Ja, och då hade det blivit mer svårsålt. Så man väntar med "betalningen" till tomterna är sålda...
Underhåll och dylikt får man ju betala ändå, det kallas "abonnemangsavgift", som är för eldistributörens kostnader för att hålla igång elleveranserna. Precis som vägunderhåll od, inget konstigt med det. Utan det konstiga är just anslutningsavgiften. Det blir inte mindre märkligt av att ingen av grannarna, de som köpte/byggde för tjugo år sedan när området styckades av, betalade någon avgift de kan minnas. Inte i denna prisklass i alla fall.
Misstänker att denna avgift skapats av någon ny Vd på Vattenfall som vill göra lite extra vinster, eller om det är någon ny miljöpålaga av myndigheterna. Vi får se, ska pressa Vattenfall lite på detta...
 
P
Det gäller att veta istället att gissa vad som ingår när man köper en tomt..
Alla elbolag har detta.. Inte bara Vattenfall. Och om nu det blir kommunalt vatten och tomtköpet inte inkluderade anslutningsavgift för vatten & avlopp så kommer det även en sådan avgift.. Det gäller som sagt att veta och inte gissa. Men försök du.. Jag skulle nog kunna satsa hos Betson att du inte lyckas.
 
Tammer skrev:
På nåt vis tror man ju att detta finns med i kostnaden när man köper tomten/fastigheten. Ledningarna, stolparna och nätstationen finns ju redan där. Kostnaden för detta borde ju ha betalats av den som exploaterat området, som styckat av tomterna, gjort vägar, vattenledningar, pumphus och annat. Elbolaget (Vattenfall) borde ju krävt betalt av markexploatören redan då, men istället väntar man alltså på att tomterna ska bli sålda och kräver då de nyblivna fastighetsägarna på kostnaderna för elanläggningen?
Jag förstår att det känns surt!

Men, som sagt, bara för att elskåpet/stolpen står där innebär det inte att anslutningsavgiften är betald.
Jämför med tele-anslutning i en lägenhet. Kabeln dras till alla lägenheter, men det är först när man vill "ansluta" som man behöver betala.
Jag skulle tro att de som inte vill ha fast telefoni skulle bli förbannade om de var tvungna att betala för något de inte tänker använda.

Men du har helt rätt så till vida att villkoren bör vara klart angivna vid fastighetsaffärer.
Jag tycker dock att det ofta framgår klart att "anslutningsavgifter för VA och el ingår" och liknande.
Kanske jag har fel :confused:
 
Tammer skrev:
...Det blir inte mindre märkligt av att ingen av grannarna, de som köpte/byggde för tjugo år sedan när området styckades av, betalade någon avgift de kan minnas. Inte i denna prisklass i alla fall...
Minnet är ofta kort, som väl är, om det inte gäller oförrätter som man utsatts för :surprised:

År 1976 fick jag kommunalt VA till mitt första hus, när en hel ö i Gbg:s skärgård anslöts till det kommunala nätet.
Vill minnas att kostnaden var strax under 7.000 kr.
Nu kostar liknande anslutningar 100.000 - 500.000 kr.

Tiderna förändras...
 
Alla har i alla tider fått betala elanslutningsavgift, det som har ändrats för nått år sedan var att våra FOLKVALDA beslutade att man skulle införa den schablonprissättning som hänvisats till tidigare. Det kan man inte lasta Vattenfall, EON eller någon annan nätägare för ytan enbart dom folkvalda politikerna.
PS
Om den som sålde tomten har lovat elanslutning så är det väl vettigast om man "bråkar" med den som sålde tomten och inte elbolaget som knappast lovat någon en gratis anslutning.
 
Redigerat:
Jag tycker TS skall läsa köpekontraktet igen, eventuellt tillsammans med en jurist. För mig låter det som om det är tomtsäljaren som skall stå för anslutningsavgiften, men jag är ju inte jurist...
 
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
elmont skrev:
Alla har i alla tider fått betala elanslutningsavgift, det som har ändrats för nått år sedan var att våra FOLKVALDA beslutade att man skulle införa den schablonprissättning som hänvisats till tidigare..
Jag skulle tro att det är här problemet ligger, eftersom ingen av de som byggde tidigare har haft dessa kostnader. Man har sedan området styckades av infört en "schablonprissättning" som drabbar de som har el vid tomtgränsen, som vi. Man får då betala samma pris som om man haft flera hundra meter till elstationen, med de kostnader det innebär för elleverantören. Vi som egentligen bara skulle behöva koppla på elen får vara med och betala för dem som behöver dra el och sätta ut nya stolpar och annat. Orättvist och orimligt, men Vattenfall gör som de vill, tydligen. Här gäller ingen fri marknad eller konkurrens.
 
KnockOnWood skrev:
Minnet är ofta kort, som väl är, om det inte gäller oförrätter som man utsatts för :surprised:

År 1976 fick jag kommunalt VA till mitt första hus, när en hel ö i Gbg:s skärgård anslöts till det kommunala nätet.
Vill minnas att kostnaden var strax under 7.000 kr.
Nu kostar liknande anslutningar 100.000 - 500.000 kr.

Tiderna förändras...
Från 7000 till kanske 500 000... det låter inte som att priserna justerats med inflationen, utan snarare som om att kommunen ser en fet chans att låta nya kommunmedborgare bidra till att förbättra kommunens ekonomi?
 
Fattar du dåligt det är INTE nätbolagen som bestämmer utan dom folkvalda, tidigare när elbolagen själv fick bestämma taxan varierade det från ort till ort. OCH dom som har byggt tidigare har på ett eller annat vis betalat sina anslutningsavgifter endera genom ett påslag på tomtpriserna eller genom att betala själva men har glömt det.
INGET nätbolag har bjudit sina kunder på anslutningsavgifterna varken nu eller tidigare. Och försök förstå att det är högst rimligt att alla betalar sin del i det nät med kablar transformatorer mm som behövs. För du tror väl inte att det är utan kostnader att dra fram el till tomtgränsen. Och än en gång Vattenfall eller alla dom många nätbolag som finns har att rätta sig efter regeringen bestämmelser.
 
De flesta ska.nog vara nöjda med senaste modellen som inte är speciellt orimlig. Värre med egenkostnad eller offert från nätbolaget.
 
elmont skrev:
Fattar du dåligt det är INTE nätbolagen som bestämmer utan dom folkvalda, tidigare när elbolagen själv fick bestämma taxan varierade det från ort till ort. OCH dom som har byggt tidigare har på ett eller annat vis betalat sina anslutningsavgifter endera genom ett påslag på tomtpriserna eller genom att betala själva men har glömt det.
INGET nätbolag har bjudit sina kunder på anslutningsavgifterna varken nu eller tidigare. Och försök förstå att det är högst rimligt att alla betalar sin del i det nät med kablar transformatorer mm som behövs. För du tror väl inte att det är utan kostnader att dra fram el till tomtgränsen. Och än en gång Vattenfall eller alla dom många nätbolag som finns har att rätta sig efter regeringen bestämmelser.
Det rimliga vore ju att elleverantören krävde betalning av den som exploaterat området = byggföretaget/mäklarfirman eller vem det nu är. Det är ju denne som beställt jobbet och dit borde räkningen skickas. Tomterna ägdes av mäklarfirman Ragnar Bjurfors tills jag och andra köpte dem, borde inte Bjurfors betala för eldragningen? Varför väntar elbolaget med att kräva betalning tills tomterna blir sålda? Det känns som en osäker investering. Tänk om det blir lågkonjunktur och inga tomter säljs? Då blir Vattenfall utan betalning för sina ledningar.
 
haavard skrev:
Jag tycker TS skall läsa köpekontraktet igen, eventuellt tillsammans med en jurist. För mig låter det som om det är tomtsäljaren som skall stå för anslutningsavgiften, men jag är ju inte jurist...
Jag gjorde som du sa, och titta här, citerar direkt ur köpekontraktet:
"Säljaren åtar sig att utan särskild ersättning i nära anslutning till tomtens gräns framdra ledningar för vatten och
elektricitet" .

För mig är saken klar, kostnaden för framdragningen av elen är redan betald och klar. Om Vattenfall kräver ytterligare betalning har det inte med anläggningskostnader att göra, utan är enbart ett sätt att i monopolställning plocka kunderna på pengar utan motprestation.
 
Eftersom det blir billigare för nätbolagen (som kommer även kunderna till godo) att dra fram ström till alla tomter när man ändå håller på så förbereder man till alla. Skulle man bara bygga nätet allt eftersom efter "folk" som ville ha ström gjorde sin beställning skulle kunderna få betala en mycket högre kostnad för då skulle ju nätägaren allteftersom tvingas utöka/bygga om transformator, hög och lågspnningsnät.
Nätbolagen tar betalt av den som skickar in en serviceanmälan (begäran om att få ansluta sig till nätet) och jag tror inte mäklaren (eller markägaren) vill ta den kostnaden. Det helt vanliga är att fastighetsägaren beställer sin egen elservice.
Jag tror att i det här fallet Vattenfall, kallt räknar med att alla eller dom flesta tomter kommer att säljas och att dom anser att dom har råd att "ligga ute" med pengarna.
Om det är så att Vattenfall tagit betalt en gång så ska/kommer du naturligtvis inte att behöva betala en ny anslutningsavgift. Är det så ska du kräva säljaren på ett "intyg" på att avgiften är betald och visa den för Vattenfall.
 
Redigerat:
Har jobbat på ett elbolag och serviser som lagts ut för 10-40år tillbaka så var det en lätträknad hand man kan hitta "bortkastade pengar" då kabeln bara ligger där. Men jag vet om fall där även tomter som stått tomma i flera årtionden har bebyggts eller åter bebyggts.

Att man gör ett nytt område och man drar fram till 50-100 nya hushåll så kanske det är 80% som ansluter sig det första året. Sen trillar det in några efter hand och den sämsta tomten kanske inte bebyggs.
Men som det snackats tidigare så är det dyrare att rita om i programmen, Dimensionera nätet efter antal förbrukare. Transformator, Kablar ut till kabelskåp,Storlek på kabelskåpen, Säkringar i kabelskåp mm. Börjar snabbt kosta lite pengar nämligen.
För att inte tala om när det behöver grävas. Är det gräs så är det inte dyrt men så fort det är en väg man pillar på så gråter man en del. Sen så kanske folk inte ser att det kostar att hålla ett nät i drift. Marken rör på sig iofs mestadels bara av regn och tjälen. Efter ett par år kan det ha skadat kablar eller bli fel på en kabel pga överlast eller ett tillverkningsfel som kanske inte syntes. Att börja koppla om ute i nätet en regnig höstkväll är inte det roligaste och folk som ringer 5minuter efter och frågar när strömmen kommer tillbaka. Då lägger man luren på hyllan och låter det ringa.

Det händer att bilar kör ner ett elskåp eller någon bonde som har för lite att göra på vintern skaffar sig ett snöblad och ska hjälpa till och skotta snö så har man ett antal elskåp som behöver bytas. Inte det roligaste att börja koppla om i nätet och bort berörd del för att lägga ut värmemattor så att man kan gräva upp skåpet och skarva om skadade kablar mm. Vi snackar inte kablar tjocka som till mobilladdaren utan storlekar upp till underarmen på en normalstor människa. De är rätt stela i 20plus. Tänk er hur de är i 20minus.

Det kostar givetvis en bra slant att stormsäkra nätet som enlig mig har varit eftersatt i många år.
Något de kanske tvingas plocka in ett par extra kronor här och där.
Sen all gatbelysning som har x antal år på nacken som byts ut mot nya eller mot ny teknik tex Led. Det gör sig inte själv. Kranbilar är dyra. Jobbar vi i större städer och på motorvägar så har de flera fordon som skyddar en eller två kranbilar och här kostar det fläsk! Jag vill inte ens veta vad en normal transformator ute i nätstationerna går på men säkerligen räcker nog knappt 100 k för all transport, inkoppling och allt runtomkring när det väl sker. Plus att man måste ha några i reserv i alla storlekar då olyckor kan ske. Leveranstid på ett halvår är inget ovanligt.

Sen kan även jag tycka att det kan vara en stor kostnad för husbyggaren förvisso.
 
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Att man gör ett nytt område och man drar fram till 50-100 nya hushåll så kanske det är 80% som ansluter sig det första året. Sen trillar det in några efter hand och den sämsta tomten kanske inte bebyggs.
Men som det snackats tidigare så är det dyrare att rita om i programmen, Dimensionera nätet efter antal förbrukare. Transformator, Kablar ut till kabelskåp,Storlek på kabelskåpen, Säkringar i kabelskåp mm. Börjar snabbt kosta lite pengar nämligen.
För att inte tala om när det behöver grävas.
.....
Sen kan även jag tycka att det kan vara en stor kostnad för husbyggaren förvisso.
Visst finns kostnader för att säkra och förbättra näten, det är det vi betalar abonnemangsavgift för. Sen kan man väl tycka att det är ett samhällsintresse att underhålla landets elnät, nåt som kanske borde finansieras via skattseden.
Men vad jag opponerar mot är den s k "anslutningsavgiften" man infört, detta till ett elnät som redan är byggt, betalt och klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.