Det finns bara ett bra sätt att hantera sådant här, som tyvärr lätt kan leda till snabb konflikteskalering i slutfasen, där alla skyller på alla.

Så fort konflikterna startar - skriv ned datum, tidpunkt, händelse, åtgärd, resultat på en lista. Bara några få rader. Spara sedan listan. När listan blivit ett vapen i sig själv kan visa på förekomsten av den, men aldrig vad den innehåller. Bara att du noterar. Förhoppningsvis behöver du sedan inte ens använda den (folk tror kanske till och med din position är starkare än du själv tror)

En urgammal regel säger att man bara kan vinna förhandlingar ur en styrkeposition (även era samtal är sådana "förhandlingar"). Aldrig med att bara prata eller be (-tala). Du måste först skapa en styrkeposition gentemot motparterna, vars intresse är att få skulden på "någon annan", innan de slutar med detta.
 
När jag just hade köpt mitt hus så kom det en otrevlig typ och trängde sig in en dag, det var sotaren som "enligt lagen" skulle inspektera imkanaler och värmeanläggningen. Då huset hade stått obebott under en längre tid och "värmeanläggningen" inte tappats på vatten innan förra ägaren flyttat så hade naturligtvis hela värmesystemet frusit sönder.
När jag påpekade det sa sotaren att det där begriper du inte så det ska du inte lägga dig i.
Jag sa inte ett ord men jag fick tag i handtagen på sotarn ,kragen och byxbaken och kastade ut honom. Han landade i en törnrosbuske och skrek som en gris. Sen har jag inte sett röken av vare sig sotare eller övriga så kallade "myndighetspersoner".
Om jag mot förmodan skulle leja en hantverkare och han skulle bete sig som ett svin så skulle jag utan tvekan kasta ut honom med.
 
Underbart.... ;D ;D
På dom bara ;)
 
RilleRock
TN skrev:
Förklara för honom vem det är som betalar hans lön...... >:(
Varför inte bestämma sig från början hur man vill ha det?
Byggaren har säkert fler jobb och har fler kunder än ni.
Ni och han har godkänt en tidplan ihop under grundpermisserna.
Han räknar då ut att när ert hus är klart måste han på nästa jobb.
Skall ni då hålla på att ändra "småsaker" för er blir det en jobbig sits för alla parter.
Jag försvarar inte hans beteende men försöker att förklara hans sits.

Kan av personlig erfarenhet som elektriker hålla med han då kunden skall ofta ändra "småsaker" in i sista sekund som är tidsförödande för oss.
Sånt kan ni lägga hur mkt pengar som helst men skulle vi få 1h för mkt på ngt annat blir det ramaskri hos många här.
Ni förstår tydligen inte allt arbete det ligger bakom innan ni ser att ngt sitter på väggen.
Jag får mer och mer lägga ner tid på att jaga information om viktiga detaljer då kanppt ngn vet hur de igentligen skall ha det. Utan vi får chansa då vi inte får rätt information i tid. Åssen när en produkt kommer och skall samköras med ev produkt och det inte stämmer så beskylls hantverkaren för det ena och det andra när det från grunden är ert eget fel.
Problemet är att de flesta av er bygger för första gången och förstår inte riktigt vår sits utan endast tycker ni själva vet bäst.

Personligen har ja ALLTID nöjda kunder.
Jag bemöter kunden med respekt.Är ärlig med timdebitering.Dock verkar de flesta kunder tro att man endast är på "jobbet" när man står i deras hus.
Allt annat som måste kollas upp, ringas, beställas,hämtas räknas inte.
Vi är billigare än elbutik.se trots vårt påslag.
Kontentan: Var övertydlig i era beställningar, bestäm er i tid annars blir det problem samt dyra fakturor som igentligen är ert eget fel och glöm inte att det finns hantverkare med yrkesstolthet som inte är skurkar.

Peace ;D
 
RilleRock skrev:
Varför inte bestämma sig från början hur man vill ha det?
Byggaren har säkert fler jobb och har fler kunder än ni.
Ni och han har godkänt en tidplan ihop under grundpermisserna.
Han räknar då ut att när ert hus är klart måste han på nästa jobb.
Skall ni då hålla på att ändra "småsaker" för er blir det en jobbig sits för alla parter.
Jag försvarar inte hans beteende men försöker att förklara hans sits.

Kan av personlig erfarenhet som elektriker hålla med han då kunden skall ofta ändra "småsaker" in i sista sekund som är tidsförödande för oss.
Sånt kan ni lägga  hur mkt pengar som helst men skulle vi få 1h för mkt på ngt annat blir det ramaskri hos många här.
Ni förstår tydligen inte allt arbete det ligger bakom innan ni ser att ngt sitter på väggen.
Jag får mer och mer lägga ner tid på att jaga information om viktiga detaljer då kanppt ngn vet hur de igentligen skall ha det. Utan vi får chansa då vi inte får rätt information i tid. Åssen när en produkt kommer och skall samköras med ev produkt och det inte stämmer så beskylls hantverkaren för det ena och det andra när det från grunden är ert eget fel.
Problemet är att  de flesta av er bygger för första gången och förstår inte riktigt vår sits utan endast tycker ni själva vet bäst.

Personligen har ja ALLTID nöjda kunder.
Jag bemöter kunden med respekt.Är ärlig med timdebitering.Dock verkar de flesta kunder tro att man endast är på "jobbet" när man står i deras hus.
Allt annat som måste kollas upp, ringas, beställas,hämtas räknas inte.
Vi är billigare än elbutik.se trots vårt påslag.
Kontentan: Var övertydlig i era beställningar, bestäm er i tid annars blir det problem samt dyra fakturor som igentligen är ert eget fel och glöm inte att det finns hantverkare med  yrkesstolthet som inte är skurkar.

Peace  ;D
Bekräftar bara vad jag misstänker - i byggsvängen har man för länge seda tappat greppet om kundbegreppet! Det är ju faktiskt så att om inte kunden får det den vill vill den ju inte betala heller! Byggbranschen är dock så korrupt att vi kunder tvingas betala ändå pga att vi står har ett enormt kunskapsunderläge (eftersom vi bygger för första gången) mot entreprenörerna. Detta utnyttjas cyniskt av entreprenörerna! Bland de klantverkare (oj ursäkta en freudiansk felsägning hantverkare menar jag förstås) som sprungit hos oss finns en inställning att den sominte lurar till sig så mycket pengar som möjligt (från kunder, a-kassa, försäkringskassa etc) är en idiot! Om man inte gillar att kunderna har synpunkter och accepterar att de vill ändra sig ibland så kan jag bara föreslå att man bör byta bransch! I en normalt fungerande affärsrelation är det nämligen så att kunden bara vill/måste betala om han fått exkat det han ville ha (jmfr om du får en flaska vatten på systemet när du betalt och velat ha en flaska vin!)!
 
co skrev:
Jmfr om du får en flaska vatten på systemet när du betalt och velat ha en flaska vin!
Kan man få tillbaka hälften av pengarna om man efter halva flaskan inser att man egentligen velade ha cider?

 
RilleRock
charta77 skrev:
Kan man få tillbaka hälften av pengarna om man efter halva flaskan inser att man egentligen velade ha cider?
Det tycker "CO"
Annars är det ingen service ;D
Det är förbjudet att använda sine egna hjärnseller för då kanske skallen spricker.. ;)
Jag förstår att det inte är lätt för alla noviser som bygger för första gången.
Men har du försökt att sätta in dig i vår sits?
Den kunden som får vänta pga att "ni" bara skall ändra lite.
Han skiter vi i?
Välkommen till privatsektorn, vi har inte all tid i världen för att bygga just ditt hus även om vi skulle vilja det.
Ni som kund har Godkänt handlingarna som konsulterna gör ritningar av som vi isintur bygger efter.
En tidsplan utformas ett antal månader innan bygget börjas.Och nästa jobb planeras in efter att ert är slut.
Vet ni mer er att ni kommer att ändra då Måste det även i tidsplanen men det är väl pengar ni inte vill betala?
Är du kommunalanställd?

 
RilleRock
co skrev:
(jmfr om du får en flaska vatten på systemet när du betalt och velat ha en flaska vin!)!
Bra liknelse ???
Hade bara ändringarna tagit 1 minuter hade det inte varit ngn fara.
Men så är inte fallet.
Du tycker allså att ändringarna skall vara gratis och du skall betala mellanskillnaden?

Förresten så dina hantverkare verkar inte ha alla höns hemma.
 
RilleRock skrev:
Vet ni mer er att ni kommer att ändra då Måste det även i tidsplanen men det är väl pengar ni inte vill betala?
Ett dilemma. Köper man flaskan med vin som innehåller vatten istället. Då får du tillbaka pengarna eller kan byta.
Men jag tror ingen kan tänka sig att ändra sig halvägs in i flaskan och tro sig kunna byta ut den mot en annan. Utan då köper man antagligen den andra varan som man ändrade sig till att ha.

Med hantverkeri så finns den möjligheten att ändra i ett pågående arbete, tyvärr kanske. Får att då få en rättvis jämförelse med vinflaskan skall man alltså egentligen först betala för det arbete man beställt och det arbetet utfört först. Sedan betala för de ändringar man vill ha och få det arbetet utgjort efter det andra.

Jag kan själv tänka mig att en ändring under ett pågående arbete innebär mer arbete för hantverkaren än vad som diskuterats för det specifierade priset man skall betala.
Och att då nästa kund säger att hantverkaren kommer aldrig när han lovat.

Men trots allt så lär man väl komma överens så man behöver inte vara otrevlig. Men just att denna hantverkare var otrevlig och varför det är svårt att veta, man kommer väl aldrig få höra hans sida av historien.
 
RilleRock skrev:
Bra liknelse  ???
Hade bara ändringarna tagit 1 minuter hade det inte varit ngn fara.
Men så är inte fallet.
Du tycker allså att ändringarna skall vara gratis och du skall betala mellanskillnaden?

Förresten så dina hantverkare verkar inte ha alla höns hemma.
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt - speciellt det sista??? Och nej jag är inte kommunalanställd - jag jobbar dock i en bransch där kunder är mer än några som man ska blåsa på så mycket pengar som möjligt genom att göra så lite jobb som möjligt för så stora pengar som möjligt! Föreslår att du läser på i konsumenttjänstlagen speciellt paragrafen om att visa kunderna omsorg!
 
co skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt - speciellt det sista??? Och nej jag är inte kommunalanställd - jag jobbar dock i en bransch där kunder är mer än några som man ska blåsa på så mycket pengar som möjligt genom att göra så lite jobb som möjligt för så stora pengar som möjligt! Föreslår att du läser på i konsumenttjänstlagen speciellt paragrafen om att visa kunderna omsorg!
Men du jobbar också kanske i en bransh där det är okej att ta betalt för det extraarbete en ändring ger. Om det nu handlar om att istället vilja dricker cider istället för vinet. Eller om det handlar om att få ett beställt hantverkeri utfört på ett annat sätt halvvägs in i arbetet.

Och jag antar att stället du jobbar på också är intresserad av att vara lönsamt. Sedan kan man om vill omskriva det i dina ord.
 
Det känns som vi pratar om olika saker och att mina argument inte når fram. Jag ska försöka framställa min poäng en gång till för att slippa diskutera vin eller vatten på systemet och det är mitt absolut sista inlägg i den här tråden. I en affärsrelation, vilken som helst, finns det alltid två parter den ena vill betala för något den andra vill leverera denna vara eller tjänst. I byggbranschen har byggarna ett enormt kunskapsövertag över oss kunder (eftersom vi ofta är förstagångsbyggare och få av oss går vidare och bygger en andra gång). Detta har ofta utnyttjats av skumma typer inom byggbranschen (detta är ett faktum se bara på alla missnöjda kunder på detta forum - på senare år har det också uppmärksammats av staten som via diverse lagändringar försökt stärka konsumenternas ställning på den här marknaden). Det finns alltid en risk att mentaliteten hos dessa skumma typer, att det går att tjäna snabba pengar genom att göra halvtaskiga jobb eftersom konsumenternas ställning på marknaden är väldigt svag, sprider sig och till slut dominerar hela marknaden - de som försöker göra bra jobb och sina kunder nöjda blir helt enkelt utkonkurrerade prismässigt! De flesta inom byggbranschen är ju inte heller affärsmän som har insikt i hur viktigt det är att vårda kundrelationer utan är (i bästa fall) duktiga hantverkare.

Och för att bemöta diskussionen om vad som händer när en kund ändrar sig kan jag bara säga att i en normal marknadssituation (där båda parter har en lika stark ställning) skulle detta lösa sig genom att byggaren lade på en eller en halv dags arbete för ev kundändringar och i utgångsläget förklarade detta för kunden. Om sedan kunden vill göra ändringar som tar mer tid i anspråk än detta får byggaren förklara att det inte går att genomföra pga att byggaren har andra åtaganden/debitera extra för den arbetsinsatsen.

Vår egen ut/tillbyggnad drog ut över tiden i fem (5!!) månader inte så mycket beroende på att vi ändrade oss utan att det gick tonvis med dagar när ingenting hände - så att skylla alla "vi hade bestämt tid men hantverkaren dök aldrig upp" på kunder som ändrar sig är ganska orättvist! Visst min syn på branschen är rejält präglad av att vi har träffat på skumma typer och jag ser på saken främst ur konsumentens synvinkel men detsamma kan sägas om RilleRock och charta77 som bara ser ur hantverkarens perspektiv och helt glömmer att kunderna också är människor med rätt att ändra sig! Och problemet med den här branschen är väl just att det prespektivet dominerar - med många missnöjda kunder som resultat!
 
Ja jag tycker som vanligt, att det finns det två sidor av myntet.
 
Klart det finns en bristande service tänkande hos en del hantverkare.Men vem tycker du ska betala merkostnaden och problemen som det innebär för firman? Privat kunder har av egen erfarenhet väldigt svårt att förstå att en ändring kostar både i form av tid och material.Jag brukar som alltid påtala merkostnaden för kunden.
Det brukar vara ok tills fakturan kommer.Många firmor undviker i den mån de kan att jobba mot privatkunder.Pga allt strul.Vi omsatte 12 millar förra året vi hade 1,5 millar i kundförlust från privatkunder som ej hade betalat förra året. Många av mina vänner är hantverkare och de upplever samma problem men de drabbas hårdare för de är ensamma företagare.Problemet ligger delvis i bristande komunikation mellan de olika parterna.Men det som verkar vara den allmänna uppfattningen att hantverkare försöker blåsa privatkunder är överlag fel.Klart det finns rötägg överallt.Och de som är besvikna över att träffat på dem hörs självklart mest.En vän till mig som också jobbar som röris har tillexempel ett jobb på en ö här utanför i Stockholm.Där min röris vän fick åka skytteltrafik in till stan och köpa delar för kunden ändrade sig hele tiden.När kunden fick fakturan vägrade han betala både den först överenskommna fakturan och merkostnaderna.Vilket drabbar min vän med att han ej kunde ta ut lön den här månaden.
 
Undrar onekligen vad en del tänker med här...
Gör en jämförelse med att lämna in bilen på bilverkstaden för att fixa bromsarna och man får reda på att man kan hämta bilen på tisdag efter lunch, sen kommer man på att man vill ha motorn servad med och ringer om detta tisdag förmiddag och sen är man sur över att bilen inte är klar vid _tidigare_ överenskommen tidpunkt samt att kostnadsförslaget inte håller längre och vägrar betala *suck*

Att kunden ändrar sig borde nog egentligen debiteras nån annan, t ex de som ritat huset, tillbyggnaden eller whatever eftersom det är där som felet ligger. De har inte lyckats med att ge köparen en korrekt bild som beslutsunderlag och att lasta hantverkarna för detta är inte rättvist.

Ett annat problem är att hus är oftast den största investeringen de flesta gör i sitt liv och självklart så är man mån om att få det som man vill ha det men har man beställt en sak så får man ta konsekvenserna med.

Kan det inte vara bättre att från början prata med hantverkarna och säga att man är osäker på vissa saker...?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.