Hej
Har köpt hus med ca 18000 kWh i årsförbrukning. Inflyttning 27:e Januari
Ska teckna nytt elavtal. Vad hade du valt? Rörligt eller fast och isf hur länge?

Enligt elskling.se
Billigaste rörliga ligger på ca 77 öre/kWh
Billigaste 1år ligger på ca 85 öre/kWh
Billigaste 3år ligger på ca 87 öre/kWh


mvh/Magnus
 
Rörligt har varit billigast 16 år i rad har jag för mig.

Så du kan ju gissa vad jag lutar åt.
 
ullet
Det är inte helt enkelt. Du måste ta hänsyn till när du förbrukar strömmen också.

Ponera att du har elvärme och förbrukar 75% av årsförbrukningen under dec- feb då rörliga priset brukar vara högre - då kanske du tjänar på fast elpris trots att rörligt har lägre genomsnittspris. Det brukar gå att få ut årsstatistik från nätägaren när avtalet skrivits över på fig.

Själv har jag rörligt men jag använder bara hushållsström som är jämt fördelad över året.
 
Har du rörliga räntor på lånen?
Det finns såklart inget elbolag som vill förlora pengar på att sälja el. Kika gärna på vilka marginaler det finns på fasta priser kontra ett rörliga.
Oavsett hur stor "risk" du vågar ta så bör du ta ett rörligt obundet avtal om du flyttar in i slutet på januari. Det är inte många kalla månader kvar om du bor i västra Götaland. :)

Kika hellre på energimarknadsinspektionens elpriskollen.se som är oberoende.
Fundera också på om du inte vill jämföra andra parametrar än pris (några hundralappar hit eller dit per år) som miljö och socialt ansvar.
 
Redigerat:
ullet skrev:
Det är inte helt enkelt. Du måste ta hänsyn till när du förbrukar strömmen också.

Ponera att du har elvärme och förbrukar 75% av årsförbrukningen under dec- feb då rörliga priset brukar vara högre - då kanske du tjänar på fast elpris trots att rörligt har lägre genomsnittspris. Det brukar gå att få ut årsstatistik från nätägaren när avtalet skrivits över på fig.

Själv har jag rörligt men jag använder bara hushållsström som är jämt fördelad över året.
Ja men då måste du också tänka på att dom det är mild vinter så får du betala mer och om du tecknar ett fast avtal när det är höga priser så blir det ju inte heller bra. Många faktorer spelar in men en sak kan jag garantera. Dom har räknat på sina fasta priser så att dom inte förlorar på det.
 
ullet
GodEl har en bra graf på sin sida, den visar både rörligt och fast elpris över tid.
https://godel.se/om-godel/produkter-och-elpriser/statistik-elpriser/

Allt handlar ju om hur stor risk du vill ta, men mitt råd är att du börjar med rörligt som nån skrev o sen sätter dig in i hur förbrukningen fördelar sig över året och väljer utifrån det.

Personligen hade jag inte velat ha elvärme o rörligt elpris i januari 2010.
 
Hösten 2011, närmare bestämt november band jag mitt elpris på ett år. Detta eftersom priset jag kunde binda till var lägre än mitt medelpris under de två år jag då bott här. Sedan sjönk elpriserna kraftigt och efter ett år kunde jag konstatera att jag förlorat omkring 900 kr på att binda. Eftersom även det fasta priset sjunkit provade jag att binda ett år till. Hösten 2013 kunde jag konstatera att jag sparat 15 kr på att binda en gång till. Nu har jag en lägre förbrukning än du, men det är inga stora pengar det gäller. Värmer du med direktel kan du eventuellt tjäna i längden på att binda. Värmer du med pellets eller fjärrvärme och därmed har en förbrukningsprofil som är ganska jämnt fördelad över året kommer du knappast att spara något på bundet pris. Din förbrukning talar dock emot det senare.
 
strålande, tack för alla svar.
-Kommer ta rörligt på bolånen till att börja med. Kommer ev binda upp delar av det på sikt.

-Har direktelradiatorer och en liten FrånluftsVP som tar varmvattnet och en radiator under trappen.

Svårt att bestämma sig, men det känns som att de flesta är för ett rörligt pris just nu. Tror ni de bundna avtalen kommer vara billigare framåt vår/sommaren om man vill vänta och binda upp sig nåt år eller tre då?

Skiljer det mkt på att binda eller köra rörligt på sikt eller pratar vi hundralappar till nån tusenlapp per år?
 
Det är lika enkelt att svara på dina frågor som att ge nästa veckas lottorad ;)

Tänk så här: Elbolagen tar en risk när de säljer el på bundet avtal eftersom de inte med säkerhet kan förutsäga elpriset framåt i tiden. Därför lägger de på en riskpremie för att vara så säkra som möjligt på att de inte går back. Det innebär att antingen går de break-even och då skulle du lika gärna kunnat ha rörligt elpris. Eller så gör de en vinst och då har du betalat onödigt mycket.

Boräntor fungerar på samma sätt.
Den enda anledningen till att binda något avtal är för att ha kontroll på sina kostnader om man inte tror sig kunna hantera marknadens svängningar.

Vad jag har för typ av elavtal kanske du kan lista ut :)
 
  • Gilla
Sjörre
  • Laddar…
Under den tid jag tittat på det har det varit aningen lägre pris om man binder på sommaren.

Sedan är frågan om bundet eller fast inte lika enkel för elpris som för bolån. Alla kunder har inte samma förbrukningsprofil över året. Elbolaget tar till sin marginal så att genomsnittskunden sannolikt förlorar en aning i längden på att binda. Enskilda kunder kan ha en annan förbrukningsprofil än genomsnittskunden och därigenom spara på bundet pris i längden. Typiskt direktelkunder. Men som sagt är det inga stora pengar det handlar om.
 
Be mig inte om länken men i en artikel i en ansed tidning som jag inte kommer ihåg så hade man gjort en jämförelse över 10 år på olika bidningstider på bolåneränta. Det var inte lite pengar man förlorade på att binda. Jag är övertygad om att förhållandet är likadant för el fast mycket mindre summor. En sak; glöm inte att kolla in tidstariff/timmätning. Nytt sedan dryga året tillbaka. Läs mer hos EI... http://ei.se/sv/elpriskollen/nyhet/vet-du-om-att-du-kan-fa-timmatning/ Kan vara intressant om man har stor del hushållsström. Gäller el och inte nät. Snart kanske vi kan ha olika abonnemang för hushållsel och uppvärmning. :)
 
Det finns ett par skillnader mellan läget för bolån och elpriser. I fallet bolån är det på förhand känt hur stort lånet är. Det är lika stort hela året. I fallet elpris är förbrukningen inte känd från början. Inte heller förbrukningsprofilen för den enskilda kunden. Förr när elmätaren lästes av en gång per år gjorde det ingen skillnad, men när vi nu har månadsvis avläsning av faktisk förbrukning så ger det kunden en möjlighet att spara på fast pris även i längden. Detta om kundens förbrukningsprofil över året är tillräckligt åtskild från förbrukningsprofilen elbolaget använt när de tagit fram det fasta priset.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Förr när elmätaren lästes av en gång per år gjorde det ingen skillnad, men när vi nu har månadsvis avläsning av faktisk förbrukning så ger det kunden en möjlighet att spara på fast pris även i längden. Detta om kundens förbrukningsprofil över året är tillräckligt åtskild från förbrukningsprofilen elbolaget använt när de tagit fram det fasta priset.
Hur då? Då måste ju kunden veta vilken förbrukningsprofil som elbolaget använder, förutom sin egen. Och den är väl top-secret? Självfallet är det möjligt att spara pengar på ett bundet avtal, men det går inte att veta att man kommer göra det. Eller missförstår jag dig?
 
Jag har/hade rörligt elpris med "Sveriges Energi".

Men en mycket trevlig telefonsäljare övertalade mig att binda priset "över vintern", vilket han påstod skulle löna sig (för vem? mig?).
Eftersom jag har låg förbrukning gör det nog inte så stor skillnad. Fastpriset upphör 31 mars.
Skall bli kul att se vad utfallet blir. Ingen vet ju hur det går med regn, vårflod, kärnkraftshaverier osv.

Att det på längre sikt är bättre med rörligt pris är det väl ingen tvekan om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.