34 905 läst · 77 svar
35k läst
77 svar
Storlek på mekgarage
En saxlyft täcker förvisso mer av underredet/trösklarna, men personligen använder jag lyften till oljebyten, däckbyten, bromsservice, avgassystem och kanske nån koppling/växellåda snarare än rostlagning. Så för mig passar en saxlyft betydligt bättre.
så lägger in nån fundering här, är ju samma ämne mina tankar är i, själv så hade tankar på ett garage 8,2x7,5m, så de kan bli lite snålt med plats om man har tanken att kunna förvara en bil på en sidan och kunna skruva och meka med en annan på andra sidan/göra annat?
Annars så var jag lite nyfiken på, vad är lägsta höjden på taket man kan ha om man skulle vilja kunna lyfta bilen eller finns det bara lägena att lyfta så mkt att man kan ligga under eller läget så högt att man kan stå under? inget mitt mellan?
Annars så var jag lite nyfiken på, vad är lägsta höjden på taket man kan ha om man skulle vilja kunna lyfta bilen eller finns det bara lägena att lyfta så mkt att man kan ligga under eller läget så högt att man kan stå under? inget mitt mellan?
Ang. lägsta takhöjd för att lyfta en bil helt..du får kolla fakta på den lyften du vill ha och lägga till höjden på en skåpbil eller en vanlig bil med antenn.
Om du ändå satsar på en lyft kan det ju vara roligt för dig att kunna stå under den även om du inte är dvärg.
Skulle tro att en bra takhöjd är ca 4,5 - 5,5 meter högt , men lyftlägena är nog ca 1dm mellan varje spärr så det är ju valfri takhöjd.
Om du ändå satsar på en lyft kan det ju vara roligt för dig att kunna stå under den även om du inte är dvärg.
Skulle tro att en bra takhöjd är ca 4,5 - 5,5 meter högt , men lyftlägena är nog ca 1dm mellan varje spärr så det är ju valfri takhöjd.
Antag att bilen är 1,6 m hög och du nöjer dig med 1,8 m ståhöjd för att du själv inte är längre än så.
Då räcker takhöjden 3,5m med 10 cm tillgodo
Med takhöjden 5,5 m kan man skicka upp en 2,5 m hög bil 3m upp i luften, helt meningslöst, då får man ju ha en stege att stå på för att nå upp till undersidan
Visserliggen har jag ca 5m i nockhöjd i garaget, men livet är 3m och jag har bara öppet en del mellan två stolar där liften står, resten är loft
Sedan kan man dra av en 20 cm från alla dessa höjder eftersom liften oftast inte lyfter under hjulen, utan under ramen, som är ca 20cm högre upp än marknivå, bilen blir alltså "effectively" 20cm lägre när man lyfter så.
Då räcker takhöjden 3,5m med 10 cm tillgodo
Med takhöjden 5,5 m kan man skicka upp en 2,5 m hög bil 3m upp i luften, helt meningslöst, då får man ju ha en stege att stå på för att nå upp till undersidan
Visserliggen har jag ca 5m i nockhöjd i garaget, men livet är 3m och jag har bara öppet en del mellan två stolar där liften står, resten är loft
Sedan kan man dra av en 20 cm från alla dessa höjder eftersom liften oftast inte lyfter under hjulen, utan under ramen, som är ca 20cm högre upp än marknivå, bilen blir alltså "effectively" 20cm lägre när man lyfter så.
Tror nog man vill ha ca 2,1 - 2,3 meter från golv till bilens underrede för att kunna skruva ordentligt med någorlunda raka armar.
Lägg sedan till höjden på en skåpbil (valfri bilsort) och ev.takantenn (som man brukar glömma skruva bort)
Och jag höftade bara till med 4,5 - 5,5 på ett ungefär.
Lägg sedan till höjden på en skåpbil (valfri bilsort) och ev.takantenn (som man brukar glömma skruva bort)
Och jag höftade bara till med 4,5 - 5,5 på ett ungefär.
Jag har aldrig bilen högre än att jag kommer in under, ofta är den nog till och med lite lägre än min egen längd för att man aldrig står raklång. Ju längre upp man måste sträcka armarna, desto jobbigare blir det att arbeta, och ofta måste man in med armarna över, runt och innanför massa saker, vilket till och med kan leda till att man inte vill ha bilen högre än axelhöjd. Men som sagt, vill man snåla på takhöjd tror inte jag det finns någon särskild anledning att räkna med högre höjd än sin egen, och som sagt minus ca 20cm om man inte har 4-pelarlyft.
Vad gäller skåbilar är de sällan mycket mer än 2m höga och takantenner är som regel vinklade och inte uppsträcka, vinklingen gör dessutom att de inte tar skada av att tryckas ner mot bilen, skulle jag vilja säga.
Vad gäller skåbilar är de sällan mycket mer än 2m höga och takantenner är som regel vinklade och inte uppsträcka, vinklingen gör dessutom att de inte tar skada av att tryckas ner mot bilen, skulle jag vilja säga.
Min 2-pelarlyft är 4m hög och tar 4 ton
Mitt mekgarage/verkstad är 9m djupt och 7,5m brett. I anslutning till detta finns ett separat varmgarage på 9x3,5m som även fungerar som tvättstuga. Jag upplever mekgaraget/verkstaden tillräckligt stor för att kunna arbeta med två bilar samtidigt för de flesta jobben. Jag har en 60cm bredd arbetsbänk längst in. Det får plats men det blir inte överdrivet mycket plats framför och bakom bilen. Nu är dessutom mina bilar oamerikanska och således av mindre omfång. Inre höjd är 4m vilket är tillräckligt för lyft. Hittills har jag dock varit för snål för att göra denna investering utan använder gammal smörjbrygga utomhus.
Utrymmena är tillräckliga om man undviker ren förvaring i garaget. Tyvärr finns det många pärlor&projekt som måste ha vinteridé. Av den anledningen bygger jag nu ett nytt traktorgarage på 180 kvadrat. Detta garage blir helt oisolerat och skall fungera enbart för förvaring. Förhoppningsvis kan mekgaraget/verkstaden användas enbart för pågående projekt och oförutsedda reparationer.
Jag håller dock med tidigare inlägg, det är svårt att få för stort garage. En budget på 400K låter lite lågt men de är naturligtvis beroende på egen insats och tillgång till ekonomiska lösningar.
Utrymmena är tillräckliga om man undviker ren förvaring i garaget. Tyvärr finns det många pärlor&projekt som måste ha vinteridé. Av den anledningen bygger jag nu ett nytt traktorgarage på 180 kvadrat. Detta garage blir helt oisolerat och skall fungera enbart för förvaring. Förhoppningsvis kan mekgaraget/verkstaden användas enbart för pågående projekt och oförutsedda reparationer.
Jag håller dock med tidigare inlägg, det är svårt att få för stort garage. En budget på 400K låter lite lågt men de är naturligtvis beroende på egen insats och tillgång till ekonomiska lösningar.
Vårt garage är 200m2, och där byggs 5 bilar samtidigt (ibland en 6:e bil på besök). Skåp runt alla väggar, lång arbetsbänk i mitten, kallsåg, några svetsar, engelskt hjul, soffhörna mm. Tycker det det är gott om plats, men en del stora grejor som kantvik och vals bor på vinden. Vi har däremot ingen lyft (annat än ett lyftbord som en bil står på).
Jag skulle gissa att vi har ca 10x20m, så kanske 6x10 borde ge ordentligt med plats för en bil. Bänk på en sidan, skåp på andra, soffhörna får inte plats Ett loft för bildelar borde då också få plats...
Jag skulle gissa att vi har ca 10x20m, så kanske 6x10 borde ge ordentligt med plats för en bil. Bänk på en sidan, skåp på andra, soffhörna får inte plats Ett loft för bildelar borde då också få plats...
Men nu får du väl ändå skilja på garage och produktionshallLarsa skrev:Vårt garage är 200m2, och där byggs 5 bilar samtidigt (ibland en 6:e bil på besök). Skåp runt alla väggar, lång arbetsbänk i mitten, kallsåg, några svetsar, engelskt hjul, soffhörna mm. Tycker det det är gott om plats, men en del stora grejor som kantvik och vals bor på vinden. Vi har däremot ingen lyft (annat än ett lyftbord som en bil står på).
Jag skulle gissa att vi har ca 10x20m, så kanske 6x10 borde ge ordentligt med plats för en bil. Bänk på en sidan, skåp på andra, soffhörna får inte plats Ett loft för bildelar borde då också få plats...