Jag har en lite udda lösning på gång som bygger på att en träbalk på 100x200 mm ska byggas ihop med en betongbalk 100x200 mm.
Träbalken är fem meter lång och ska alltså skarvas samman med en likadan balk i betong, ände mot ände.

Jag vet att detta låter HELT vansinnigt, men det är för sent att ändra på nu.

Nu till min fråga: hur fäster jag fast armeringsjärnen i träbalken på absolut bästa sätt?

Betongbalken gjuts på plats, mot träbalkens ände.
 
Svetsa på en rejäl fransk skruv i änden och gänga in den.
 
Är det inte stor risk att svetsen smäller av när träbalken böjs vid lasttillfällen? En lösning som inte innefattar svetsning vore bättre då järn blir så sprött vid upphettning.
 
Borra hål i träbalken och trä in järnen?
 
Det går inte gjuta in någon form av stolpsko i betongbalken?
 
Matti_75's svar på att borra hål och trä in armeringsjärnen verkar vettig.
Kan det funka med kemankare i trä?
 
Borra "lagomt" hål o slå in armeringsjärnen så behövs ingen gegga i trä't. Åt det hållet kommer de inte bli några direkta belastningar så dom kommer allt o sitta fast i balken.
 
Sant, men skarven mellan trä och betongbalken får i detta fall inte glida isär för då kan de halka av upplägget.

Kemankare i stenmaterial sitter fast något djävulskt, jag har hört att ett 10mm järn kemankrat fast i betong går inte att dra ur, järnet töjer dig tills det smäller av.

Hur det fungerar i trä vet jag inte, men det borde bli starkare än att bara slå in järnen i tajta hål?
 
Polyuretanlim funkar klockrent att limma stål och trä med.
 
Jamenförfan, det har du ju rätt i! Så många knivar som jag gjort.
 
Använd hellre epoxilim till att fylla hålen med då vanligt polyuretanlim inte är fogfyllande ur belastningssynpunkt utan kräver både högt presstryck och tighta fogar för att det skall hålla. Epoxi är betydligt mer förlåtande.
 
Redigerat:
Om du borrar hålen lite snett, och åt olika håll, så kan inte träbalken glida loss ur armeringsjärnens grepp.
 
En svets blir normalt sett starkare än grundmaterialet.
Vill du ha extra seghet i svetsen så använder du med fördel MMA (Pinne) istället för MAG (Mig).
 
Hmm..

Jag är inte precis övertygad om att armeringsjärnen är lämpliga för denna skarvning. Järnen är till för att ta upp sträckkrafter i betongen och inte avsedda för de brytkrafter som kan uppstå i det här fallet. Det blir även ett häftigt hålkantstryck i träbalken och det finns risk för att denna trasas sönder.

En bättre lösning är nog att låta tillverka ett 500 mm långt fyrkantigt rör i stål om 100x200 mm och trä in balkarna från var sitt håll varpå de fixeras med genomgående bultar.
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Det sista rådets svaga punkt borde bli att borrhålen i betongen kan göra att betongen spricker kring sina hål.

Det är ett rätt så knivigt problem detta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.