Jag tycker att det verkar väldigt ambivalent att
a) tala om om hur välisolerat och energisnålt husbygget skall vara, och
b) i nästa andetag berätta om det stora garaget, VVC och den extravaganta takhöjden.
c) Och för att få ihop ekvationen så kalkylerar du med en komplicerad värme/vatten/ventilationsinstallation.

Som i allt annat här i livet så får man prioritera.
Vill du bo stort och luftigt så kanske en berg/jordvärmepump är bäst. Smakar det så kostar det.
Vill du bo billigt, så minska ytor och takhöjd, kallställ garaget och spara in på dyra installationer.

Att du nämner garaget i detta sammanhang talar i alla fall om för mig att det också skall värmas upp.
Varför i så fall? I Skåne?
Varför VVC? Med en vettig planlösning så får man varmvatten efter 10 sekunder i ett normalhus.
Om Solpaneler: Har du funderat över hur mycket energi som går åt till att värma varmvatten under sommarhalvåret,
och ställt detta i relation till investeringskostnaden?
Om golvvärme: Vet du om att detta normalt kräver mer energi än andra uppvärmningsformer?

50 cm tjocka ytterväggar: Vad byggs de i för material, vad är isolering och U-värde?
Takhöjd: Det är ju inte golvytan som skall värmas upp, utan hela husvolymen. Och med "dubbel" takhöjd är skalet som läcker ut värme mycket större än om takhöjden vore mer modest.

Hoppas du inte tycker detta låter för negativt.
Jag försöker egentligen bara påvisa att man inte kan få allt, man måste göra val.
(Ja, det vet du förmodligen redan, så jag borde inte komma med pekpinnar.)
Och som HansR skriver här ovan, så lönar det sig oftast att hålla sig till enkla system.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Ser ingen stor motsägelse i att TS vill ha ett modernt och kanske lyxigt hus och samtidigt ha låga driftkostnader. Att det kostar i investering är en annan sak men det skriver han ju att han gärna betalar extra för att få en bra lösning.

Jag försökte hitta en definition på på vad ett lågenergihus är som TS skrev ursprungligen men det finns ingen sådan. Däremot hittade jag detta huset som ett exempel : http://www.villatui.se/templates/default.asp?page_id=30

Ser ut att vara ganska frikostig takhöjd, golvvärme och 34kWh/m2 i norrland. Särskilt intressant med en värmepump som drivs av solceller och får en COP på 7. Så nog går det.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Till Mainstream: låt dig inte nedslås av dem som bara kan säga "lönsamt". Min bil är inte lönsam, mitt badrum är inte lönsamt och på det hela taget är inte mitt eller mina barns liv lönsamma.
Kan du investera klokt så gör det! Jämför Batman som investerar tid och pengar i något han tror på.
Samma människor som idag bara kan säga "lönsamt" skulle ha övertalat dig att 1965 skippa isoleringen och brassa med olja, 1976 skulle de övertalat dig att ha direktverkande el.

Själv sympatiserar jag helt med din vilja att nyttja värme från sol och biobränslen. Kanske inser du liksom jag elproduktionens baksidor. El är bra till mycket annat än att värma hus.

Du verkar ha goda förutsättningar att få till det, men det krävs nog en hel del engagemang: du ska ha mycket tur om du finner en rörmokare som verkligen behärskar detta. Projektera själv och använd dig av detta eminenta forum: själv byggde jag ett prima vedsystem för ca 50.000 spänn, skorsten inräknad, egen tid oräknad.

Vill du ta den lätta vägen lyssnar du på "lönsamt" snacket och tillbringar resten av ditt liv med att sponsra vattenfalls fantastiska äventyr och gnälla över elpriset.

En vattenmantlad kamin som står för en stor del av värnen tror jag inte på. Jag har levt med att värma hus med denna typ av eldstad. Ofrånkomligen stök, bök rök. Mycket nöjd däremot med nuvarande lösning: modern vedpanna i uthus, kopplad till stor ackumulatortank. Om vi får abstinens för att vi eldar så sällan tänder vi i vedspisen och lagar mat.

Överväg riktig vedpanna (renare och bättre på alla sätt) och stor ackumulatortank om du vill elda, alt pellets (flis????värmepump???) och liten acktank från vilken du bereder varmvatten. Väljer du stora alternativet kan du ha mycket solfångaryta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklas_1 och 1 till
  • Laddar…
Svar till KnockOnWood:


Jag ser inget konstigt med att man vill bygga välisolerat och energisnålt och samtidigt ha stort garage och "extravagant takhöjd". Det borde vara fullt möjligt att göra detta inom Boverkets krav. Energisnålt är ju relativt till husets utformning. Jag försöker inte komplicera det för att få ihop ekvationen; jag söker info för vilken/vilka värmekällor som är lämpliga för mig.


Berg/jordvärmepump passar inte på tomten. Visst, borrar man tillräckligt djupt så men jag har inte hittills sett bergvärme som ett realistiskt alternativ här i Skåne.


Jag är inte heller ute efter att bo billigare genom att minska ytorna. Jag är intresserad av att hitta en bra lösning för planlösningen och ytan vi valt. Uppvärmning av garage vill jag ha då jag spenderar en hel del tid där, speciellt vintertid. En grundvärme på kanske 12-14 grader hade varit OK, tillfällig uppvärmning kan ju alltid ordnas för längre arbetspass där.


Varmvattencirkulation funderar jag på av bekvämlighetskäl. Det är ganska långt avstånd till badrum och extra-toa från tänkt placering av värmesystem. Planlösningen har inte tagit hänsyn till detta (andra faktorer har varit viktigare i alla kompromisser). Nödvändigt eller ej, men säg att där är i varje fall 13 meter till badrummet. En bra bit längre till extra-toaletten.


Solpaneler: Ja, det är därför jag vill ha diskussionen här för vad som är en vettig kombination.


Golvvärme: Må så vara att det kräver mer energi. Golvvärme är i min värld ett absolut krav i ett nytt hus.


Ytterväggar: Val av material ej klart. Men det står mellan lertegel (Porotherm med perlit eller mineralulls-isolering, H+H termoblock eller Ytong Energy+). U-värdet på dessa är ca 0.10. Någon som har andra förslag som ger sten-känsla? Prefab-betong undersöktes och verkade spännande men föll ändå bort. Svårt att hitta leverantörer.


Takhöjd: Javisst, det är husvolymen som ska värmas. Men med ett bra klimatskal måste det ju vara möjligt?


Att man måste göra val är jag fullt medveten om. Det är därför jag försöker göra ett bra val av värmekälla. Husets planlösning finns det godkänt bygglov för. Att nå dit krävdes många val för att få plats med önskad utformning, yta och planlösning. Så vad är ett enkelt system?
 
Stenolofanders skrev:
Överväg riktig vedpanna (renare och bättre på alla sätt) och stor ackumulatortank om du vill elda, alt pellets (flis????värmepump???) och liten acktank från vilken du bereder varmvatten. Väljer du stora alternativet kan du ha mycket solfångaryta.
Tack för uppmuntran!

Nja, jag är väl inte så intresserad av att tvingas elda för uppvärmning. En vattenmantlad kamin har ju framförallt fördelen att man kan myselda utan att det blir bastu.... Får man lite uppvärmning på köpet är det ju super. Men kanske är det dumt tänkt? Finns kanske andra lösningar som är bättre till det?

Vad tror ni om ett sådant här alternativ:

- Vattenmantlad kamin (kopplas till acctank, i dubbelt syfte som ovan)
- En luft/vatten-värmepump som jobbar mot samma acctank (säg med ca 1.5kW effekt)
- Elpatron i acctanken (så stor som nu BBR tillåter = ca 3.5kW)
- FTX-ventilation

Eller ska man ändra något och gå på värmebatteri i FTX istället?

Så skippar vi solpanelerna för värme. Kanske välja solpaneler för el-produktion istället (även om det just där kostar multum i förhållande till vad man får ut).
 
....eller så skippar man elpatronen och väljer en större värmepump istället? De dagar det är svinkallt kanske man kan elda fram den värme som behövs i kaminen? Eller det är en utopi?
 
Mainstream skrev:
Berg/jordvärmepump passar inte på tomten. Visst, borrar man tillräckligt djupt så men jag har inte hittills sett bergvärme som ett realistiskt alternativ här i Skåne
Att du inte kan använda bergvärme i Skåne kan jag förstå. Lite ont om berg på sina ställe.

Bor själv i Skåne och har egentligen en tomt som inte passar men har ändå installerat ytjordvärme och är nöjd.

Är därför lite nyfiken på varför din tomt är olämplig för ytjordvärme? :x
 
roland53 skrev:
Är därför lite nyfiken på varför din tomt är olämplig för ytjordvärme? :x
Har haft uppfattningen att tomten är för liten för jordvärme. Någon som vågar sig på en uppskattning på hur stor yta som behövs?
 
Ja naturligtvis vill man ju ha ner maximalt med slang, jag har en tomt på 720 m2 och fick ner 270 m slang trots en del gamla träd.Rekommendationen/uträkningen var (om jag minns rätt) 370 m.
Jag kompenserade detta med att montera ett FLM30 aggregat (Nibe).
Har nu kört i 5 år (dvs under 2 extrema vintrar bla.) och klarar värmen med bra ingående brinetemp.

Naturligtvis beror det på hur stort värmebehov du har, men ett tilskott från annat håll får man kanske kalkylera med om man har ett stort (dåligt isolerat?) hus.
 
Mainstream skrev:
Jag är inte heller ute efter att bo billigare genom att minska ytorna. Jag är intresserad av att hitta en bra lösning för planlösningen och ytan vi valt. Uppvärmning av garage vill jag ha då jag spenderar en hel del tid där, speciellt vintertid. En grundvärme på kanske 12-14 grader hade varit OK, tillfällig uppvärmning kan ju alltid ordnas för längre arbetspass där.


Varmvattencirkulation funderar jag på av bekvämlighetskäl. Det är ganska långt avstånd till badrum och extra-toa från tänkt placering av värmesystem. Planlösningen har inte tagit hänsyn till detta (andra faktorer har varit viktigare i alla kompromisser). Nödvändigt eller ej, men säg att där är i varje fall 13 meter till badrummet.
Om jag hade varit i dina skor så hade jag nog installerat golvvärmeslingorna i garaget på en separat slinga så att denna kan fyllas med frostskyddsmedel för att kunna ställas av, om behov av garagevärme senare bortfaller.
Eftersom du planerar ack tankar i garaget så tror jag nämnligen att du får tillräcklig grundvärme där från strålningsförluster från tankarna (eller åtminstone ett bidrag ).

Betr. tappvatten; Vi valde att förlägga kv-ledningen under plattans isolering (=förhållandevis kallt) och varmvatten ledningen i tillsammans med golvvärmeslingorna. Detta medför att vi efter tappning tar till vara på energin i varmvattnet, kanske inte mycket och inte hela året, men kostar inte mer när det byggs.
Att tappa vattnet några sekunder mer (något högre vattenförbrukning) för att få rätt temp eller att ha en vvc slinga att förbruka energi, gissar jag, blir till vvc nackdel kostnadsmässigt, men hur mycket vågar jag inte gissa.
 
Hur kan 155 kvm boyta och 58 kvm garaget bli 252 kvm platta? Är det ytterväggarna som gör det?

I alla fall, detta låter som ett exklusivt hus. Allt det du räknar upp är bra saker men vattenburen golvvärme och FTX är väl det som ger exklusivast intryck så tittar du på att sälja längre fram skulle jag satt in detta oavsett vad som lönar sig. Och jag hade dragit separat krets till garaget så man kan sänka temperaturen där. FLVP är bra men känns lite radhus 80-tal för mig.

Sedan med en förbrukning av 8500 kWh/år lönar sig inga investeringar och solpaneler ändrar arkitekturen, så jag hade kört på elpanna tills vidare. Eller acktank 300-500 liter med elpatron om du så vill. Finns troligen ingen chans att tjäna in bergvärme eller LVVP.om du inte skall värma poolen också. Eller gillar utomhus spa mitt i vintern.

Solceller och solpaneler hade jag struntat i om du inte har behov av en grön profil. Beroende på husets stil och om planlösningen är öppen tror jag en täljstenskamin centralt placerad kan ge ett elegant intryck och hjälpa till lite om det blir riktigt kallt (vilket det väl aldrig blir i Skåne).
 
Jag håller på med ngt liknande. Nybygge med rejält tilltagen isolering. Golvvärme + FTX med förvärmning/kylning på uteluften. Eldar med ved och har ca 15kvm solpaneler. Tycker du funderar helt rätt och snöa inte in på vad som är mest lönsamt idag, den som tror att energin blir billigare kan nog få en överskning i framtiden.
 
Mattiaz skrev:
Eldar med ved och har ca 15kvm solpaneler
Du glömde berätta HUR du eldar. Det är viss skilnad att elda mot ack.tankar i en riktig vedpanna eller en braskamin eller en vattenmantlad kamin. Både ur bekvämlighetssynpunkt och energieffiktivitet.

Bara nyfiken..... :)
 
Eldar med vedpanna mot acktank. Har dock större ytor att värma än TS.
 
Och veden då? Egen?

Har man ingen egen skog i Skåne så är det pris på veden?

Har viss betydelse om man bor i skogslandskap eller på slätten :)

Mycket variabler att ta hänsyn till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.