något däremellan. :)
 
Ja, se till att ha längd så det räcker, man vet aldrig vad man kommer dragandes hem med rätt vad det är en dag.
15 meter minst måste du ju ha så du kan rulla in under bak samtidigt som du lyfter ur motorn fram ;)


h2-2.jpg
 
Och eftersom kaka ofta söker maka så måste du ju ha minst lika mycket i bredd, du måste ju kunna stå nånstans och mecka med de urlyfta motorerna, liksom ;)

h2-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
skalman1 skrev:
Nä, ingen Thunderbird (men en sån ska jag ha någon gång :) ).

Det är en Chrysler 300 -62 med 413 motorn på 340hk.

Jag blev ju minst lika nyfiken på vad du har för 5,4m bil?
Hudson Commodore -48 och Dodge Charger -68
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men kommer du kunna putta/köra bilen framåt/bakåt alltefter behov, dvs om du ska göra något fram eller bak?

Prova att ställa bilen med fronten 1,5 meter mot en vägg och öppna huven och fundera på ifall du har plats för allt slags arbete du kan tänkas vilja utföra där.
Tänk på (om tillämpligt) domkraft, mekanikerliggvagn, motorlyft, verktygsvagn, och alla andra saker.
Jag vet ju inte om du mest byter lampor och fyller spolarvätska eller lyfter ut motorer och växellådor, eller något däremellan. :)
Ja i nuläget så är det ju bilar som kan flyttas vid behov men man vill ju ha lite svängrum även om man spränger en bil i småbitar någon gång.
 
rocking_ghost skrev:
Dodge Charger -68
Like!
 
rocking_ghost skrev:
Ja.. det är väl kanske så. De bilar jag har är runt 5,4M. Magkänslan har väl varit att 7,5 M djup blir tight men hade kanske hoppats att någon med liknande garage och storlek på bil skulle ha hävdat att det räcker.
Jag har aldrig träffat någon som anser att garaget räcker till, man får oftast prioritera vad man vill ha där i.
En sak som jag själv märkt är att ju större garage man har ju mer disciplin krävs för att freda ytorna, det är otroligt lätt hänt att allt från skottkärror till vedklyvar hamnar där inne, för att inte tala om diverse loppisfynd.
Jag har 100m golvyta i mitt varmgarage och håller just nu på att skissa på ett 50m2 uthus......
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
jag kanske missa det, såg inga kostnader men ni som byggt garage på 90-100kvm(typ 10m*10m) vad blir ungefär priset på grunden, sen kostnad för all matrieal för att få upp stommen t.ex, väggar och tak? det är ju ändå viktigare än insidan i tid. Och om man gör i stort sätt allt själv.
 
The_Nyll skrev:
jag kanske missa det, såg inga kostnader men ni som byggt garage på 90-100kvm(typ 10m*10m) vad blir ungefär priset på grunden, sen kostnad för all matrieal för att få upp stommen t.ex, väggar och tak? det är ju ändå viktigare än insidan i tid. Och om man gör i stort sätt allt själv.
Det beror väldigt mycket på dina markförhållanden, om du ska ha golvvärme,vilken typ av tak du väljer osv.
Det finns garageportar för allt mellan 3 och 30 tusen och mer därtill.
Så det går inte att säga ett pris. Säger jag t.ex. 500 tusen så kan du säkert komma in långt under det men också hamna närmare miljonen. Fast det är klart, då har jag räknat in el och insida också.

Håller du igen och gör det mesta själv inklusive gjuta plattan själv, ingen isolering under den osv kanske du kan landa in på 200 papp. Men om du t.ex. beställer takstolar får du räkna med 40-50' bara för dem (man ska ha tungan rätt i mun om man ska göra takstolar med 10-11m spännvid själv). Köper du ett så kallat grundkit med kantstöd, isolering osv så får du räkna med ca 30-35' för det (å det blir inte billigare att köpa samma grejer löst på egen hand på lågprisbyggmarknaden). Stomme och fasadpanel, färg, råspont, taktäckning kan du enkelt räkna ihop själv. Bara räkna ut kvm-ytan och kolla pris på t.ex. byggmax.se. Åsså får du lägga till för förbrukningsmaterial, skruv, spik m.m. så kan du få en grov uppskattning. Glöm inte markarbetena som kan kosta allt mellan 50 och 2-300' eller än mer om du måste spränga i tättbebyggt område.

Jag gör i stort sett allt själv för ett garage i den storleken, med golvvärme. Ser ut som jag landar strax under 700. Men då är allt inräknat färdigt garage med golvvärme och falsat plåttak. Sen tillkommer markarbeten runt garaget när det är klart, uppfart osv. Men då är det räknat knapp 200' enbart på taktäckningen (förhoppningsvis kan jag komma in en del billigare där) och 60' på garagetportar och dörrar.
 
lt1cobra skrev:
Nästan exakt samma stuk som mitt garage. Mitt blev 12x8 utvändigt. 2,7m takhöjd invändigt med ca 50cm förhöjda takstolar, saxstolar över en del där man kan sätt en lyft. Normalt lyfter ju billyftarna ca 2m (180-200?) så det är upp till dig vilken lyft du hittar.
Lägga ned lite tid i Sketchup så får du lite känsla av hur stort det blir inne.

Jag har inte mina mått i huvudet men garagedelen (2 portar) blev nog ca 8x8, resten blev två rum/förråd
Fattar jag rätt, 2,7M + 50cm = 3,2M i nock där du har saxtakstolar? Om man lyfter 1,8M så ger det blir det maxhöjd 1,4M på det upplyfta fordonet? Sen så sluttar väl innertaket så att i praktiken så kan man inte lyfta ens så högt.
Eller tänker jag fel? En Cobra är väl inte så hög iofs..
Hur upplever du dina 8x8M? Tänker mest på utrymmet i djupled.
 
rocking_ghost skrev:
Fattar jag rätt, 2,7M + 50cm = 3,2M i nock där du har saxtakstolar? Om man lyfter .
Som jag fattar det är 2,7meter den lägsta takhöjden, den har han vid väggarna där saxstolarna finns. Eller ja, närmare väggen i alla fall för det är väl underramarna som är förhöjda antar jag. Allra närmast väggen är det 2,2m i takhöjd. I mitten upp till nock där det är saxtakstol är det kanske ytterliggare ett 1,5-2 meter med tanke på att spannet är (minst) 8 meter.
 
aha . okej, ja fönster, port och dörrar är jag inte så kräsen på så behöver inte vara dem dyraste, golvvärme vet jag inte riktigt om ska ha =/ luftluftp är väl billigare om man ska hålla en 10grader eller nåt sen i framtiden?

och markarbetet, det är bara jord och sand typ och där har man ju en egen traktor även om dem inte är den starkaste.

okej, skulle bara kolla lite vad de ligger på ungefär. =)
 
The_Nyll skrev:
aha . okej, ja fönster, port och dörrar är jag inte så kräsen på så behöver inte vara dem dyraste, golvvärme vet jag inte riktigt om ska ha =/ luftluftp är väl billigare om man ska hålla en 10grader eller nåt sen i framtiden?

och markarbetet, det är bara jord och sand typ och där har man ju en egen traktor även om dem inte är den starkaste.

okej, skulle bara kolla lite vad de ligger på ungefär. =)
Ja, då blir det riktigt billigt markarbete där sparar du säkert 100' jämfört med mig.
Jag tänkte också llvp först, men sen så tänkte jag att den ska, som alltid, gå mest när den funkar som sämst, dvs när det är kallt ute. Så det och kombinationen med ett varmt och snabbtorkande golv gjorde att jag valde golvvärme istället. Åsså så klart nöjet att få lägga golvvärme själv :)

Men det är klart, ska du ha värme ska du väl ändå isolera och ha isolerade portar (då räcker det inte med 3'), annars äter du nog ändå snart upp den extrakostnaden i dyrare uppvärmning. Så den delen bör du nog räkna in från början. Att isolera väggarna är ett snabbt jobb, taket kan va lite jobbigare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.