Tycker ni krånglar till detta något fantastiskt. Det fanns en byggnad (bro) att dra kabeln på. Det behövs inte grävas eller dras i fri luft. Koppla in och somna om. Det är knappast 20m vertikalt dragen TP-kabel som är den största åskmagneten på denna fastighet. Vill man säkra upp ytterligare borde det funka fint med ett plåtrör som jordas på lämpligt sätt. Då ligger kabeln störnings och åskfritt.
 
Är det i större chans att åskan slår ned i parabolen eller i tv antennen?
 
Läs vad Prototypen skrivit, det handlar inte om direktträffar utan om att kabeln fungerar som antenn för de skurar av elektromagnetisk strålning, i dagligt tal "radiovågor", som åskblixtarna sprätter iväg omkring sig.
Förslaget med optofiber var bäst hittills, men jag tycker vanlig wifi borde fungera men det är kanske plåt, betong, leca eller liknande i väggarna?
 
Ja jag har hundra(tals nästan) meter TPkabel som går kors och tvärs på vinden och tänk, ingen av dom har sugit åt sig åskans ondska och demolerat utrustning i huset. Varken jag eller huset har foliehatt som skydd. Jag är väl förtrogen med principerna Protte beskriver men här pratar vi om några med sladd mellan två hus klamrad på en gångbro.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Perfekt att klappa upp lite rör på bron och i med kabeln, med största sannolikhet helt problemfritt även vid lite normal åska, har man otur spelar det inte så stor roll ändå.
 
Chaly
Om pannrummet ligger i sidobyggnaden så borde du ha kanalisation mellan byggnaderna som du kan använda? Själv planerar jag att dra tp-kabel i befintligt markrör till garaget så jag kan ställa hemmaservern där.
 
Jag hade utan tvekan dragit kabeln.
 
Jag har en Asus rt-n66u och jag har wifi-täckning ca 100 meter från huset även om grannhuset skymmer sikten. Jag ska kolla upp prestandan så får du veta hur den är..
 
Redigerat:
Resultatet med ca 100 meter till routern. Mitt hus är det i mitten som knappt syns pga träden.

http://www.speedtest.net/my-result/a/694524955

1388794600820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bobas kör du riktantenn eller rundstrålande?
 
Jag kör allt out of the box. Jag har inte gjort någonting..
 
Ok, du kan nog förbättra hastigheten genom att byta till riktantenn.
 
peternicklas
Mats skrev:
Fiber är ju det bästa men vi ska justera din prislista lite :) (priserna nedan är från proshop)
2 st mc-210cs fiberconverters 2x645 kr
30 meter sc-sc fiber 435 kr

Vanlig utp koppar är helt klart billigare men fibern är säkrare
Tänker lägga fiber till garaget. Är dock lite osäker på dimensionen av Sc-SC kontakten. Vet någon hur stor den är?
Finns det kontakter som är delbara? Ska försöka att få fibern igenom ett VP 16 mm. rör, kan det funka?
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Andy : det är inte ofta jag står på gatan utanför grannen och surfar. ;-)
 
bobas skrev:
Andy : det är inte ofta jag står på gatan utanför grannen och surfar. ;-)
Nu missförstod jag dig trodde du hade nåt hus på andra sidan där du stod och tog bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.