AndersMalmgren skrev:
Nej alltså blottningen var gjord redan 1920 (Eller av tidigare granne men det har jag svårt att tänka mig, det finns spår av både linoleummatta och kork samt laminat) . Armeringsjärnen var helt sönderrostade av elrören så de har inte bidragit med något..
Hm, har läsa dina inlägg flera gånger, men förstår nog inte riktigt hur du menar att konstruktionen skulle se ut (betongbalkar vs betonggolv osv).

Som det ser ut på bilderna så har du bilat bort en massa betong som armeringsjärnen legat nedbäddade i (armeringsjärnen stack väl inte upp ur golvet som låg där innan ni började bila?). Betong som jag misstänker kan vara en del av en bärande konstruktion.

Men, jag ska inte tjata om det. Mitt råd om att gå fram med lite varsamhet kvarstår dock.

Lycka till med bygget!
 
Man kan se att armeringsjärnen hör till balkarna (de sticker upp ur dem) som är av en helt annan betongtyp än den vi bilat bort
 
Nyfniken skrev:
Mycket pengar för några millimeter golv...
4 cm högre tröskel både i entrén och sovrummet? Samt eftersom det gamla golvet var så snett och vint hade vi endå fått finspackla på det vilket kanske gjort det ännu högre.

Inte snyggt :) Däremot hade vi nog inte köpt lgh om vi vetat hur mycket jobb det blivit. Vi köpte den dock för 49k kvadraten så jag har svårt att se att vi skulle kunna gå back på golvet
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Nej alltså blottningen var gjord redan 1920 (Eller av tidigare granne men det har jag svårt att tänka mig, det finns spår av både linoleummatta och kork samt laminat) . Armeringsjärnen var helt sönderrostade av elrören så de har inte bidragit med något..

[bild]


Första omgången golvspackel gjord, på denna del av golvet vart det bara ett tunt lager finbetong och sedan golvspackel. Till höger skymtar man den djupare delen som kommer svälja 30 cm EPS-betong. Som ni ser sticker det upp en järnbalk samt grannes el i golvet, jag kommer få fräsa ursparning för dessa i grovgolvet annars kommer det färdiga furugolvet hamna för högt, redan som det är nu kommer det hamna 18 mm högre än trapphuset

Nu blir jag inte klok på din bild, men 30cm eps betong? du är ju halvvägs uppe till fönsterbrädan då?

Vad säger föreningen om golvet, för det måste de väl ha godkänt?
tyckte man fick föreningen på sig bara man borrade för att hänga upp en tavla där jag bodde sist.
 
Det diffar 300mm mellan högsta och lägsta punkt, den del ni har sett på bilderna har som mest 2cm finbetong på vissa ställen men oftast bara någon mm spackel. Den andra delen jag inte lagt upp bilder på än så är det i princip 300mm över hela, om du kollar längst till höger i bilden kan du se träformen vi använt och brevid den rasar det ned 300mm till nya balkar av en helt annan betongtyp än de vi pratat om.

Jodå, det är återförankrat, så länge man inte påverkar bärande konstruktion är det lugnt. Inte ens byggnadsexperterna vi tagit in kunde svara på om vi gjort det. Men vi alla höll med om att med tanke på skicket på det vi bilat bort och skicket på armeringsjärnen så har vi inte försämrat den konstruktion som var

Pumba skrev:
Nu blir jag inte klok på din bild, men 30cm eps betong? du är ju halvvägs uppe till fönsterbrädan då?

Vad säger föreningen om golvet, för det måste de väl ha godkänt?
tyckte man fick föreningen på sig bara man borrade för att hänga upp en tavla där jag bodde sist.
 
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
Jag har varit i många "betonghus" men aldrig sett en nivåskilnad på 300mm

Jag förstår inte hur det kan vara 300mm i nivåskilnad.
300mm = 30cm = 0,3m

Någonting är rejält fel. Kan knappast ha varit byggt så från början.
En hus sättning på 300mm då skulle det vara STORA sättningsprickor i väggarna.
Och synas på utsidan av fasaden

Normalt är nivån lägre på golven i mitten av rummen, golvet hänger lite kan man säga, om planlösningen är lika på våningen under, dvs. att väggar mm är rakt under varandra.

Jag tycker det är mycket om det börjar bli nivåskillnad på 10mm eller mer i ett äldre
"betonghus"

Okej att det kan vara nivåskilnad mellan olika rum på några millimeter. Ibland har badrum i äldre hus ett 3-5cm högre golv änn övriga rum.

Har det varit två lägenheter som slagits ihop, eller en lägenhet och en fd. lokal som slagits ihop med från början olika ingångar, då kan det kanske bli sådana nivåskilnader.
Men inte från början i samma rum.

får inte i hop detta på något vis????

Ps. tycker gamla armeringen ser normal ut över lag när jag kikar på bilderna:x

Bra jobbat iallafal.(y)
 
Redigerat:
Jag hänger inte heller med. 300 mm i nivåskillnad på ett golv - det är jättemycket. Det är så att höga, smala möbler välter av sig själva. Var den skillnaden från början? För på "före"-bilden ser det inte alls snett ut.

Varför rev ni bort golvet från början? Golvet på bilden ser helt utmärkt ut. Men det kanske var nåt fel på det som inte syns på bilden?

Men varför bilade ni bort all betong? Vad var det för underlag under laminatet? Det måste ha varit skapligt plant. Kom nivåskillnaden på 300 mm fram vid bilningen?

Ska ni fylla på med betong så högt så att elrören som sticker upp kommer att försvinna i betongen?
 
Ah jag har varit otydlig märker jag, golvet är inte snett (eller lite är det men inte 300mm, Det är ju värre än Gamla stan :D)

Det är två betongbjälklag, jag har gjort en bild

golv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lila är balkar, det röda är det betongbjälklag som är högre (det som ni sett bilder på), det gröna är det som är lägre. Mellan de två diffar det 300mm

Det gröna bjälklaget är helt intakt med hela betongbalkar medans det röda ser ut som på bilderna, vilket är synd då det gröna kräver mindre bärkraft än det röda då avstånden är kortare.

Man ser det inte på bilderna med armeringsjärnen har rostat rakt av längs de ställen där elrören gick. Antagligen har det gått mikroströmmar genom rören som rostat sönder både rören och armeringsjärn.
 
andersmc skrev:
Varför rev ni bort golvet från början? Golvet på bilden ser helt utmärkt ut. Men det kanske var nåt fel på det som inte syns på bilden?
Vi tog bort det för att vi inte vill ha gammalt laminat utan massivt golv, sedan var golvet snett och vint också, samt sönderslipat. Vi kunde inte ha kvar den gamla betongen då den är lagd för matta som bygger några millimeter medans ett massivt golv bygger minst 38mm (18 + 20).

andersmc skrev:
Men varför bilade ni bort all betong? Vad var det för underlag under laminatet? Det måste ha varit skapligt plant. Kom nivåskillnaden på 300 mm fram vid bilningen?


Nej alltså förutom att nivån var för hög var det även snett och sprucken betong inget bra underlag för nytt golv som man inte vill ska knaka när man går på det pga att underlaget inte är plant.

andersmc skrev:
Ska ni fylla på med betong så högt så att elrören som sticker upp kommer att försvinna i betongen?
Nej, som jag sade tidigare kan vi inte fylla på mer då blir det för högt, hantverkarna kommer dock plana det lite, men nivån ska inte bli mer än så här. Som jag sade tidigare i tråden kommer vi fräsa ut plats för järnbalk och elrör i plywodden som furugolvet ska vila på. Inte standard eller optimalt men då det är som det är får man göra lite special. När jag säger elrör menar jag det rör som går över järnbalken i bilden. Det rör med dosor som sticker upp ur golvet där ska en vägg anläggas
 
Redigerat:
T
Kommer bli jävligt dyrt att fylla upp nästan 30 cm med EPS även om EPS är förhållandevis billigt i förhållande till vad man får ut i volym.
 
Jo typ 10 000-15 000 har jag räknat ut

edit: räknade om lite nu, det är ca 4 kubik vilket blir cirka 80 säckar så vi pratar nog snarare 15-20k
 
Redigerat:
Vad var det innan i det där 300 mm djupa hålet?!
 
Får man fråga hur mycket pengar det här massiva golvet kommer kosta jämfört med att riva ut laminatgolvet och lägga ett vanligt parkettgolv i stället?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vad tror du ditt nya golv kommer att kosta, totalt? Med material och arbete?
 
Intressant slitjobb :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.