Hur stor skillnad är det på Elkos wireless serie och Nexa?

Priset spelar ingen roll just i det här fallet, vill bara ha bästa möjliga räckvidd och tillförlitlighet på fyra kanaler som sänder av/på till ett gäng mottagare.
Jag behöver inga dimmers eller tjusiga webbgränssnitt aller appar. Bara av och på från fyra relän i ett skåp.

Tips eller åsikter välkomna!
 
Du kan titta på liknande lösningar från Eltako också, det är bra grejer för såna fall.
 
"Priset spelar ingen roll just i det här fallet, vill bara ha bästa möjliga räckvidd och tillförlitlighet på fyra kanaler som sänder av/på till ett gäng mottagare."

Vet inget om Elko Wireless, men Nexa är inte helt tillförlitligt då det är envägs-kommunikation (dvs det kan hända att signalen inte når fram). Du kan titta på z-wave om du vill ha mer tillförlitlighet, men priset är högre också.
 
Kör på eltako, då behöver du inte någon styrenhet utan synkar knapparna med reläpuckarna.
 
Har tittat på både Z-wave och grejer från Eltako, men det är svårt att veta vad som är bäst rent räckvidd och tillförlitlighetsmässigt. Har inte hittat några rena tester på funktionaliteten hos de olika.
Testar just nu Nexa-grejer och det funkar, men inte alltid vilket är ganska värdelöst, speciellt om man inte individuellt ser varje lampa när den tänds/släcks.

Jag vill ha en trådlös enkel lösning som funkar i 10 fall av 10 :) Om det sedan är dyrare så får det vara det! Hellre en dyr lösning som funkar hela tiden än en billig som funkar ibland!

Det brukar stämma att säga:
Köper du dyrt så gråter du bara en gång, köper du billigt gråter du hela tiden ...
 
vad pratar vi för räckvidd? Z-wave bygger på att de ska få svar från mottagaren, annars skickas felmeddelande.
 
räckvidden är inte speciellt lång, det borde gå med Nexa. Men den som sitter längst bort från sändaren sitter kanske 15 meter, men det är ett skåp, en alt. två dörrar och en våning upp. MEN det fungerar inte 100% med allt öppet heller! Alltså alla dörrar, alla skåp på vid gavel!

Men som sagt avståndet är aldrig mer än 15 meter, och då pratar vi inte "fågelvägen" som ofta är mycket mindre. Dock en del väggar som är av lättbetong eller betong. Det finns dock alltid en "öppen" väg till mottagern så när som på en masonitdörr.
 
Z-wave reläar signalen, så sitter det enheter "på vägen" mellan fjärren och mottagaren så blir räckvidden längre.
 
Nyfniken skrev:
Z-wave reläar signalen, så sitter det enheter "på vägen" mellan fjärren och mottagaren så blir räckvidden längre.
Kan man med Z-wave köra med endast några sändarmoduler och ett antal mottagare helt utan central? Jag vill bara ha sändare och mottagare för att hålla det ganska enkelt ...
 
KristoferL skrev:
Kan man med Z-wave köra med endast några sändarmoduler och ett antal mottagare helt utan central? Jag vill bara ha sändare och mottagare för att hålla det ganska enkelt ...
Ja, det ska gå. Du kan dock inte göra några ändringar i puckarna utan får klara dig med defaultvärdena. Obs, det är inget jag har prövat i praktiken.
 
Å andra sidan så skulle man ju kunna ha centralen till Z-wave bara för att kunna ställa in och även styra lite mer om man vill. Sedan kan man låta något annat styra ett antal sändare, i mitt fall min SPC4320 larmcentral. Lite overkill kanske men om det skulle fungera så ...

Vill fortfarande veta vilket system som är absolut mest tillförlitligast och har störst räckvidd.

Det kanske skulle funka att slänga upp 1-2 repeaters/förlägnare till Nexa? Har ju bara 4 kanaler som ska styras (förlängaren har bara möjlighet att styra 6 st tror jag).
(läste just att det bara går att ha en Nexa-signalförlängare med samma kod, dvs det går inte att sätta flera förlängare som förlänger med hjälp av varandra)
 
Redigerat:
KristoferL skrev:
Vill fortfarande veta vilket system som är absolut mest tillförlitligast och har störst räckvidd.
Nexa kan du stryka direkt. Det är inte tillförlitligt.
 
Kör på fibaro med HC2 så kan du hålla komma med din mobil att allt rullar samt använda den till mer saker.
 
Fibaro/Z-wave verkar bra! Skulle vara coolt att ha en HC2 för styrning också.

- Vilken "sensor/sändare" skulle vara bra för att skicka ut en av/på-signal när ett relä bryter i min central? Jag letar efter något som motsvarar typ Nexas WBT-912 (http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm) Behöver fyra "kanaler" (det är fyra reläer).

- Själva Fibaro HC2, den skickar väl både ut och tar emot signaler antar jag. Så om den står mitt i huset och en sändare slår på nere i ena änden av huset så tar HC2 emot signalen och för den vidare till de mottagare som ska ha den signalen? Till skillnad från Nexa, där sändaren måste själv nå alla mottagare. Tänker jag rätt här?
 
KristoferL skrev:
Själva Fibaro HC2, den skickar väl både ut och tar emot signaler antar jag. Så om den står mitt i huset och en sändare slår på nere i ena änden av huset så tar HC2 emot signalen och för den vidare till de mottagare som ska ha den signalen? Till skillnad från Nexa, där sändaren måste själv nå alla mottagare. Tänker jag rätt här?
http://www.homeautomationgeek.com/signal-relay/z-wave/how-z-wave-works/

Alla enheter både skickar och tar emot. Din "på-signal" kan studsa på 3-4 enheter innan den kommer fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.