bobas skrev:
Jag har ju bara lagt upp en bild tagen på natten...
Ok :) fick för mig att det var två bilder.
 
M
Mats skrev:
man kan koka ihop riktigt ruggiga antenner av en kaffeburk i princip (googla cantenna) men jag ska för formens skull påpeka att de för det mesta definitivt bryter mot de regler som gäller utstrålad effekt osv.
En variant är att höja uteffekten på wifi-routern/APn. Jag ställde in "Bolivia" som landskod i min AP/router och då tillåts högre uteffekt. I Sverige är det väl max 100mw, men nu kan jag köra 500mw (som är max för hårdvaran). Routern kostade under 500kr och jag har täckning iaf 50 meter bort med mobilen, tex. Med en annan likadan router kan jag köra den som range-extender och når väldigt långt bort... ma 1000kr så får du två wifi routrar och lång räckvidd om du kopplar den ena som range extender. Som bonus kan du använda den inbyggda 5-portsswitchen på båda enheterna för fast ansluten utrustning som TV, dator, stereo, PS3, Xbox eller vad som. :)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Men hallå!

Dataförbindelse till "snickarboa" 20 meter bort?

En vanlig enkel AP, access point, t.ex Netgear Rangemax N150 Wireless Router så är du hemma.
Varför allt snack om fiber, TP, åska och jag vet inte vad.

Eller skall verkstan funka som byns porrbio :(
Enkelt svar: Jag hatar allt som heter tråslös kommunikation, är rent skräp. Har du något i vägen mellan sändare och mottagare så sjunker signalen. Nä tacka vet jag riktig kabel eller fiber. Har provat både 3G och 4G och har c:a 500 m. till masten, ser den från fönstret. Får max 25% mottagning. De åkte ut lika snabbt som det kom in i huset. Som tur va så hade jag ADSL kvar. som dock ska ersättas med fiber inom 30 dagar.
 
peternicklas skrev:
Enkelt svar: Jag hatar allt som heter tråslös kommunikation, är rent skräp. Har du något i vägen mellan sändare och mottagare så sjunker signalen. Nä tacka vet jag riktig kabel eller fiber. Har provat både 3G och 4G och har c:a 500 m. till masten, ser den från fönstret. Får max 25% mottagning. De åkte ut lika snabbt som det kom in i huset. Som tur va så hade jag ADSL kvar. som dock ska ersättas med fiber inom 30 dagar.
Nu jämför du äpplen och päron, Wifi och mobilt internet är ju inte riktigt samma sak.
 
peternicklas
snaggletooth skrev:
Nu jämför du äpplen och päron, Wifi och mobilt internet är ju inte riktigt samma sak.
Både och. Båda sänder via luften och är lika känsliga för hinder i alla dess former.
 
Trådlösa grejor har sina användnings områden men det som stör mej mest är att det inte är stabilt för det påverkas av för mycket externa faktorer. Man kan ställa in allt så det fungerar men sedan efter 3 månader slutar det fungera för att någon granne skaffat ny router på samma kanal (eller ställt om den i bolivialäge...) så får man börja om igen.
 
peternicklas
Bolivialäget kanske man ska prova. Är det bara till att ändra vilket land man är i?
 
Var snäll med dina grannar och gör inte det.
 
peternicklas
pelle242 skrev:
Var snäll med dina grannar och gör inte det.
OK, finns det något annat land som ger en starkare signal än den vi har?
 
peternicklas skrev:
Enkelt svar: Jag hatar allt som heter tråslös kommunikation, är rent skräp. Har du något i vägen mellan sändare och mottagare så sjunker signalen...
Har du armerade betongväggar och plåtfasad? Trä- och gipsväggar är inget problem.
Och det finns inga praktiskt märkbara begränsningar av bandbredden i hemmiljö.

Tycker det mest låter som fördomar faktiskt. Men var och en blir salig på sin tro, lyckligtvis :)
 
Men du skall inte hålla på och meka med signalstyrkan för då stör du ut dina grannars nät. Begränsningen finns där av en anledning.
 
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Har du armerade betongväggar och plåtfasad? Trä- och gipsväggar är inget problem.
Och det finns inga praktiskt märkbara begränsningar av bandbredden i hemmiljö.

Tycker det mest låter som fördomar faktiskt. Men var och en blir salig på sin tro, lyckligtvis :)
Bor i ett tegelhus med källare. På 10 m. så tappar den nästan hela signalen, går då igenom 2 tegelväggar. Mobiler och surfplattor har ju bara WIFI så man får ju försöka att få så bra signal som möjligt. WIFI är bra om det inte finns några väggar som stör annars är det bara skräp. Mobil är inte mycket bättre. På jobbet så har vi full signal från alla de stora leverantörerna när vi är utanför dörren. Går vi in så får man inte lämna fönsterna för då försvinner signalen helt. Så helt klart finns det mycket att göra med trådlösa förbindelser.
 
Jag har fyra gipsväggar med träreglar mellan min router och mitt sovrum. Signalen är för svag för att kunna se på netflix i sängen. Så YMMV. Får se om ubiquitin som ligger på posten hjälper...
 
peternicklas
pelle242 skrev:
Men du skall inte hålla på och meka med signalstyrkan för då stör du ut dina grannars nät. Begränsningen finns där av en anledning.
Kan ju använda en kanal som ingen annan använder.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Bor i ett tegelhus med källare. På 10 m. så tappar den nästan hela signalen, går då igenom 2 tegelväggar...
Ja, det låter ju knappast idealiskt, det måste jag erkänna :surprised:

Men det finns ju separata antenner att koppla till APn. Ut via ett fönster kanske?
Är verkstan också byggd som ett skyddsrum?

Det positiva är ju att du går säker för NSA och FRA :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.