Göran.W skrev:
Ack tanken stjälper som nämnts innan.
70mm Gullfiber vs 50 grader är ingen höjdare.
Såg en test på den och den läckte 4000 kwh per år dvs mer än vad normal varmvatten förbrukning med el patron drar.
Värmer själv källaren med 2 såna :)
Kan det verkligen stämma? Jag har själv en sån i källaren. Om det du säger stämmer så är en tredjedel av vår totala årsförbrukning rent läckage från ack-tanken.
I vårt fall behövs tanken för att inte pumpen skall starta och stoppa hela tiden.
Vår totalförbrukning föll från ca 20.000 till 12-13.000 kWh när vi installerade pump och acktank. Hade elpanna tidigare.
 
Det kan inte stämma. Särskilt inte med den relativt sett låga temperaturen på 50 grader.
Dessutom kommer ju en hel del av värmeläckaget huset tillgodo under värmesäsong, så man kan inte säga att allt är förluster.
 
Redigerat:
Nja, enligt SP och deras tester (nu blir det ju off topic här, sorry TS) så fick dom 3600kWh på årsbasis med 3 tankar a 500L (tänker att isoleringen är ungefär lika mot TS tank) vid vedeldning och solvärme dvs högre temperaturer. Om jag nu inte ögnade lite för fort.
Har inte läst så noga men det dom säger är att oisolerade rör stod för 25% av förlusterna, och att kall expansion och bivalent shunt var "the shit"
 
Redigerat:
Magnus_Andersson skrev:
Kan det verkligen stämma? Jag har själv en sån i källaren. Om det du säger stämmer så är en tredjedel av vår totala årsförbrukning rent läckage från ack-tanken.
I vårt fall behövs tanken för att inte pumpen skall starta och stoppa hela tiden.
Vår totalförbrukning föll från ca 20.000 till 12-13.000 kWh när vi installerade pump och acktank. Hade elpanna tidigare.
Nej 4000 kWh i enbart förluster per år låter orimligt mycket.
Om vi för diskussionens skull utgår från att det stämmer så skulle det ändå inte utgöra en tredjedel av din elanvändning utan rimligare runt 12 - 13%.
 
johanscout skrev:
Det kan vara klokt att ha en acctank även om man har en värmepump av något slag då du får större valmöjligheter att kombinera med andra värmekällor tex sol,ved,pellets. Men då måste skicktingen fungera.
? Var sitter givaren som säger att pumpen värmt färdigt?

mvh Johan
Värmepump bör inte kombineras med t ex solvärme. Det blir inte ekonomiskt lönsamt.
 
Real7 skrev:
Nja, enligt SP och deras tester (nu blir det ju off topic här, sorry TS) så fick dom 3600kWh på årsbasis med 3 tankar a 500L (tänker att isoleringen är ungefär lika mot TS tank) vid vedeldning och solvärme dvs högre temperaturer. Om jag nu inte ögnade lite för fort.
Har inte läst så noga men det dom säger är att oisolerade rör stod för 25% av förlusterna, och att kall expansion och bivalent shunt var "the shit"
Ja, det är skillnad på en tank med 50-gradigt vatten och tre tankar med ved-/solvärmt vatten på 80 grader.
 
HansR skrev:
Värmepump bör inte kombineras med t ex solvärme. Det blir inte ekonomiskt lönsamt.
Jag håller med. Mest solenergi får man på sommaren då även VP'n är som mest effektiv. Det är inte orimligt med ett COP på 5 under sommaren, så när man räknar på solpaneler så skall man räkna med att varje kWh VP'n producerar kostar 20-25 öre.
 
Jag hade börjat med att se till att elmätaren kan visa aktuell förbrukning. Det kan alla nya mätare göra, men tyvärr behöver man oftast ringa el-leverantören och be dom att ändra från att visa bara 'Total förbrukning' till att den skall växla mellan 'Total förbrukning' och 'Aktuell Förbrukning'.
Stäng därefter av pryl för pryl och titta på 'Aktuell förbrukning'. Du ser ganska snart vilken pryl som drar mycket.
När allt är avstängt skall 'Aktuell förbrukning' naturligtvis vara 0, är den inte det ligger något och tjuv-drar.
Man kan ju också skaffa en "mätare",tex via Eliq.se. Då kan du se aktuell förbrukning i mobilen, och får också statistik mm (jag skaffade den själv för ett par månader sedan).

Själv har vi ett hus på ca 160 kvm. Jag har bergvärme som förbrukar ca 8000 KWh/år, men sedan har jag ca 10-12000 i övrig hushållsel (2 vuxna+2 barn). Det är mycket, men så har jag damm pump, pool, poolvärme, utebelysningar, barnen har datorer och TV:n på "dygnet runt" etc.
 
Redigerat:
Spännande det här.
Att du har något fel är ganska tydligt och har du ingen mindre serverhall i garaget så bör förbrukningen ligga på värme/ventilationssidan. För att förtydliga ska jag beskriva våra förutsättningar. Jag har ett liknande system, dock med en bergvärmepump. Min ack tank är på 750 liter och är dimensionerad för solvärme och vattenmantlad kamin. Jag värmer drygt 350 m2 hus som är byggt-75, dvs. skapligt dåligt isolerat med 2-glas originalfönster där man ser gardinerna röra sig i takt med vinden. Att kåken drar mycket värme är klart då vi under 2010, med bergvärme låg på 25 500kWH, trots att vi var sparsamma. Efter ganska stora ingrepp med ack-tank, solvärme och vattenmantlad kamin ser vi nu stor skillnad. Årets förbrukning blev 14 300kWH.
Vi hade under december en förbrukning på 1200kWH (2 pers) vilket är ganska ok då vi hade en väldigt mild månad, förvisso med en del eldning, men ändå.


BV-pumpen värmer just nu tanken till ca 40 grader (startar vid ca 30) och det är en shunt som styr framledningstemperaturen.
Pumpen är alltså "hjärnan" i systemet och den som sköter det hela. Ack-tanken är (förutom de andra tillskotten) ett hjälpmedel som gör att pumpen går färre och längre perioder och på så sätt skonas. Tanken gör också så att tappvarmvattnet förvärms innan det slutvärms i beredaren (i vårt fall placerad i BV pumpen). Flera har tipsat om detta i tidigare inlägg och jag är övertygad om att det är så här ditt system ska fungera. Du har en shunt som sitter efter cirkulationspumpen och vad man kan se på bilden så står den på max. Den bör vara kopplad till din VP men frågan är om den fungerar.


Att värma ack-tanken till 50 grader i ditt välisolerade hus behövs naturligtvis inte och kostar onödiga kWH. Min tank går inte upp i dessa temperaturer med mindre än att det är -15 grader ute och då ska vi betänka skillnaden i isolering på ditt och mitt hus.
Huruvida tanken klarar att skikta är jag osäker på men min Dalatank fixar detta utan bekymmer men är också byggd för det. Precis som andra nämnt är detta det optimala sättet att få ut mest av systemet, störst effekt på solvärme. Jag kan också tycka det är konstigt med den jämna tempen i hela tanken.

Att du själv ska försöka identifiera vad det är som drar ström är ju solklart. Vet inte vad du har för leverantör på el men i vårt fall kan vi via nätet se förbrukning, dag för dag. Genom att stänga ner som du själv föreslog bör du ju ganska snart hitta det som förbrukar el och det bör ju inte innebära att du ändrar några inställningar. Vi har också ett system som mäter förbrukningen i realtid och man blir förvånad över vad mycket ”dolda” förbrukare det finns.

Förslagsvis:
1. Identifiera funktionen på FTX systemet.
2. Sänk temperaturen i ack-tanken och kontrollera hur din VP styr shunten
3. Hitta alla strömförbrukare.
Kör hårt…….:)
 
useless skrev:
Jag håller med. Mest solenergi får man på sommaren då även VP'n är som mest effektiv. Det är inte orimligt med ett COP på 5 under sommaren, så när man räknar på solpaneler så skall man räkna med att varje kWh VP'n producerar kostar 20-25 öre.
Njae, så enkelt är det inte.
En värmepump håller ca 5-15 år och sedan är det dags att reparera eller byta, och det är långt ifrån gratis och dessa pengar måste man ta med i kalkylen.
 
Gynteri
För att återgå till den ursprungliga frågeställningen då, dvs "har jag en strömtjuv". Ja, det har du! Och minst 2 sådana kan urskiljas i dimmorna. Den ena heter "fel på skiten" och den andra heter "handhavandeproblem". Mest sannolikt rör det sig om en kombination av dessa.

Eftersom det dessutom tycks röra sig om en "hempularinstallation" så saknas troligtvis även en vettig handhavande och driftsinstruktion för anläggningen. Därmed återstår det bara att göra om och göra rätt.
 
Redigerat:
Gynteri
Och.... in addition.... fundera lite över om det är logiskt riktigt att låta undervåningen värma upp övervåningen. Enda alternativet du har där är att spika igen trapphålet.
 
jsiei97 skrev:
Njae, så enkelt är det inte.
En värmepump håller ca 5-15 år och sedan är det dags att reparera eller byta, och det är långt ifrån gratis och dessa pengar måste man ta med i kalkylen.
Även fast man tar in minskad drifttid blir inte solvärmen ekonomisk fördelaktig.
 
Gynteri
HansR skrev:
Även fast man tar in minskad drifttid blir inte solvärmen ekonomisk fördelaktig.
Kan bara instämma i ovan sagda. Enligt min kalkyl för solvärme skulle jag ha en payoff på 100 år. Prylarna är på tok för dyra i dagsläget. Dessutom saknas det ju praktiska erfarenheter av solvärmeanläggningars livslängd och underhållskostnader och det kan kanske visa sig statistiskt om typ 30 år. Därför får man än så länge luta sig mot teorier och väskdängares välsmorda munläder.
 
Gynteri skrev:
Kan bara instämma i ovan sagda. Enligt min kalkyl för solvärme skulle jag ha en payoff på 100 år. Prylarna är på tok för dyra i dagsläget. Dessutom saknas det ju praktiska erfarenheter av solvärmeanläggningars livslängd och underhållskostnader och det kan kanske visa sig statistiskt om typ 30 år. Därför får man än så länge luta sig mot teorier och väskdängares välsmorda munläder.
Nja när det kommer till plana solfångare finns det mycket praktiska erfarenheter. Dessa har en livslängd på 25+ år.
Cirkulationspumpen, givare och expansionskärl har kortare livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.