Mitt förra svar var nog lite färgat av mitt behov...
En stor fråga är ju vad man vill göra i sitt garage. Om man bara skall vardagsmeka borde väl en meter runt bilen + plats för förvaring och maskiner räcka gott och väl. Säg förvaring och maskiner utmed ena väggen på 1m, sen är ju en stor personbil ca 5x2m. Blir då 5x7 meter garage, och då borde det vara ordentligt med plats.
Om man däremot håller på med bilbygge eller storrenoveringar så skall ju saker lyftas i/ur och av/på och då behövs mer golvyta, så mitt första svar på 6x10 borde inte vara helt fel.

Men såklart funkar mindre, det är ju en avvägning av kostnad och bekvämlighet.

En pelarlyft är ju ganska mycket i vägen då man inte lyft bilen, så en lösning kan ju vara ett långsmalt garage där man kan jobba i lyftytan när bilen är nere och tvärt om.
 
Många bra synpunkter!!
Som mina skisser ser ut i nuläget så blir det en byggnad på 7, 5x15M. 3M i liv med 38graders takvinkel. Portar på långsidan. Varmdel på 5x7,5M med saxlyt nedsänkt i golvet. Bara tänkt som mekplats för en bil. Resten av byggnaden oisolerad med ramverkstakstolar och loft.
Dagens tankenöt.. hur lång kan mekanikern maximalt vara för att kunna stå raklång under en Hudsonlimpa upphissad till max på saxlyften i denna fiktiva byggnad? ;-) (Med nerfällt radioantenn och stängd motorhuv)
 
Redigerat:
Mikael_L
Du kan ha saxtakstolar på en del av garaget över garagedelen för att få lokalt högre i tak.
Det går alltså givetvis bra att kombinera det med ramverksstolar på resten.
 
rocking_ghost skrev:
Många bra synpunkter!!
Som mina skisser ser ut i nuläget så blir det en byggnad på 7, 5x15M. 3M i liv med 38graders takvinkel. Portar på långsidan. Varmdel på 5x7,5M med saxlyt nedsänkt i golvet. Bara tänkt som mekplats för en bil. Resten av byggnaden oisolerad med ramverkstakstolar och loft.
Dagens tankenöt.. hur lång kan mekanikern maximalt vara för att kunna stå raklång under en Hudsonlimpa upphissad till max på saxlyften i denna fiktiva byggnad? ;-) (Med nerfällt radioantenn och stängd motorhuv)
Om du har öppet i nock och liften i mitten så kan en basketspelare stå raklång bara lyften lyfter högt nog ;)
 
Mikael_L skrev:
Du kan ha saxtakstolar på en del av garaget över garagedelen för att få lokalt högre i tak.
Det går alltså givetvis bra att kombinera det med ramverksstolar på resten.
Det går också utmärkt att ha öppet ända upp i nock på en eller två stolar som hänger på limträbalk, så har jag.
 
Jag har ganska exakt samma önskemål som du. Jag har kommit fram till att jag behöver 8x5m för att kunna ha båda dörrarna öppna och gå runt bilen ändå. Med 8 meter finns i de flesta fall plats för verkty/bänk framför bilen.
Jag vill också framhålla fördelarna med en nersänkt saxlyft.
Jag bifogar en skiss jag hittade, hoppas den är till någon hjälp.
thumbnail-Bil och parkeringsmått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rocking_ghost skrev:
Många bra synpunkter!!
Som mina skisser ser ut i nuläget så blir det en byggnad på 7, 5x15M. 3M i liv med 38graders takvinkel. Portar på långsidan. Varmdel på 5x7,5M med saxlyt nedsänkt i golvet. Bara tänkt som mekplats för en bil. Resten av byggnaden oisolerad med ramverkstakstolar och loft.
Dagens tankenöt.. hur lång kan mekanikern maximalt vara för att kunna stå raklång under en Hudsonlimpa upphissad till max på saxlyften i denna fiktiva byggnad? ;-) (Med nerfällt radioantenn och stängd motorhuv)
Nästan exakt samma stuk som mitt garage. Mitt blev 12x8 utvändigt. 2,7m takhöjd invändigt med ca 50cm förhöjda takstolar, saxstolar över en del där man kan sätt en lyft. Normalt lyfter ju billyftarna ca 2m (180-200?) så det är upp till dig vilken lyft du hittar.
Lägga ned lite tid i Sketchup så får du lite känsla av hur stort det blir inne.

Jag har inte mina mått i huvudet men garagedelen (2 portar) blev nog ca 8x8, resten blev två rum/förråd
 
lt1cobra skrev:
Nästan exakt samma stuk som mitt garage. Mitt blev 12x8 utvändigt. 2,7m takhöjd invändigt med ca 50cm förhöjda takstolar, saxstolar över en del där man kan sätt en lyft. Normalt lyfter ju billyftarna ca 2m (180-200?) så det är upp till dig vilken lyft du hittar.
Lägga ned lite tid i Sketchup så får du lite känsla av hur stort det blir inne.

Jag har inte mina mått i huvudet men garagedelen (2 portar) blev nog ca 8x8, resten blev två rum/förråd
Står det en Cobra där inne då? ;)
 
Inte ännu, men jag hoppas på inflyttningsfest nästa höst!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
rocking_ghost skrev:
Som mina skisser ser ut i nuläget så blir det en byggnad på 7, 5x15M. 3M i liv med 38graders takvinkel.
Idag befann jag mig i ett garage som var 8x10 meter invändigt, portarna (2) på kortsidan.
Det var relativt tomt, lite byggprylar, men inga hyllor, arbetsbänkar, bilar, cyklar, bildelar, sommardäck eller gräsklippare. Så det kändes oerhört stort och rymligt.
Det hade nog gått att klämma in 6 bilar som ren parkering, utan att vara jättetrångt.
4 bilar hade betytt rejält med utrymme för att öppna dörrar, men ingen plats framför/bakom.

Om killen har tänkt att ha bara 2 bilar så blir det oerhört luftigt, om inte alltför mycket som inte hör till garaget hamnar där. ;)


Portar på långsidan. Varmdel på 5x7,5M med saxlyt nedsänkt i golvet. Bara tänkt som mekplats för en bil. Resten av byggnaden oisolerad med ramverkstakstolar och loft.
Dy tänker dig alltså en bilplats, 7,5 meter lång, 5 meter bred?

Förvisso skulle det gå att knö in 2 bilar då, men då blir det nästan trixigt att öppna dörrar för att kliva i/ur.

Men som en bilplats för mek så torde det fungera jättebra, tycker jag. Det gäller bara att inte fylla utrymmet med en massa andra saker. Men är man för duktig på den aktiviteten så räcker ju inte 500kvm garage heller, det tar bara lite längre tid. :)
 
Ja tanken är att att ha en rymlig mekplats för en bil i varmdelen. Arbetsbänk, verktygsförvaring mm får bli på sidorna för att hålla nere vidden på byggnaden. Den stora frågan är nu om 7, 5 M räcker eller om det kommer att kännas trångt framför och bakom om man har en fullsize på lyften. Blir ju även kritiskt att få lyften på rätt ställe, detta måste ju bestämmas tidigt om man ska ha den försänkt i plattan.
 
Jag har ingen lyft, och upplever 8 m djupt som gränsfall när man ska lyfta en bil med med garagedomkraft fram- eller bakifrån.

10 m är nog lagom om man ska jobba med bilar som står bredvid lyften.
 
Mikael_L
Ja det är längden som det kan bli lite kritiskt på.
En vanlig svenssonlimpa i mellanklass är ju knappt 4,5 meter lång. En stor svenssonbil närmare 5 meter.
Då blir det 2,5 meter kvar att fördela fram och bak. Har man ett större motorjobb och kan och känner för att skjuta bak bilen mot portarna så funkar det så klart ganska bra. Att ha 2- 2,5 meter rum när man mekar är inte alls dumt, man vill kanske dra dit en verktygsvagn eller ställa upp ett litet provisoriskt bord. Vill man kunna rulla in under motorn på vagn (h**a) eller hantera en domkraft behövs det ju också lite plats.

Men vill man ha plats både framför och bakom bilen samtidigt börjar 7,5 meter bli i knappaste laget.
Och så vet jag inte riktigt hur lång en stor jänkare tar, men dom är väl säkert minst en meter längre?

Så har du tankar på att så småningom rymma fullsize jänkare så tycker jag nog att du ska plussa på en meter, eller två.


edit:
Själv skulle jag kunna tänka mig att nöja mig med de 5x7,5 som du tänker dig nu, men då har jag inga planer på att någonsin äga en jänkebil.
Ja, jag skulle ju tycka att det kändes lyxigt, ungefär som nuvarande garage fast dryga metern bredare. :)
Mitt främsta problem är dock inte storleken på garaget utan allt som jag har knölat in där, saker som lämpligen borde ha en annan plats. Men det verkar ju du lösa med att ha många extra kvm övriga förvaringsutrymmen.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och så vet jag inte riktigt hur lång en stor jänkare tar, men dom är väl säkert minst en meter längre?
Typ så.

Min 2-dörrars sportcoupé är 5,5 meter. Min Suburban är 5,6 meter.
 
Mikael_L skrev:
Ja det är längden som det kan bli lite kritiskt på.
En vanlig svenssonlimpa i mellanklass är ju knappt 4,5 meter lång. En stor svenssonbil närmare 5 meter.
Då blir det 2,5 meter kvar att fördela fram och bak. Har man ett större motorjobb och kan och känner för att skjuta bak bilen mot portarna så funkar det så klart ganska bra. Att ha 2- 2,5 meter rum när man mekar är inte alls dumt, man vill kanske dra dit en verktygsvagn eller ställa upp ett litet provisoriskt bord. Vill man kunna rulla in under motorn på vagn (h**a) eller hantera en domkraft behövs det ju också lite plats.

Men vill man ha plats både framför och bakom bilen samtidigt börjar 7,5 meter bli i knappaste laget.
Och så vet jag inte riktigt hur lång en stor jänkare tar, men dom är väl säkert minst en meter längre?

Så har du tankar på att så småningom rymma fullsize jänkare så tycker jag nog att du ska plussa på en meter, eller två.
Ja.. det är väl kanske så. De bilar jag har är runt 5,4M. Magkänslan har väl varit att 7,5 M djup blir tight men hade kanske hoppats att någon med liknande garage och storlek på bil skulle ha hävdat att det räcker.
Men större spännvidd än 7,5 M blir en för stor byggnad för att passa där jag tänker bygga.
Den uppenbara lösningen att sätta portarna på gaveln passar inte heller som jag har tänkt mig "gårdsbilden"
Tillbaka till ritbordet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.