Jag har tänkt att införskaffa mig en riktigt bra färgspruta. Jag ska måla fasaden på ett helt hus, fasaden på ett dubbelgarage, panelen på insidan av garaget och alla väggar i mitt nya hus.

Jag har kollat lite på Wagner Pro 117. Tycker att den verkar gedigen och bra. Jag kommer ju dock att införskaffa en kompressor inom snar framtid också. Är det då dumt att köpa en färgpruta som kommer med kompressor och allt? Ska jag istället skaffa en färgspruta som man kan koppla direkt in mot kompressorn? Blir dom lika bra som tex en Wagner pro?

Många frågor, men vad skulle ni rekommendera för en budget på runt 5000kr?
 
Ja dom verkar nöjda :). Men hur står den sig mot andra färgsprutor i samma prisklass?
 
Andra sprutor i samma klass är Graco, Spraytech, Wagner och Titan (de 3 senare är samma pumpar med andra namn och kåpor). Modellerna motsvarande över 119 och upp är de pumpar som proffsen använder som sprutar hela dagarna. För att måla någon enstaka fasad några varv räcker en 117 eller motsvarande, dvs minsta pumpen som bara har stativ.
 
Ok, men för runt 5000kr så är Wagner 117 det bästa man kan få?
 
Är det bara för att måla fasaden 3 varv och inget mer? Isf skulle jag nog gå på en Jula och skrota/sälja den sedan.
 
Robert-san01 skrev:
Är det bara för att måla fasaden 3 varv och inget mer? Isf skulle jag nog gå på en Jula och skrota/sälja den sedan.
Jag ska som sagt måla fasaden på ett helt hus, fasaden på ett dubbelgarage, panelen på insidan av garaget och alla väggar i mitt nya hus. Så rätt mycket målande.
 
Fortfarande lite jämfört med vad en målare drar igenom sina pumpar. Det är inte ovanligt att de drar igenom 100l på en dag. Jag drog igenom 20l per dag i min.
 
Menar du då att en Jula färgspruta är lika bra som en Wagner om man inte målar på heltid?

Jag tänker inte främst på hur länge den håller, utan på vilket resultat jag får från sprutan.
 
Trycket och munstycket är det som avgör resultatet. Kan en Jula pump bara hålla tätt och få fram färgen med tillräckligt tryck så blir resultatet lika bra vill jag påstå. När det kommer till fasadmålning så använder man pumpen mer eller mindre bara för att inte behöva doppa penseln. Man lägger ut med sprutan och sedan drar man över det ett varv med pensel.
 
Robert-san01 skrev:
Trycket och munstycket är det som avgör resultatet. Kan en Jula pump bara hålla tätt och få fram färgen med tillräckligt tryck så blir resultatet lika bra vill jag påstå. När det kommer till fasadmålning så använder man pumpen mer eller mindre bara för att inte behöva doppa penseln. Man lägger ut med sprutan och sedan drar man över det ett varv med pensel.
Så till fasader är alltså färgspruta värdelöst? Känns ju oerhört onödigt att spruta på färg om man sen ändå måste måla med pensel.
 
Anna1984 skrev:
Så till fasader är alltså färgspruta värdelöst? Känns ju oerhört onödigt att spruta på färg om man sen ändå måste måla med pensel.
De är helt perfekta till att måla fasad med! Går minst 3ggr så fort mot att pensla som vanligt. Jag målade 5 löpmeter på under 30min. Det fixar du inte utan pump.
 
Redigerat:
Robert-san01 skrev:
De är helt perfekta till att måla fasad med! Går minst 3ggr så fort mot att pensla som vanligt. Jag målade 5 löpmeter på under 30min. Det fixar du inte utan pump.
Ok, men efter att jag sprutat på färgen så ska jag alltså dra ut den med en pensel? Är det för att färgen ska tränga in ordentligt eller? Gjorde du så när du målade på 30 min?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.