snaggletooth skrev:
Har du prövat att återställa överhettningsskyddet? (Troligtvis den mörkröda knappen längst upp)
:cool:
ah, dagens hjälte! Nu är det spänning på elpatronen också!

Testade att pilla på den innan, men man behövde trycka betydligt hårdare än vad jag torde göra tidigare.

Grymt! Nästan så att man måste hoppa in i duschen igen om ett par timmar och fira! :D
 
  • Gilla
Hans Martinsson och 1 till
  • Laddar…
Kommit någon vart med Herun? Med din värden har du stora förluster
 
Vad är modellbeteckningen på din beredare?
Jag tycker att det står RTV 200 F men hittar ingen sådan på leverantörens hemsida, kanske det ändå ska vara ett E på slutet.
Det finns däremot en version som heter RTV 200 E med information och systemskiss mm. men den förutsätter att värmepumpen har en växelventil för varmvattenberedning. Kan du identifiera någon sådan i ditt system?
Värmepump med inverterstyrning
Värmepump utan "inverterstyrning
Manual till RTV 200 E
 
@Anders299: Härligt att det börjar röra på sig. Men fira inte riktigt än, se först om det ligger något i vad Göran.W skrev i #105
 
Real7 skrev:
@Anders299: Härligt att det börjar röra på sig. Men fira inte riktigt än, se först om det ligger något i vad Göran.W skrev i #105
Verkar vara en beredartank men som kräver en växlingsventil för varmvattenproduktionen.
Om det redan sitter en sådan på rätt sätt borde inte tempen i ackumulatortanken öka.
 
Hej
Jag har en en utomhusgivare som styr min värmepump (bergvärme). Dessutom kör jag för fullt med extra värmetillskott m.h.a. braskamin vid kall väderlek. Så trots att vissa element knappast går igång vid mildväder, så går pannan för fullt. Min värmepumpsinstallatör tyckte att de skulle vara en utomhusgivare.
 
Göran.W
Det kan vara en vvb men isf är den helt fel kopplad för den går mot toppen och botten på ack tanken och då kommer den värma hela ack tanken och det är ju inte riktigt meningen.
Varmvattnet kommer från ett kamrörsbatteri i ack tanken det råder det ingen tvekan om och det är helt tokigt för då måste man köra på onödigt hög temperatur på värmepumpen om man vill ha varmt varmvatten.
Det lär synas på förbrukningen i morgon att den stigit
 
hej! din vv beredare verkar vrma vattnet via ett kamflnsbatteri pa vrmepumpssidan. stmmer detta er det perfekt konstruerat.ingen tilskottsel kommer att g ut p radiatorerna. forlat att sv tecken inte funkar p denna sidan fran mobilen
urban
 
Göran.W skrev:
Det kan vara en vvb men isf är den helt fel kopplad för den går mot toppen och botten på ack tanken och då kommer den värma hela ack tanken och det är ju inte riktigt meningen.
Varmvattnet kommer från ett kamrörsbatteri i ack tanken det råder det ingen tvekan om och det är helt tokigt för då måste man köra på onödigt hög temperatur på värmepumpen om man vill ha varmt varmvatten.
Det lär synas på förbrukningen i morgon att den stigit
Men varmvattnet går ju ut i toppen på beredaren:confused:
Elpatronen värmer ju bara övre halvan i beredaren.
 
Hej!
Gissningsdags igen.
Om manualen i inlägg 108 stämmer så värms varmvattenberedaren med ett kamflänsbatteri i botten av beredaren + elpatron som värmer övre halvan. Då är det ingen risk att bli av med varmvattnet utan allt är ok.
Varmvattnet går nog inte igenom acctanken utan bara beredaren.
Då har vi två separata system. vvberedare till vv, och tank till radiatorerna.
Värmepump värmer dessa paralellt samtidigt, eller kanske med 3-vägsventil?

Hursomhelst så tror jag att systemet funkar bra efter dina injusteringar.

Utan exakta manualer på dina produkter med genomskärningsbilder, och kopplings schema hur allt är hopkopplat så famlar vi i blindo och gissar oss fram.
Kallar du in expert så behöver han också ha reda på hur dina tankar ser ut inuti och hur prylarna funkar.

En liten personlig reflektion är om du inte har behov av att varmvattnet värms upp snabbt så kan du koppla in elpatronen på 230 volt i stället för 400 (om den nu går på 400). Då sjunker den från 3kw till 1kw. och då har värmepumpen längre tid på sig att förvärma vattnet, kanske 3 timmar i stället för 1. Jag vet inte hur mycket det gör på förbrukningen, men du får en snällare elförbrukare i ditt hus och livslängden ökar.

Nu får du känna dig fram. berätta gärna hur det går.

Urban
 
Om manualen till vvb är rätt är det 230V 3kW på elpatronen.
 
Göran.W
Tittade en gång på bilderna och det ser ut som jag ev kan ha fel.
Men något stämmer inte riktigt för om vvb funkar som vvb varför sätter man då in en dyr ack tank med kamrörsbatteri.
Förvärms varmvattnet innan vvb av kamrörsbatteriet av ack tanken tro men varför ansluter man då vvb till ack tanken är ju onödigt då.
 
Hej!

Orparn: kollar man på den färgstänkta typskylten på första sidan så verkar det vara på 400v. vvb är från norge och där har man 127/230 volt ungefär, i stället för 230/400. Men dom kan ju stoppa i 400v element för svenska marknaden?
Säkrast är att kolla typskylten och mäta vad den får. Det går nog att köra på stickpropp, och då kan man även kolla kwh med en enkel mätare från clas olsson för kanske 199 kr.

Göran w: Acctanken säkerställer stor vattenvolym så inte den kraftfulla värmepumpen löser ut vår och höst och så man slipper massor av start och stopp som sliter på kompressorn.
Den som har gjort denna anläggningen har inte gjort det för att det ska bli billigt utan för att ha en kraftfull anläggning som man kan ansluta till kanske solfångare i framtiden(kamrörsbatteriet)(gissing 1). och som man kan byta ut den del som går sönder i stället för att byta hela maskinen. (Gissning 2)
Vill man ha en billig och enkel anläggning så köper man en utedel med tillhörande innedel som är stor som ett kylskåp, är strömsnål och funkar bra i dom allra flesta hus för dom går att programera om och har bra kundsupport. Den som byggde detta ville inte ha en skoda, ej heller VW utan tog en BMW med dragkrok så man kan koppla husvagn. på gott och ont förstås.

Urban
 
Redigerat:
Göran.W
Du kan har rätt Urban men det är svårt att veta när man inte ser exakt hur det är kopplat.
Frågan är om kamrörsbatteriet är inkopplat i dag och hur isf.
 
Urban,
Ja du har rätt i att det sitter ett 400V element i VVB. Läste man lite bättre så står det även i manualen att det som option finns "An RG 5/4” - 3 kW - 400V 2-phase element is also available as an option." så det är troligen ett sådant.
Men vad ser du som fördel med att ansluta VVB med lägre effekt? Visst en liten besparing blir det kanske om VP värmer lite mer varmvatten när man gjort ett större uttag men samtidigt tar det längre tid att återställa temperaturen. i VVB övre del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.