roli skrev:
Å dessa hus i vitt och svart........ Kan det bli tråkigare och sterilare....... Näeeeeeeee!!!!!!
När allting är sådär perfekt stilistiskt, fyrkantigt, svartvitt (..tråkigt) så kan jag inte heller låta bli att störa mig otroligt mycket på att dom inte vet hur man bäddar en säng :banghead: ...fast jag är nog lite knäpp :p
 
bjolo360 skrev:
När allting är sådär perfekt stilistiskt, fyrkantigt, svartvitt (..tråkigt) så kan jag inte heller låta bli att störa mig otroligt mycket på att dom inte vet hur man bäddar en säng :banghead: ...fast jag är nog lite knäpp :p
Gammal militär eller? ;)
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
ompalompa skrev:
[länk]

Ganska mkt pengar för en kåk i hålan jag bor i....
Osnyggt diskmaskinsmontage
 
  • Gilla
237
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
[länk]
På det gamla kortet syns ju hur villan såg ut förr. Jag är förvisso välvilligt inställd till att folk skall få göra som de vill med sina hus men vad tusan, det är ju ett helgerån med en sådan modern renovering på ett så fint gammalt hus! Noll charm och känsla kvar i det där dussinrenoverade huset. :(
 
  • Gilla
shaula och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
billy_baver - du har så rätt. Vill man bevisa att något är svart så är ju ett svartvitt kort att visa upp en fenomenal idé! :)
 
Dalbotös skrev:
billy_baver - du har så rätt. Vill man bevisa att något är svart så är ju ett svartvitt kort att visa upp en fenomenal idé! :)
Är det verkligen ett svartvitt kort? Gräset ser väl ändå grönt ut, eller är det hjärnan som luras?
 
Nyfniken skrev:
Är det verkligen ett svartvitt kort? Gräset ser väl ändå grönt ut, eller är det hjärnan som luras?
Tycker det ser ut som ett gammalt handkolorerat kort. Så, ja och nej, både och. Svartvitt fotografi, men gräset är grönt.
 
Redigerat:
Tycker det var ett fint hus! Coola toaletter med :) samt snyggt poolområde och framsida...
 
Nyfniken skrev:
Är det verkligen ett svartvitt kort? Gräset ser väl ändå grönt ut, eller är det hjärnan som luras?
Hjärnan som luras. Fotot är daterat 1904, vilket verkar trovärdigt. Och pionjären Gabriel Lippman erövrade först 1908 Nobelpris i fysik med sina "autochroma" fotografier. Gissningsvis har Lippman inte övat sig på just detta hus.

Huset i ursprungligt skick verkar vara en uttrycksfull representant för ett av det tidiga 1900-talets byggmoden med strama höga murar och brant tak med markerade konstruktionsdetaljer. De horisontella "ränderna" på fasaderna är troligen gula (ljusa) och röda (mörka) band av tegel; delar av den murade stommen som man lämnade nakna då husets fasad putsades. Det tegelröda taket har därför ursprungligen motiverats med hänsyn till denna helhet.

Jag kan tycka att åtminstone Regionmuseets antikvarie tolkat fotot lite bättre.
 
billy_baver skrev:
Hjärnan som luras.
Nej, det där fotot har solklart färger (öppna i valfritt fotoredigeringsprogram och analysera använd färgskala ifall du betvivlar det). Det är sannolikt som geekling ovan skrev, handkolorerat, så man kan ju dock inte anta att färgerna är autentiska.
 
ordain skrev:
Nej, det där fotot har solklart färger (öppna i valfritt fotoredigeringsprogram och analysera använd färgskala ifall du betvivlar det). Det är sannolikt som geekling ovan skrev, handkolorerat, så man kan ju dock inte anta att färgerna är autentiska.

Tänkbart! Jag fäste mig vid påseendet vid faktum att gråskalan är det mest påfallande.
Även om så är fallet att fotot verkligen är handkolorerat ser jag åtminstone två felkällor:

1. Den som färglagt fotot använde andra kulörer än huset hade i verkligheten.
2. Färgläggningen på fotot har blekts och förändrats med tiden.

När man studerar fotot närmare frapperas man mindre av gråskala och kulör och mera av takytans struktur. De vertikala linjerna får mig att fundera på om huset inte i själva verket är (eller ska föreställa vara) belagt med plåt!
 
Håller med, för mig har huset på det gamla fotot också plåttak. Kan ju finnas ett senare bygglov där taket är ändrat till tegelrött. Men det lär väl inte husägaren som "bråkar" med kommunen bry sig om......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.