Hej Moderna samt Ola Bolinder Byggentreprenad i Märsta


-Som kund vill jag bara uttrycka min stora besvikelse över
hur hanteringen med den pågående vattenskadan i mitt hus samt åtgärderna kring detta varit. 899058-1002 JO

Från rivning av möglig trossbotten mm. utan undertrycksventilation eller intäckning av vare sig bohag,
avskärmning av övriga delar av huset eller återställning av kontaminerade ytor.
Kommentaren från modernas skadereglerare Ola Bolinder Byggentrepenad när jag konfronterade honom om detta:

"-Jag var inte där så jag vill inte hypotetisera kring sånt här, men jag detaljstyr inte killarna hur dem arbetar.",

-Första varningslampan tänds!

Stachybotrys chartarum, är det ett namn ni känner igen? Svartmögel räknas som ganska så hälsovådligt.
Så även luftburna glas/stenullsbaserade partiklar från frilagd isolering. Men klart att min 1 och 3-åring inte kan ta skada av sådant särskilt som torkfläktarna ser till att allt vispas omkring likt en tornado i huset samt att hantverkarna skrattar och påpekar med ironi att
- "det där är väl inte så farligt, tänk på dem som höll på med asbest".

-Än värre är när modernas skaderegleraren Ola Bolinder återkommer med någon sorts form av polsk-byggfirma-kalkyl utan en förankring i hur skadan samt omfattning varit,
utan ber mig att beskriva det över telefon om hur mycket som rivits samt omfattning på det som
behövs åtgärdas eller ta lite kort och sända över(självklart tas kort och skickas över).
Vilket företag/Ola bolinder Byggentrepenad, kunna uppsaktta via bild vad saker kostar
Vilket resulterar i en uppskattningskalkyl, självklart till Moderna Försäkringars fördel.
-Helt otippat, eller hur.

När jag konfronterar er utsedda skadereglerare Ola Bolinder så får man ett bemötande som kund att man är till besvär då man ser om sina intressen.
Trots uppmaningar om att han är välkommen att besöka huset för att få en uppfattning om skadans omfattning samt att ha en dialog, avböjer han.
Han var visst upptagen med sina egna entreprenadarbeten på sin egen firma, det var visst någon grund han höll på att sätta form på.

När jag återigen konfronterar skaderegleraren med uppgifter om att kalkylen är helt upp åt väggarna,
blir jag som kund/lekman ombedd att återkomma med en korrekt kalkyl.

-Ja iofs. vi har flygit till månen, men är det verkligen min
skyldighet att göra specificerade korrekta kalkyler åt er?
(Tog in kalkyl, den skillde ca 300% från Ola Bolinder Byggentrepenads kalkyl.)

Kan det inte räcka med att återkomma med en kraftig indikation på att man som kund inte är nöjd med förfarandet/hanteringen.
Jag återkom med ett anbud som var uträknat på en höft av bekanta byggare. Denna förkastades, men den var mer ämnad som indikator på att den tillhandahållna kalkylen var tagen ur luften. Jag trodde att kalkylerande/åtgärdsplan mm. skulle skötas av mitt försäkringsbolag!
-Ajdå vad fel jag hade!

Jag återkommer muntligen till Moderna Försäkringars entrepenör Ola Bolinder med fakta/information om avsaknad av åtgärd bla. följande.
Åtgärder för fungicid behandling av betongplatta, ersättning för ökad elförbrukning för dem 2-3 avfuktare
som stått här ett par månader a 2,1kw/h styck/kostnader för uppvärmning av extern toalett, dusch mm, återuppbyggnad
av ångspärr, golv, isolering, rivna väggar mm. Samt 1000 andra punkter jag antar att ni vill undvika då det kostar pengar,detta påpekades.
Dem har man inte ens nämnt i denna kalkyl, vilket också påtalats, men svaret blivit, "återkom med en kalkyl med specifikation "

-Varningslampa 2 tänds....

Nu får jag ett mailsvar ikväll Sö 22/9 ca 22.00 av er skadereglerare/Ola Bolinder Byggentrepenad att skadan har beslutats att skötas av sk. kontantreglering i form av den summa som han kalkylerat fram. Det kommer att bli världshistoriens billigaste åtgärd på badrum/kök/hall ( 97 000:-, Evreka ! ) .
Jag är helt övertygad om att NCC mfl. vill få det magiska receptet!
Då han på ett magiskt sätt kommit fram till att ytor krympt med
minst 20-40% i huset(påtalat), hantverkare är gratis, material är enligt er kalkyl precist(påtalat) och att det existerar inget spill på material(påtalat).
Samt att man har minst 35-55% i rabatt hos byggvaruhandeln(påtalat).

Jag var självklart välkommen att överklaga beslutet hos Moderna Försäkringars skadeprövningsnämnd, enligt skaderegleraren.

-Nu vart det Defcon 5!

I detta mail fanns självklart alla korrekta kopior till berörda inom ert bolag. Någon hade tom blivit månadens medarbetare för jag citerar "Sitt engagerade arbete med just ett specifikt skadeärende där han med kreativt tänkande och en stor handlingskraft lyckades spara en halv miljon åt Moderna försäkringar".
Det nämndes inget om hur nöjd kunden vart, men antar att det följer er standard på Rejta.se

http://www.rejta.se/omdome/1811182/moderna+försäkringar?search_word=moderna+försäkringar+ab

Det ser mörkt ut....

-Jag hoppas att det blev lite engagemang över till oss små kunder som behöver stöd!

Det enda lustiga med denna situation är att hyres-dusch/byggbod ni ställt hit får bli kvar utan kostnad för oss enligt skaderegleraren, under hela återställningsnprocessen. Vilket sannolikt kommer att ta lite tid/år, han var lite otydlig, samt skall man återställa allt för den summan lär det ta sin tid.
-Letar febrilt på blocket.se efter ströbyggvaror för reapris för att ens lyckas köpa det för kontantregleringen.
Det ser mörkt ut!

Tur att man har rättsskydd via er så att man kommer att få råd att driva denna process, lite poetic justice. Står fö. inskrivet som just en punkt i ert avtal, lite kul faktiskt att driva en process mot er med ert rättsskydd. Vad kostar inte det? Iofs. det kanske hanteras av annat konto på bolaget och inte belastar er balansräkning som skadeåtgärdsverksamhet.

Man måste fråga sig vad en sådan kundhantering kostar?
Hade ärendet skötts korrekt hade det hela varit utagerat för länge sedan. Nu kommer det bara att bli en långdragen tvist som kommer att kosta mängder med tid och pengar för alla inblandade.

-Jag undrar hur man som kund hanterar detta?
I den krissituation som man som familj nu befinner sig i, ett hus som ser ut som stormen Katrina dragit fram, Modernas konsulter/proffs skadereglerare som arbetar på beting, ger en muntliga besked som inte införlivas, hantverkare ni hänvisar som rivit det mesta som gör vårt drömhus obeboeligt. Samt ett kundstöd som är under all kritik.

Förväntar ni er att jag kommer att trycka på "like"-knappen.
Jag tror inte det, iaf. inte under skrivande stund.
Nu sitter vi i vårt Pompeji till hus, stödet från er har varit katastrofalt!

-Jag tror att ni behöver omvärdera hur ni hanterar oss små kunder, för tillslut är vi inte kvar.
Jag hoppas iaf. att jag väckt en tanke hos er.

Mvh.
Patrick Yliaho
 
När vi flyttade strulade autogireringen och posten vilket gjorde att Moderna ut/oförsäkrade oss utan vår vetskap i ett par månader. (vet ej om de ens försökte kontakta oss). Vi bytte bolag givetvis och det förefaller som det var en god ide.

Vilken hemsk situation ni har hamnat i och det är då man bara vill känna sig trygg och få den hjälp man behöver av sitt F-bolag. inte att bolaget försämrar situationen och sviker en på alla tänkbara sätt. Fy fan!
 
I detta fallet var det inte bara försäkringsbolaget som falierade, utan deras sk. konsult.
Har blivit tvungen att lägga 2-3 v på att ta in offerter samt ta emot byggare som skall ge offerter på detta jobb.
Det intressanta är att alla ligger ca 250-300% över deras egen uppskattning!
Illa när ett försäkringsbolag ägt av ett Norkst bolag förlitar sig på ett skuttbolag bestående på 1 man som har uttalat är "suveränt att ha att göra med, samt är vår bästa expert".
Känns kvalitetsmässigt....
 
Det låter väldigt tråkigt!

Jag har själv Moderna Trygghetsförsäkringar (det är väl det bolag som avses?) och har blivit korrekt och mycket bra bemött den tid jag har varit kund hos dem.

Och förra året hade jag en rejäl skada
http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html

och Moderna Försäkringar var både ett bra stöd i eländet och skötte skaderegleringen föredömligt.

Jag kan bara tala gott om dem!
 
  • Gilla
Överfält
  • Laddar…
Måste bara påtala att jag har moderna på både villan och bilen. Haft två skador i huset och en på bilen och alla har skötts otroligt snabbt och med ett mycket bra resultat!
Helt klart över förväntan både vad gäller ersättning och åtgärder.
 
Sir_erken, då är vi två med liknande erfarenheter.

Kanske vi är idealkunder som får VIP-behandling :)
 
fredri_k
Hur går det med huset och processen mot Moderna Försäkringar - mår alltid lite extra dåligt när små barn ska behöva genomlida sånt där, sjukt.. Hoppas ni är starka och och inte tar för mycket stryk rent familjemässigt.. :|
 
Hej.
Lite statusuppdatering i ämnet.

Moderna Försäkringar skickade en ny skadereglerare i Dec som skulle göra en ny skadebesiktning.
Vi var båda överens om att Ola Bolinder Byggentrepenad AB inte riktigt landat i detta universum.

Då jag gjort en del efterforskning så finns det visst fler som är av den åsikten, vilket iofs. inte förvånar mig!

Jag gick med på en kontantreglering som var verklighetsförankrad och har tagit in mina egna byggkillar som jag tidigare basat över. Så dem har gjort ett underverk och verkligen ställt upp och jobbat som illrar under mellandagarna, så nu har vi iaf. ett hyggligt fungerande badrum mm.

Men jag kan inte säga mer än att hela den här resan har gett en sur eftersmak som jag sent kommer att glömma! Enormt illa skött av alla parter, speciellt Modernas inhyrda skadereglerare Ola Bolinder Byggentreprenad.

Så kontentan är väl att vi iaf kommer att ha ett hem om några veckor. Vilket både jag, barnen och sambon är glada över.

/P
 
  • Gilla
fredri_k och 1 till
  • Laddar…
Skönt att det börjar ordna upp sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.