Har två samsung laptops hemma med win7. Fiber 10/10 från bahnhof och en D-link DIR-615 router. Jag har alltid 10/10 när jag mäter på bredbandskollen.se men jag upplever att hastigheten är sämre än så.

Jag märker det på att svtplay börjar buffra. Och på t.ex. facebook kan man ju hovra med muspekaren över en sån där "gillas av x, y, och 5 andra". När man hovrar över 5 andra dyker namnen upp direkt när allt är som det ska men när det är segt kan det ta 5-6 sekunder för en sån liten sak.

Har upptäckt att det iaf händer när datorn har försatts i sömnläge och sedan vaknar igen. Då räcker det inte med att starta om datorn utan jag måste också starta om routern. Testade också med en router från TP-link men den hade samma beteende. Då borde ju inte routern vara problemet?

Vad är det som kan vara fel? Knas i båda våra datorer eller i routern eller alla tre? Min router har senaste firmware. Trodde det bara skulle vara plug n play med det här. Jo, visst, det funkar men det är enerverande segt ibland.
 
Datorn blir troligen seg för att den måste hålla på och läsa upp data från hårddisken. När datorn går ner i sleep mode skriver den ner minnet till hårddisken och sedan måste det läsas upp igen. Om du byter hårddisken mot en SSD så slipper du ifrån det här problemet.

Att du skulle behöva starta om routern stämmer inte överens med det här typfelet. Man kan ju visserligen tänka sig att det ligger kvar gamla TCP-sessioner i brandväggen men det är lite långsökt.

Behöver du verkligen använda sleep mode? Prova att ställa om den så att den går ner i hibernate istället när den stått oanvänd en viss tid eller när man stänger locket. Det kan också vara värt att kolla upp hur mycket minne du har. Minst 2 GB tycker jag man ska ha, gärna 4 GB. Minne är billigt idag.
 
Kanske var lite otydlig i trådstarten. Men den här segheten består resten av dagen, och dagen därpå och så vidare om jag inte startar om routern. Så att det är läsning av data från hårddisken tror jag inte är problemet. Eller?
 
Long shot, men prova: ipconfig /release och sen ipconfig /renew i ett cmd-fönster när det vaknat upp? Prova oxo klicka bort allt som har med IPv6 att göra i egenskaper för nätverket och ditt NIC.
 
Prova också att stänga av cachefunktionen i din webbläsare.
 
O
Nimajneb skrev:
kollla [länk]
Många fantasifulla och teknisk/vetenskapligt helt vansinniga teorier i den tråden.
 
@gadu: Testade det du sa. Märkligt, det funkade ett tag men sedan blev det segt igen. Testade att hovra över namn och "X andra" på facebook och märkte tydlig degradering. Detta på bara 10 minuter utan att jag försatt datorn i sömnläge.

@Pelpet: kör Chrome, letade men hittade ingen sån inställning. Kanske kan testa inkognito-läget om det är samma sak. Har testat med firefox och IE också, samma problem även om jag inte testat att stänga av cache på dem.

@Nimajneb: den är redan inställd på 20Hz. Testade att endast tillåta 801.11n men märker ingen skillnad.

Har provat med tp-kabel direkt i fiberkonvertern och även med kabel via routern. I båda fallen funkar det bra även efter att datorn satts i sömnläge (eller hibernate numera). Märkte en konstig sak också med fruns dator. Där funkade det även efter ett sömnläge. Men sedan efter ett tag var det segt där också. Hittar ingen riktigt orsak till felet, annat än att med min dator så är det alltid segt efter sömn/hibernate. Då hjälper inget annat än hard reset av routern, dvs dra ut sladden.

Kikade på livesändning från svtplay idag. Då buffrade den kanske 7-8 sekunder VARJE minut. Riktigt störande och så bör det ju inte vara med en 10/10 lina + N300-router. Vad jag vet kräver högsta kvalitet på svtplay ca 3-4 Mbit/s. Jag hade inget annat igång på nätverket som kunde suga kraft vad jag vet. Och jag har wpa2-kryptering så ingen utomstående ska heller kunna vara inne och ta bandbredd.

Jag börjar få slut lite på idéer. Vill ju inte köpa massa prylar bara för att testa, framför allt inte när en annan router gav samma problem, även om jag inte gjorde lika grundlig undersökning på den routern. Någon som har något annat tips? Tänkte själv testa att streama svtplay på androiden för att se om den buffrar. Vet någon ifall det är "samma" ström som skickas till såna telefoner eller är det ström med mindre bandbredd till smartphones (tänkte ifall det inte blir jämförbart då)? Ni hör kanske att jag inte kan så mycket om det här.
 
Redigerat:
Har du möjlighet så prova en annan router, t.ex Zyxel. Jag har bara dåliga erfarenheter av D-link.
 
Har oxo inte haft annat än problem med D-Link. Det märket är bannlyst hemma nu. Så har du möjlighet så prova med annan router eller hemma hos någon som har ett annat märke.

(PS. finns säkert de som har goda erfarenheter av det märket oxo)
 
Från jobbet har vi haft vissa erfarenheter av att det blir problem med nätverkskortet när datorn gått i viloläge, vi har därför stängt av mycket av vilofunktionerna när datorn är i nätdrift, då funkar det bättre. Vi startar givetvis aldrig om våra routers i sådana fall, då skulle de andra användarna bli galna ;-)
 
O
Har du testat att helt utesluta det trådlösa nätverket och koppla in dig direkt med en nätverkskabel?
 
O
pelpet skrev:
När datorn går ner i sleep mode skriver den ner minnet till hårddisken...

Behöver du verkligen använda sleep mode? Prova att ställa om den så att den går ner i hibernate istället när den stått oanvänd en viss tid eller när man stänger locket.
Nu blandar du ihop begreppen. En snabb sökning på nätet ger följande tydliga förklaring:

In the actual Sleep mode, the computer doesn’t turn off completely and still uses a lot of energy to power the RAM. Monitor and hard disk are turned off, but as soon as you touch the mouse, the computer wakes up.

Hibernate means that the computer essentially turns off, but first the RAM is saved on the hard drive. When you reboot the computer, the RAM is loaded from the hard drive, so that you can continue where you left. This procedure can take a minute or two.

Hybrid Sleep
is a mix of sleep and hibernate. The computer will go into sleep mode, but it will also save the RAM to the hard disk. If the battery runs out or power fails while during hybrid sleep, the computer will reboot as if it had been in hibernate.

Wake Timers allow the computer to be woken from sleep or hibernate, for example in response to a scheduled task (set respective trigger condition). This can be used to run backups and other remote tasks during the night.

 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Har du möjlighet så prova en annan router, t.ex Zyxel. Jag har bara dåliga erfarenheter av D-link.
Har testat en TP-link. Den funkade, tills datorn somnade. Ska se om jag får tag på en zyxel. Får ta med datorn till alla vänner och se om det strular där också.
 
Steamboy skrev:
Har du testat att helt utesluta det trådlösa nätverket och koppla in dig direkt med en nätverkskabel?
Ja, jag har kopplat in mig dels direkt i fiberkonvertern och även direkt i routern. I båda fallen fungerar det som det ska, även efter sömnläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.