Hej
Jag skulle behöva hjälp med hur jag skall koppla mina in mina acktankar / värmesystem.

Till sommaren skall jag byta acktankar i pannrummet, som är beläget i källaren i bostadshuset.
Idag har jag två 500iters tankar som jag skall ta bort och ersätta med en på 1500liter med inbyggd vvb.
Anledningen till att jag tar bort de gamla är att det är ont om plats i pannrummet så det blir en ommöblering.
Jag har tänkt att behålla en 500liters som skall stå kvar i pannrummet. Huset värms med dels golvvärme och dels radiatorer.
Har en tvåvägskulvert till garaget där jag har tänkt att ställa ytterligare en 500liter tank, den skall ha solslinga för att kopplas ihop med paneler på garagetaket. Garaget skall värmas av två stycken "heatstripes" monterade i taket, övervåningen med radiatorer.
Jag har tänkt att separera huset och garaget med en plattvärmeväxlare.

Hur skall detta kopplas för att det skall fungera?
Hur får jag tex solvärmen att ladda tanken i huset en solig dag?

Hoppas att någon har orkat läsa igenom allt!

Med vänlig hälsning Henrik
 
Menar du att du vill ha möjlighet att både försörja garaget med värme från pannan och även skicka in värme från solfångarna åt andra hållet? Dubbla kulvertpumpar åt varsitt håll med tempstyrning?
Upplägget innebär kanske dessvärre att fångarna i normalfallet bara värmer garaget...

Lägg gärna upp en skiss. Ge lite mer info: vilket är din huvudsakliga värmekälla? (Ved förmodar jag?) Plana solfångare eller vacuumrör? Yta?
 
Redigerat:
Stenolofanders skrev:
Menar du att du vill ha möjlighet att både försörja garaget med värme från pannan och även skicka in värme från solfångarna åt andra hållet? Dubbla kulvertpumpar åt varsitt håll med tempstyrning?
Upplägget innebär kanske dessvärre att fångarna i normalfallet bara värmer garaget...

Lägg gärna upp en skiss. Ge lite mer info: vilket är din huvudsakliga värmekälla? (Ved förmodar jag?) Plana solfångare eller vacuumrör? Yta?

Precis, så skulle jag vilja att det fungerar, jag har en typ "laddomat 40-30" liggande, funderar på om den skulle kunna fungera som kulvertpumpar.
Tanken jag har med det är att solpanelerna skall ladda tanken inne i huset under sommardagar för varmvattnet, och vår och höst så räcker det om de kan hjälpa till att värma garaget. I dagsläget har jag inga paneler utan det kommer förmodligen bli i framtiden.
Huvudvärmekälla är vedpanna.

Skissen är inte bra men det ger kanske en bild på hur jag har tänkt. Som ni ser så vet jag inte ens var jag skall koppla in kulverten.. :)

Hoppas på hjälp! :p

panna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm... Sympatiserar helt med visionen men inte med upplägget: risk att det blir mycket skrik för lite ull. Om jag själv installerar vattenburen solvärme så vore det i första hand för att slippa elda sommartid för tappvarmvatten.
Några kritiska frågor:


Går det inte att förenkla det hela?
En stooor tank ist för flera små?
Värmeväxlare för tappvarmvatteberedning (TVA) ist för förrådsberedare? Skulle medge att du kan få massor av tappvarmvatten även om ackumulatorvattnet bara är 50 grader (=större sannolikhet att solfångarna klarar det) medför bättre skiktning (= längre mellan eldningarna)
Värmeväxlare för att ladda in solvärmen direkt i den stora tanken?
Måste du ha värmeväxlare mellan kulvert/resten?


Har förresten just fixat mig en kulvertstyrning, åt ena hållet än så länge.
Funderade i liknande banor som du ang att ladda åt bägge håll. Hade oxå en Laddomat 4030 liggandes(!) men skippade att använda den. Byggde istället en egen kulvertstyrning mha två termostater ordnade i en hållkrets (med ett relä) som styr en vanlig cirkpump. Denna cirkpump laddar min lilltank varifrån tappvarmvatten bereds och radiatorkretsen utgår.
Hållkretsen ser till att lilltanken inte laddas förrän den är tömd på värme.
Om jag behöver ladda andra hållet i framtiden (dumpvärme f solfångare???) sätter jag nog dit en cirkpump åt andra hållet och styr den på nåt fiffigt sätt.
 
Se mina svar i rött :)

Stenolofanders skrev:
Hmm... Sympatiserar helt med visionen men inte med upplägget: risk att det blir mycket skrik för lite ull.
Om jag själv installerar vattenburen solvärme så vore det i första hand för att slippa elda sommartid för tappvarmvatten.
Tror du inte att panelerna orkar ladda så pass att det är lönt att skicka in det i huset?
Några kritiska frågor:


Går det inte att förenkla det hela?
Det är möjligt att det gör :) Detta var bara en ide som jag fick för mig, men det kanske är bättre att satsa på panelerna på hustaket och låta de ladda den stora tanken.

En stooor tank ist för flera små?
Tyvärr inte då det inte finns plats i pannrummet för större än 1500l.

Värmeväxlare för tappvarmvatteberedning (TVA) ist för förrådsberedare? Skulle medge att du kan få massor av tappvarmvatten även om ackumulatorvattnet bara är 50 grader (=större sannolikhet att solfångarna klarar det) medför bättre skiktning (= längre mellan eldningarna) Det har jag hört talas om, dock så kom jag över en begagnad tank på just 1500l som står här hemma och den hade förrådsberedare.

Värmeväxlare för att ladda in solvärmen direkt i den stora tanken?
Kan jag koppla den direkt på "matande" ledning från pannan precis innan tanken eller?

Måste du ha värmeväxlare mellan kulvert/resten?
Inte ett måste utan mer för att det är praktiskt, kräver två mindre expansionskärl, ett i vardera hus. Men det går ju att sätta ett stort bara i huset.
Dessutom finns möjlighet att tappa hela garaget och kulvert på vatten vid ett längre strömavbrott.



Har förresten just fixat mig en kulvertstyrning, åt ena hållet än så länge.
Funderade i liknande banor som du ang att ladda åt bägge håll. Hade oxå en Laddomat 4030 liggandes(!) men skippade att använda den. Byggde istället en egen kulvertstyrning mha två termostater ordnade i en hållkrets (med ett relä) som styr en vanlig cirkpump. Denna cirkpump laddar min lilltank varifrån tappvarmvatten bereds och radiatorkretsen utgår.

Du har inte en skiss på hur du kopplat detta? Det lät intressant!

Hållkretsen ser till att lilltanken inte laddas förrän den är tömd på värme.
Om jag behöver ladda andra hållet i framtiden (dumpvärme f solfångare???) sätter jag nog dit en cirkpump åt andra hållet och styr den på nåt fiffigt sätt.
 
Håller med om att det verkar krångligt.
Jag skulle nog skippa småtankarna och bara köra 1500literstanken. Om det går att solladda den tanken med inbyggd solslinga placerad under vvb vore det enkelt och bra. Annars kanske jag skulle skippa sol helt. Montera en liten el-vvb i serie efter vvb i tanken. På så sätt har du alltid vv även om tanken inte är varm.
Mata garaget med värme vid behov via tvårörskulverten. Inga växlare mellan hus och garage. Kör samma vatten i hela systemet om det går.

Verkar enkelt och begripligt.
 
Redigerat:
Kan inte prestera nåt schema just på stört men här är tråden för mitt kulvertstyrningsprojekt: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/221204-bygga-egen-kulvertstyrning.html
Hade mycket hjälp av denna när jag pluggade på om hållkretsar:
http://m.youtube.com/watch?v=n7SuHDmuVUk

Du hittar nog scheman på hållkretsar om du googlar lite. Termostater är ju temperaturstyrda strömbrytare.

Jodå, om du tar i ordentligt med solfångaryta kan det nog bidra med en hel del kWh. Om jag skulle installera solfångare så vore det dock mest för att inte behöva elda på sommaren. Dvs bereda tappvarmvatten i första hand, värme till systemet i andra hand. Med din skissade lösning kommer du nog ändå få elda under sommarhalvåret en hel del, därför att solvärmen minus förlusterna inte lyckas bereda tappvarmvatten,
om du inte kör hårt och satsar riktigt stort. I detta fall kanske risken för kok i juli ökar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.