422263_10200431586100757_1463708267_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi köpte lägenheten i hoppet att det skulle finnas snyggt furugolv under laminatgolvet precis på samma sätt som i sovrummet. Men tyvärr visade sig att det bara var betong, en resa har börjat.

?pic_id=455597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När hantverkarna bilat bort betonggolvet visar det sig att betongbalkarna har sänks så att deras armeringsjärn blottats (Känns inte helt bra). Detta måste gjorts redan 1920 när kåken byggdes, någon måste gjort ett misstag och balkarna hamna för högt. Vi tog dit en expert på byggnadskonstruktion och han har aldrig sett något liknande. Golvet diffar 30 cm från högsta till lägsta punkten, på vissa ställen kommer vi enbart använda någon millimeter golvspackel medans på andra kommer vi fylla med 300mm EPS

?pic_id=455598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fixat dosa för HDMI till projektorn och högtalarkabel

?pic_id=455599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vilket projekt. Lycka till!
 
Tackar :D
 
Oj, det ser ju ut som om ni tänker riva hela huset!

Varför bilade ni bort betongen?
Tjejen ser ju inte så glad ut, vilket är förståeligt ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det var linoleummatta orginal, betonggolvt var mao på samma höjd som furugolvet i sovrummet och golvet i trapphuset. Hade jag inte tagit bort betongen och lagt massivt furugolv hade diffen mellan trapphus och nya golvet blivit 38mm (18mm plywood + 20mm massivt golv). Där av tog vi bort det, samt det var snett och vint åt alla håll och kanter.

Det nya massiva furu golvet kommer hamna 18mm över trapphuset och sovrumsgolvet vilket är helt okej

hehe, nej hon vart lite chockad, det var några dagar där när jag och hantverkarna besluta att vi river mer och mer :D
 
Om vi låter dessa vara kvar skulle de sticka upp ur det färdiga furugolvet, så vi fick åter igen anlita en byggnadsingenjör som vi kunde konsultera då det nog finns en anledning att de valde sätta dit dem in the first place.

1045047_10201663019765829_995027606_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi svetsa dit stöd på sidorna och kapade sedan dem precis lagom för att de skulle hamna i liv med golvspacklet
 
Jösses....vad finns det under?
 
Under vad? Betongbalkarna? En granne? :D
 
AndersMalmgren skrev:
Under vad? Betongbalkarna? En granne? :D
Grannen måste vara överlycklig nu när ni slutat bila.... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Ja, av någon skum anledning går grannens el ovanpå dessa balkar, så vi råkade ju såklart kapa av dem. :p
Jag skulle om jag ville koppla in mig på hans el, mycket märkligt att hans el kommer upp i min lgh. Det rann ner rätt mycket damm genom rören till hans lampor också, inte helt popis :D

De gamla järnrören för elen hade dessutom reagerat med armeringsjärnen och rostat sönder på många ställen.

edit: Han fick nya fina VP-rör så lite glad får han allt vara ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mycket pengar för några millimeter golv...
 
  • Gilla
Kotten345
  • Laddar…
Jag kanske missat ngt här, men min första tanke är att du just bilat bort lite för mycket av själva konstruktionen för att det skall kännas helt bra.

I nya flervåningshus gör man ibland just så mellan våningsplan; lägger dit lite tunnare prefab betongskivor mellan bärande väggar, armerar ovanpå, drar el med nedstick till dosor till våningen under och gjuter. Går ganska snabbt att bygga så.

Lite konstigt är det med nivåskillnaderna, men jag skulle nog gå lite försiktigt fram, och försöka bedöma hur mycket betong som är kvar..
 
stoif skrev:
Jag kanske missat ngt här, men min första tanke är att du just bilat bort lite för mycket av själva konstruktionen för att det skall kännas helt bra.
Tycker också att det ser ut som ni "blottat" lite väl mycket av armeringen
 
Nej alltså blottningen var gjord redan 1920 (Eller av tidigare granne men det har jag svårt att tänka mig, det finns spår av både linoleummatta och kork samt laminat) . Armeringsjärnen var helt sönderrostade av elrören så de har inte bidragit med något..

?pic_id=455600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Första omgången golvspackel gjord, på denna del av golvet vart det bara ett tunt lager finbetong och sedan golvspackel. Till höger skymtar man den djupare delen som kommer svälja 30 cm EPS-betong. Som ni ser sticker det upp en järnbalk samt grannes el i golvet, jag kommer få fräsa ursparning för dessa i grovgolvet annars kommer det färdiga furugolvet hamna för högt, redan som det är nu kommer det hamna 18 mm högre än trapphuset
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.