Hej!

Jag är ny här inne och har fått massor tips och idéer från forumet tidigare men aldrig riktigt vågat skriva något. Nu står jag och sambon lite i valet och kvalet och vill ha tips och kommentarer.

Idag bor vi i ett hus vi hyr, där vi även har våra hästar.
Vi vill ha vårt eget och det finns en mindre gård som vi spanat in i ca ett år, vi har bekanta som bor i närheten av gården och på så vis har vi fått nys om den.

Ägaren till gården bor inte där längre pga av hälsan och har till våra bekanta sagt att våren 2014 ska gården säljas.
Den står nu tom och öde, vi har varit förbi och kollat runt lite men inte varit inne i huset som är ett äldre torp.

Jo till saken. Vi drömmer verkligen om den här gården. Ser bara möjligheter för våra hästar och hundar, mycket att renovera då ägaren inte varit fräsch på länge men vi är "unga" och utan barn så det ser vi inte som ett hinder.
Vi har även läst i tidningen att gården ska säljas så det är inget hysch hysch, marken har varit uthyrd till en förening som måste hitta nytt därför har det stått om dom i tidningen.

Vi pratar nu mycket om hur vi ska kunna bli nya ägare, fördelen är väl att det ligger utanför i skogen och utan grannar. Men hur hade ni gjort? Väntat tills det kommer ut på marknaden ? Eller som vi diskuterat att försöka komma i kontakt med ägaren redan nu och säga att vi är mycket intresserade? Samtidigt som det sista känns ganska fräckt?

Hoppas få lite kommentarer vad ni hade gjort! Lång text tyvärr men vi vill så gärna ha gården!

ErG
 
Om ni har någon uppfattning om vad gården är värd så kontakta ägaren redan nu.
 
Vi har mest diskuterat med våra bekanta som bor närmast (2km), dom tror väl några hundra tusen. Dom har liknande mycket mark men lite större hus. Är svårt men utifrån skick och att inget avlopp finns så räknar vi under en miljon!

Men vad kan man säga? Hej vi är väldigt intresserade, är väl att börja med såklart.. Men hur övertalar man att det är just vi som borde få köpa utan att vara fräck ?!
 
Är detta drömmen har ni ingenting att förlora :)
Precis som du skriver ovan, ta en första försiktig kontakt och kolla om de kan vara intresserade av en privataffär. Tänk ut vad som är ett rimligt pris - varken i över,- eller underkant - och erbjud det.
Det värsta som kan hända är att ni får ett "nej, det ska ut på marknaden". Jo, men då vet ni ju det i alla fall att ingen annan tar steget och köper privat innan ni får en ärlig chans :)

Stort lycka till!!
 
Om den nuvarande ägaren har bedrivit någon form av jordbruk eller djurhållning tidigare och ni tänker driva vidare djurhållningen så kan det upplevas som positivt hos den nuvarande ägaren. På så sätt kan ju gården leva vidare. Och detta kan underlätta ett köp.
 
  • Gilla
MSjöström och 1 till
  • Laddar…
Ta kontakt och meddela att ni är intresserade. När vi köpte en bostadsrätt för många år sedan såg vi en annons i tidningen och ringde upp direkt. Det var ett gammalt par som skulle sälja och det visade sig att intresset var stort men de var inte intresserade av någon budgivning utan tyckte att vi hade första tjing eftersom vi ringde först och det var så trevligt att två unga skulle köpa deras lägenhet. Trodde knappt det var sant efter några tröstlösa budgivningar så vem vet kanske säljaren är intresserad av en snabb affär om rätt köpare dyker upp.
 
Det kostar inget att fråga!
 
ErG skrev:
Lång text tyvärr men vi vill så gärna ha gården!

ErG
Ni har ju redan svarat på frågan, är man så intresserad är det klart ni ska meddela ägaren det!
Det värsta som kan hända är väl att han inte vill sälja direkt utan vill ha en riktig budgivning. Låter troligare att han säljer direkt till er.

Lycka till!
 
De två husen jag köpt i livet har jag köpt genom att knacka på, göra mej känd hos dom och på så vis haft visst företräde, allt handlar om charmen såklart:) första huset vann jag budgivningen på mitt bud som var 90.000 lägre än högsta budet, ägaren var nöjd med det priset och var bara glad att "ett så trevligt och ungt par med barn skulle hålla bygden i liv" .
mäklaren var mindre nöjd...
Så mycket kan hända med en dörrknackning och ett fjäskande leende
 
Redigerat:
Tack snälla för era svar! Det ger oss blyga liten spark i baken. Eller blyga, vi är mest rädda att göra bort oss. Vi har aldrig ägt hus förr men känner att nu är det dags när vi ska satsa på hästarna.

Nu ska vi bara försöka lista ut vad huset/ gården kan vara värd så att man inte gör bort sig! Gubben sitter på hem.. Därför känns det påträngande men samtidigt har det ju stått offentligt att det ska säljas . Nej vi får helt enkelt ta tag i det här efter helgerna!
 
Mikael_L
Jag skulle självklart tagit kontakt med ägaren för att visa mitt intresse.

Däremot är det långt ifrån självklart att jag skulle ange något pris eller ens vilja prata om detta i de första kontakterna, utan jag skulle mest inrikta mig på att få fram att intresset är seriöst och charma lite sådär i allmänhet. Och att det sen får sjunka in lite innan det går till nästa steg.

(edit: och vill nuvarande ägare direkt prata pris så kan man ju bara säga "det måste ju också bestämmas, men då jag (vi) givetvis vill att det blir en bra affär för alla inblandade så måste väl fastigheten först värderas lite.)

Undantaget kan vara om priset jag skulle kunna ge som max troligen är under det som går att buda fram och för att inte uppfattas som gnidig så skulle jag kanske redan från början framhålla vad mitt maxbud kan bli.
Men samtidigt framhålla fördelar såsom att dom slipper mäklaravgifter och t.ex. att jag erbjuder friskrivningsklausul, fortsatt skötsel av gården, eller något annat som vädjar till känslomässiga eller förnuftsmässiga skäl.

Och sen skulle jag ju även kunna tänka mig att stövla in och erbjuda 10 ggr mer än det rimliga värdet bara det blir affär snabbt.
Ja förutsatt då att jag skulle ha onödigt mycket pengar och har bestämt mig att det stället "ska jag ha !!".
(Så detta kommer aldrig ske i verkligheten för mig, mao ... :D)
 
Redigerat:
Om gubben sitter på hem, är han helt klar i huvudet? Har han några barn som skulle kunna tänka sig att blanda sig i?
Om svaren är ja resp. nej är det väl bara att kontakta honom, ta med en vetelängd och förklara att ni är intresserade och hur ni hade tänkt er använda gården.

Om ni gör en privataffär kan ni nog behöva göra en del "due diligence", kolla upp så att alla papper är i ordning, lagfart, gränser stämmer, om det finns belastande servitut och avtal, så att det inte dyker upp som överraskningar senare. Jag antar att gubben ägt gården länge, då finns det dessutom alltid en risk att det finns avtal som inte fästs på papper. Till exempel föreningen som hyrt mark, så att de inte dyker upp efter köpet med ett gammalt avtal de hittade.
 
Tack snälla för era svar!

Vi begärde ut fastighetsbeteckning från Lantmäteriet och där står "gubbens" föräldrar som ägare och imorgon kommer vi ringa till dom. Gubben va visst inte jättegammal, lite pinsamt för mig som kallat han gubbe! Man kan ju sitta på hem för div handikapp.. Ber om ursäkt !

Dom köpte gården tidigt 90-tal för 225tusen så blir spännande att se vad den kan vara värd idag med tanke på att i stort sett ingenting gjorts haha. Inget avlopp, eget vatten och stort renoveringsbehov både på hus och lada.

Håll tummarna för oss!
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Hemmakatten
Du får nog räkna med att värdet stigit åtskilligt, någon/några miljoner låter inte orimligt. En granne flyttade och köpte en gård, väldigt liten gård, men med ett antal hektar mark i obydgerna nånstans i Sörmland. Ingenting hade gjorts med huset sen 60-talet och resten, som egentligen bara var några uthus (inget stall), var väl i samma skick. Tror det kostade 1,9 miljoner. Ville berätta så att ni inte tror att ni kan köpa gården för bara några hundra tusen och blir besvikna. Kanske LRF har någon statistik över försäljningspriser för gårdar ni kan kolla på? Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
MSjöström
  • Laddar…
ErG skrev:
Jo till saken. Vi drömmer verkligen om den här gården. Ser bara möjligheter för våra hästar och hundar, mycket att renovera då ägaren inte varit fräsch på länge men vi är "unga" och utan barn så det ser vi inte som ett hinder.
Unga par utan barn som köper hus blir snart nästan lika ungt par med barn mitt i husrenovering. Mitt tips är att inte skaffa barn fören tidigast 3 år efter inflyttning. Ni har blivit varnade. :)

PS. "Inne i skogen" kan snart innebära "bredvid ett kalhygge", och det kan vara långt till kompisar för (eventuella) barn. DS
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.