Det där tycker jag inte känns rätt. Sabotageskyddet vill man rimligtvis alltid ha aktiverat, oavsett om övriga huset är pålarmat eller ej. Att dra dörrkontakten som sabotageskydd gör det ju möjligt att härja runt i dosan/plinten hur mycket man vill så länge det är avlarmat. Givetvis kan väl den risken anses vara försumbar i en villa men likväl är det principellt fel och kommer därför inte ske i mitt hem :)
 
Självklart ska sabotagelarm alltid vara aktivt, det var därför dubbelbalanserade larmslingor kom till :)

Ett avbrott eller en kortslutning på en dubbelbalanserad ingång genererar i de flesta system ett sabotagelarm, oavsett status tillkopplad eller frånkopplad.
Enda sättet att avaktivera sabotagelarm är genom att sätta anläggningen i serviceläge.

Precis så som jag beskrev kopplas det oftast i "riktiga" anläggningar, väldigt sällan som man har en helt egen sektion för bara en kopplingsplint, man använder någon av sektionerna som passerar plinten.

Möjligtvis om man har ett spridningsnät med korskoppling, då kan sabotagebrytarna från spridningsplintar och kk få en egen sektion.
 
Tackar för infon, då lärde jag mig någon nytt idag oxo.
 
Även jag har blivit sugen på att skaffa ett Siemenslarm (spc 4320) och har lite funderingar. Ingår SPC pro om jag köper en centralenhet? Vad jag har förstått finns det bara i windowsversion, men jag kör osx till vardags. Hur mycket kan ställas in via webbinterfacet? Allt eller inget? Till nöds har jag nog en gammal windowslaptop att gräva fram, med det vill jag ju helst slippa. Finns ju en risk att man vill mixtra med inställningarna i tid och otid...

Hur har ni andra gjort med larmdekaler? Jag tänkte inte ha det kopplat till någon larmcentral, åtminstone inte just nu.
Jag vill ju helst ha några som ser lagom skräckinjagande ut, utan att se ut som fusklappar. Ett seriöst, och definitivt fungerande larm ska de utstråla. Bra tips?
 
Jag kör med osx. Webben funkar utmärkt.
 
Jag kör också MacOSX, fungerar klockrent via webbinterfacet.
 
KristoferL skrev:
Jag kör också MacOSX, fungerar klockrent via webbinterfacet.
Perfekt!

Några åsikter angående rörelsesensorer? Vilken sort kör ni på? Jag har tittat på bosch blueline och siemens motsvarande. Några speciella för- eller nackdelar? Trähus, inga husdjur, inte riktat mot fönster, Max ca 10m.
 
Jag kör trådade (IR120C) och trådlösa (IR160W6-10) SIemens rörelsedetektorer, har inte så mycket åsikter mer än att de funkar bra :) Sedan kör jag magneter och snart brandlarm också ...
 
Bosch detektorer har bra utseende samt funktion.
 
Jag har byggt med den nya Siemens Magic IR Detektorn finns även en monteringsram för att fälla in den u väggen, en annan fördel är att det redan finns förmonterade motstånd i den.
 
Tackar för tipsen, det blir nog bosch-detektorer.
Hur har ni resonerat med gsm/sms-kort?
Jag tänkte inte ha det kopplat till larmcentral, måste jag då se till att ett sms blir skickat för att få reda på larm, eller går det att få den funktionen via ip-interfacet istället? Larm via push i appen?
Jag lägger ju hellre 2000 kr på en ups för att få fiberkopplingen okänslig för strömavbrott än på en gsm-sändare...
 
fredrik.johansson skrev:
Tackar för tipsen, det blir nog bosch-detektorer.
Hur har ni resonerat med gsm/sms-kort?
Jag tänkte inte ha det kopplat till larmcentral, måste jag då se till att ett sms blir skickat för att få reda på larm, eller går det att få den funktionen via ip-interfacet istället? Larm via push i appen?
Jag lägger ju hellre 2000 kr på en ups för att få fiberkopplingen okänslig för strömavbrott än på en gsm-sändare...
Ingen push-funktion i SPC-centralen, ännu ... Hoppas på det längre fram!
Du måste ha antingen ett GSM-modem eller "Vanligt" modem för att få reda på larm via SMS. IP-delen kan bara kommunicera med LC vad gäller att skicka larm. Självklart syns det i webbgränssnittet och appen att ett larm gått, men för att få centralen att meddela dig krävs GSM eller "vanligt" modem för fast telefoni.

UPS är bra, så länge de inte klipper fibern :) Men ett GSM-modem kan ju också störas ut iofs ...
 
Sådär, då har också jag beställt grejer! Tack för tipsen, det är farligt att hänga här, eller dyrt åtminstone!
De flesta rören drog jag i helgen, så nu blir det kabeldragning och programmering så fort leveransen kommit.

Jag lär nog återkomma i tråden, vi hörs!
 
fredrik.johansson skrev:
Sådär, då har också jag beställt grejer! Tack för tipsen, det är farligt att hänga här, eller dyrt åtminstone!
De flesta rören drog jag i helgen, så nu blir det kabeldragning och programmering så fort leveransen kommit.

Jag lär nog återkomma i tråden, vi hörs!
Kan bara gratulera! Ett övergrymt larm! Blir glad varje dag jag slår på det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.