Det finns ju en tråd för vad som har hänt med huset under dagen. Men vad har ni gjort med era trädgårdar?

Eftersom snön och kylan lyser med sin frånvaro så har jag varit ute och plockat fallfrukt från plommonträdet. Konstaterade samtidigt lite sorgset att trädet har gjort sitt och kommer få smaka på motorsågen om ett litet tag.
Som nyinflyttade med gigantisk och eftersatt trädgård så finns det "lite" att göra. Som att skyffla bort två decenniers avlagringar längs med den nära 20 meter breda parkeringen, orkade med en knapp tredjedel idag.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Rev av grässvålen framför garaget med schaktbladet bakom traktorn. Återställde nivån till närmare originalet från 50-talet, kapade nog ner en decimeter.

Nu ska det ju tydligen bli lite regn så vi får se om jorden ligger kvar nu när det har blivit fall igen..
 
Krilleman
Tittat när den delvis torra eken, som ska sågas ner, släpper grenar över hela min gräsmatta...
 
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
Kollade om det hade kommit upp något från de vårlökar jag planterade i oktober, det hade det...
 
Räknas tittat på gardeners world?

För förkyld för att ens orka titta ut genom fönstret.
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Var ute i växthuset och planterade om några överblommade hyacinter. Där får de stå och ladda upp sig tills bladen vissnar. Sedan är det förhoppningsvis vår och möjligt att peta ner dem någonstans i trädgården, så de kan förgylla tillvaron en gång till i år.
 
geekling skrev:
Räknas tittat på gardeners world?
Det räknas definitivt som trädgårdsarbete i mina ögon!


Idag har det regnat och sedan regnat lite till och sen lite snöblandat på det. Så stannade inne och började konvertera bastun till uppdrivnings-/övervintringsrum. Ska upp en ljusramp till och sedan är det bara att vänta på att årets sådd har vuxit till sig tillräckligt för att flytta in i väntan på sommaren.

Bastuväxter 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Citrona och 6 till
  • Laddar…
Tittat på dom förbannade mullvadshögarna.
 
Farfalle skrev:
Det räknas definitivt som trädgårdsarbete i mina ögon!


Idag har det regnat och sedan regnat lite till och sen lite snöblandat på det. Så stannade inne och började konvertera bastun till uppdrivnings-/övervintringsrum. Ska upp en ljusramp till och sedan är det bara att vänta på att årets sådd har vuxit till sig tillräckligt för att flytta in i väntan på sommaren.

[bild]
Vad ska man ha för lampa?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Joojje skrev:
Vad ska man ha för lampa?
Vanliga lysrör duger fint, 4200 K för övervintring och 6500 K för uppdrivning brukar väl vara rekommendationen. Sen är det en fördel om armaturen har reflektorer så du får ut mer av ljuset.
 
Är det bara jag som är ute i trädgården emellanåt så här års eller som sitter inne och planerar den kommande säsongen?

Idag har jag varit ute och mätt upp en av de gamla sandlådorna som ska konverteras till grönsaksland i vår. 10x10 meter, det är fler kvadratmeter än vår gamla lägenhet :wow:
 
  • Gilla
Lennarthhh
  • Laddar…
Räknas detta?
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta den suddiga bilden.
 
  • Gilla
Manganbangan och 3 till
  • Laddar…
Skottat snö! Har inte så mycket trädgård att gå ut i - den är täckt med snö. Gissar att det är ni i södra delen som kan ägna er åt trädgårdsjobb i januari.
 
Jag tror banne mig att våren är på väg!

Idag har vi petat ner pinnar lite här och var i marken för att markera olika områden som ska göras vid i trädgården. Dödat årets första mördarsniglar har vi också gjort, hade nästan hoppats att denna trädgård skulle vara snigelfri. :mad:

20140217_170314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fina krokusar på g. Fint mikroklimat vid väggen. Men sniglar, är inte de stelfrusna fortfarande? Nå ja, de är väl om möjligt ännu långsammare än vanligt. :D

Våra krokusar i gräsmattan är i knopp, men inte riktigt så långt komna. Snödropparna är däremot. Även pärlhyacinterna är i knopp.
Hasseln har rejäla hängen också, men det kanske de har haft länge?
Tjälen har börjat släppa också. Den är nog borta helt i slutet av veckan.

Katterna har fått vårkänslor också.
Jodå, det finns hopp om livet. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.