Hej. vi har nyligen köpt hus som har ved eldning. huset är byggt 64, en tegelvilla med rätt bra isolering.
eldar vi upp tankarna till 80 grader som är på 1000l totalt och det är mellan 0 och 5 minus klarar vi oss ett dygn mellan eldningarna om vi ligger mellan 19 och 22 grader inne. 130 kvadrat

jag har läst VÄLDIGT många sidor om hur man eldar och om själva pannan.

jag har provat det här med att stänga ner primärluften och köra mest på sekundärluften, men jag tycker det sotar så in i H... ....

jag har räknat ut att jag har mellan 47 0ch 56% verkningsgrad på den.

jag har nu gjort några turbulator av takplåt som jag stoppat in men tycker det bli lite för dåligt drag.
skorstenen är ca 10-12m. ca 20cm invändigt, ingen stålpipa bara murstock.

rostret är väldigt slitet, 2 pinnar är borta så det faller lätt ner ved ner i askutrymmet, (ska få ett i syrafast av en vän)

rökgastempen ligger på 275-380 om jag kör med mycket primärluft och 200-300 med lite primär och mycket sekundär. men då känns det som man kväver elden.

jag provade idag att ha primären öppen bara ca 8mm och öppna sekundären helt. den brann rätt lugnt och man såg blåa lågor inne i eldstaden.
rökgasen låg på 220

veden är lagrad 3 år skulle jag tro. Blandved

Jag tro jag ska ta och göra hålet till sekundären större och sätta in ett rör så luften kommer längre in i elden.

jag ska behålla pannan i 2 år sen blir det pellets.

Så lär mig allt ni kan och tipsa mig om allt ni kan så ska jag prova det.
jag tycker det är roligt med projekt och det är j även bra för miljön om jag eldar rätt.

jag vill inte höra vilken skitpanna det är för det vet jag redan. men den gör sitt jobb:wow:
 
Ett gott råd är motdragslucka. Den reglerar draget till en jämn nivå.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Sätt "turbulator" i rökgaskanalen. Jag knölade in hönsnät. = Värmen stannar i pannan ist för att gå ut m röken.

Ordna varma väggar, så att elden inte kommer i direktkontakt med kallt pannstål. Jag fodrade eldstaden med tegelpannor. = Brasan kommer snabbare upp i temp, jämnare förbränning och mindre sot o aska.

lade upp en tråd i ämnet för lite sen: "att hotta en värdekass dubbelpanna", där finns lite bilder mm
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/220261-att-hotta-en-vardekass-dubbelpanna.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
Jag har moddat min Diom eloved-25 lite lagom och kör med turbulatorer i tre av tuberna, gjorda av veckad rostfri plåt från en gammal diskbänk, i eldstaden har jag ställt 3cm breda eldfasta tegelstenar i ett varv runt om.

Jag sotar ur tuberna en gång i veckan under högsäsong när jag tar ut askan och när jag sotar ur så är sotet på turbulatorerna ljusgrått.

Tog och monterade in en begagnad laddomat som jag köpte billigt i fjol och det gör några procent på verkningsgraden att pannan får komma upp i temperatur innan tankarna börjar laddas och sedan blir det mindre förluster när vattnet in cirkuleras konstant mellan tankar och panna som det tidigare var gjort hos mig.

Rökgasen ligger på ca 280 grader ut ur pannan i stosen före motdragsluckan och ca 95 grader som varmast en meter ner i skorstenen.

Jag eldar med 60-65 cm grovt kluven björkved 12-15 cm i diameter torkad till 15-20% fuktighet.

Jag fyller bara på ved upp till luckans underkant så det finns utrymme kvar så rökgaserna kan förbrännas ordenligt, då sotar pannan mindre och tänder alltid uppe på veden så det får brinna ner genom vedmagasinet för att få jämnast möjliga förbränning.

Sekundärdraget kör jag alltid fullt öppet när jag eldar och har ca 2 cm öppet på primärdraget.
Jag kör inte med dragregulatorn utan kör med konstant primärdrag genom hela eldningen.

Jag ligger på ca 61% i verkningsgrad om jag räknat rätt.

(1260 liter vatten * 37 graders tempökning * 1.16 Wh för att öka tempen en grad/ 1000 för att få kWh / 2 timmars eldning) / (4.2 kW per kilo ved * 21 kilo ved / 2 timmars eldning)

260 liter panna + 1000 liter ackumulatortank värmer jag med 37 grader med 21 kilo björkved.

Jag har funderat lite på att byta panna till en ny modern panna med över 90% verkningsgrad men i calmarpannans installationsanvisningar står det att den värmer 1000 liter med 45 grader på 20-25 kg ved. Det är ju samma verkningsgrad som jag har nu.
 
Redigerat:
Jag laborerar lite oxå. Har stoppat i likadana Turbulatorer som du men fick lite dåligt drag så jag hittade lite veckad plåt som jag lade dit. Har Takplåt efter sidan och längst upp så att rökgaser ska tvingas fram mot luckan och möta sekundär luften. Men mina rökgaser ligger på 325 och det ryker gråsvart ibland från skorstenen. Tycker det lätt blir så hela magasinet brinner. Jag fick upp tempen med 23 grader av 14 kg blandved. Men jag mätte tempen lite fel. Jag brukar blanda runt allt vatten först så det är lika i tankarna men idag va det nog lite varmare i toppen än i mitten.
20140104_181530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140104_181356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140104_181333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140104_181338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140104_181347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MR smurf, du provade inte elda nått med oljeluckan öppen? Var ner å provade lite med den öppen. Jag kan inte testa så mycket nu då vi har kring 20- å det blir fort kallt då man stänger av cirkulationspumpen till elementen :)

Då jag öppnade oljeluckan så blev det en livligare eld och där röken går upp till konvektorkanalen så blev elden lite blå men rökgastempen steg lite.
 
Jag experimenterade lite med det men då fick jag problem med att det rök in genom sekundärdraget.
 
Provade för något år sedan att bygga om enligt instruktionen ovan men problemet jag hade var att jag inte lyckades få baffelplåten tillräckligt tät så jag fick övertändning i vedmagasinet :(
 
Jag har konstaterat att man får vara nöjd med ca 55-60% verkningsgrad. Man kanske skulle öka nån % med en dragbegränsare. Men nu får det vara bra som det är. Vi har då varmt inne och rökgaserna är på en acceptabel nivå. Då jag får lite att göra ska jag köpa mer tegel och sätta runt väggarna iställe plåten och göra en längre och tätare baffelplåt. Jag måste ha primärluften rätt mycket öppen annars får jag sämre verkningsgrad
 
  • uploadfromtaptalk1391271591868.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1391271844112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför det är så soligt är för det eldades lite pappkartonger.
 
Ett problem med denna panna är att konvektionsdelen är för kort så det går ut onödigt varm luft i skorstenen även med turbulatorer :(
 
Jag ligger på runt 260-300 grader in i skorstenen och men jag får inte ner tempen mer
Funderar på om man kan förlänga konvektionen på något sätt utan att försämra draget.

http://gurgelgnutt.hem.net
 
Redigerat:
  • Gilla
Anton Rönnkvist och 1 till
  • Laddar…
ekonomizer.png Har fungerat kanon till ett par 265-or som de envisats med att elda ved i. 3-4 kw x-tra och 80-120 grader lägre ut. Heatacc har en ännu värre växlare. Annars är väl el o ved en överförbränningspanna som inte skall laddas med ved högre än 10 cm nedanför vedluckan så förbränningen hinner ske innan det kommer för nära rökröret.
 
  • Gilla
Utlida15
  • Laddar…
Hur funkar den där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.