blackadder skrev:
Innegivaren bryter kurvan upp till en viss gräns (tror det är 7 grader) så är huskurvan helt fel kan det ju bli så, troligast är någon av innegivaren och termometern visar fel.

Kul att du ska bygga nytt vedsystem, ska du docka ecoelen mot tankarna då?
Innetempen läser jag av på pannans display, så det lär ju vara samma som den jobbar mot...
Strunt samma...

När vedsystemet kommer in så försvinner elpannan och pumpen helt och hållet...
Nu när jag läst lite och sett att utedelen bara verkar klara husbehovet ner till ca 0° ser jag ingen anledning att ha den kvar alls.
Det blir endast en elpatron i acc-tanken som får hålla huset varmt om man är bortrest.

Ang diskussion om innetempgivare eller inte, håller med dig.
Det mest ekonomiska måste väl vara att ha inne givare som dra ner framledningstempen.
I helgen hade jag vissa stunder med börvärde 0° i framled.temp.
Enda vinsten att ha fast framledningstemp vore väl att då kommer värmepumpen köra upp värmen i pannan, fast det inte behövs, och då producera varmvatten.
Nu kommer jag få köra elpatron för varmvatten.
Men i nuläget sitter det inge termostater på elementen, så att köra runt en massa varmt vatten funkar då inte...
 
P
Här finns en bra förklaring till hur ecoel/ecoair fungerar
 
A.Holm skrev:
Innetempen läser jag av på pannans display, så det lär ju vara samma som den jobbar mot...
Strunt samma...

När vedsystemet kommer in så försvinner elpannan och pumpen helt och hållet...
Nu när jag läst lite och sett att utedelen bara verkar klara husbehovet ner till ca 0° ser jag ingen anledning att ha den kvar alls.
Det blir endast en elpatron i acc-tanken som får hålla huset varmt om man är bortrest.

Ang diskussion om innetempgivare eller inte, håller med dig.
Det mest ekonomiska måste väl vara att ha inne givare som dra ner framledningstempen.
I helgen hade jag vissa stunder med börvärde 0° i framled.temp.
Enda vinsten att ha fast framledningstemp vore väl att då kommer värmepumpen köra upp värmen i pannan, fast det inte behövs, och då producera varmvatten.
Nu kommer jag få köra elpatron för varmvatten.
Men i nuläget sitter det inge termostater på elementen, så att köra runt en massa varmt vatten funkar då inte...
Men om du har kvar innedelen är det ju redan klart med anslutningar till huset, elpatron och shuntstyrning. Den har väl anslutningar färdiga att koppla på.

det som behövs är väl någon form av styrning till pumpen, om det inte går att köra laddning från acktankarna istället för utedelen.
 
p.lundgren: Mycket bra förklaring. Rätar ut en hel del frågetecken!


blackadder skrev:
Men om du har kvar innedelen är det ju redan klart med anslutningar till huset, elpatron och shuntstyrning. Den har väl anslutningar färdiga att koppla på.

det som behövs är väl någon form av styrning till pumpen, om det inte går att köra laddning från acktankarna istället för utedelen.
Tanken är god, man skulle absolut kunna tänka sig att göra så...
Dock så finns det andra anledningar till att elpannan ryker.
Pannan är idag placerad centralt i huset i ett litet pannrum intill murstocken.Ett nytt, större
pannrumm hamnar i en utbyggnad, sedan kommer gamla pannrummet rivas för att ge plats för ett större kök.
Har krypgrund på huset, så jag få koppla på mig till radiatorkretsen under huset.
Ännu längre fram ska radiatorerna bytas till vattenburen golvvärme.
Då funkar vedsystemet ännu bättre, samtidigt som det är utmärkt för sjövärme den dagen man tröttnat på eldningen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.