Jag är inte riktigt säker på vilket forum det här hamnar bäst i, så därför postar jag det på flera fora, som byggahus.se och minhembio.com. Frågan är: Hur leder jag bäst över nätverket (internet) till sidobyggnaden? Jag börjar tröttna efter så många misslyckade försök och idéer.


Så här ligger det till: Jag har ett hus som ligger lite på en höjd. In dit har jag internet via ADSL från Telia. Bara 8 mbit just nu, men det funkar till det mesta. Istället för trams med koax och annat som ingår i svensk byggstandard så bad jag elektrikern dra cat6 till alla rum. Så inom huset fungerar allt med god fart och pålitligt.


20-25 meter från huset ligger en sidobyggnad. Den innehåller pannrummet och vedförrådet (vi eldar med ved eftersom vi har skog), en uppvärmd verkstad och ovanpå det ett förrådsloft. Eftersom jag snart så att loftingången (alltså övervåningen på sidobyggnaden) låg i samma höjd som verandan på stora huset, så byggde vi en bro emellan dem. Jättepraktiskt när hösten kommer och utemöblerna ska in.


Så till problemet: När jag instruerade elektrikern så sa jag aldrig till om ethernet i verkstan. Det har jag ångrat. Nu måste jag ordna det. Och jag har försökt.


Min första idé var att dra en vanlig TP-kabel över bron. Det skulle bli 23 meter bro plus 2-5 meter kabel extra i varje ände, men mindre än 30 meter cat6-snöre och skulle sannolikt funka klockrent. Så upplyser mig en vän och kollega om att då har jag gjort en antenn för åskväder. Alltså, skyddsjorden runt en sån kabel lär ju funka som en fin antenn när åskan går och den hänger 3.5 meter över mark, 23 meter lång. Och det tror jag han har rätt i, och switchar är inte gratis.


Nästa idé var att köra trådlöst, och nu har jag försökt med det så mycket så jag skriver det här. Vid det här laget har hag bytt router till en riktig Cisco (RV180W VPN) och omkonfigurerat den repeater (Netgear WN2000RP) som jag haft på loftet, så nära dörren som möjligt. Funkar, men inte bra. Det går att surfa upp ölrecept (ena anledningen att ha internet i verkstan), men inte riktigt att lyssna på spotify (den andra och större).


Alternativt WiFi med riktantenn, typ http://www.kjell.com/sortiment/dato...erk/wlan-antenner/antenner/wlan-antenn-p30224 men min erfarenhet av deklarerade räckvidder är att de måste varit uppmätta i vacuum och sedan lagts moms på.


Fiber vore en bra lösning, men då har man att välja på riktig fiber som då skulle kosta en tusenlapp eller två i varje ände, plus själva fiberkabeln, eller en "kalle-anka-fiber" från Clas Ohlsson men den har de slutat sälja för den funkade nog inte.


Nästa steg är att ta en grävmaskin och gräva ned en kabel. Då är den rimligt okänslig för åska men kräver en hel den jobb.


Anledningen att jag verkligen vill ha en fast förbindelse och inte bara jacka in mobilen när jag vill lyssna på spotify är att jag har en hel mängd nördiga pannrumsidéer som sensorer och saker som talar om för mig när det är dags att elda. Typ https://www.m.nu/ eller så.


Vad ska jag göra?
 
Vad händer med åskkänsligheten om du drar kabeln i ett ledande rör som du jordar ner i backen?
 
Att handgräva en liten 23 meter lång ränna kan väl inte vara så svårt. Särskilt inte med den smalaste spaden. :)

Finns det inte ethernet över 230v nätet adaptrar? Kanske inte funkar på sådana avstånd..
 
Redigerat:
Får garaget strömmen via huset eller tvärtom? Om ja, finns det nätverk över 230V att kolla upp
 
Du drar givetvis din kabel enligt ursprunglig plan. Spika fast ett vp-rör (eller en klen pem-slang om det känns bättre) under bron och dra catX-kabeln däri. "Antenn för åska" låter mest som foliehattsprat och är inget att bry sig om.
 
Redigerat:
  • Gilla
plaggis och 4 till
  • Laddar…
Göran.W
Hade liknade problem och löste det med WIFI.
Satta upp en 165cm lång WIFI antenn på huset och har nu 4:a av 5 pluppar inne i huset intill 20 meter bort av tegel.
Dock funkar inte WIFI bra alls om signalen ska gå genom plåt.
 
Använd CAT 5e/6 UTP kabel. STP i hemma miljö är överkurs. STP kan behövas i jobbiga miljöer och ställer högre krav på installationen.
 
Enklast och billigast med halvkasst resultat, kolla upp Homeplug / Powerline dvs. nätverk på elnätet. Dock svårt att förutsäga hur bra det blir, det blir helt olika resultat i olika nät, köp och prova, kostar 400-500kr för de billigare kiten.

Bara exempel, jag har ingen aning hur bra just dessa är!
Denna fixar tex. trådlöst direkt.
http://www.dustin.se/product/5010673390/zyxel-pla4201-pla4231-500mbps-wireless-extender-kit/

Trådbundet.
http://www.dustin.se/product/5010641014/zyxel-pla4201-mini-powerline-500mbps-kit/

Men dessa kommer antagligen fixa Spotify och vanlig surfning utan några som helst problem.


Näst billigast och näst bäst, riktade wifi-antenner. Jag skrotade ADSL för att jag kunde få tillgång till internet via "radiolänk", kör helt vanlig wifi n-standard protokoll med riktad antenn på 520m och jag har 80-90mbit på länken. Detta med en riktad antenn som är som en liten parabol med ca 15cm i diameter. Sen behöver du nåt som sprider signalen ute i verkstaden sen, men den hårdvaran hade du ju redan.

Kör du bara med antenn mot verkstaden så kommer du ändå inte få bra anslutning för din telefon/ipad/vad du nu har måste skicka tillbaks till huset. Är nu verkstaden ett plåthus eller byggt i nåt annat som stoppar radiosignalerna så är detta en rätt kass lösning.

Bäst* men dyrast(om du behöver maskinhjälp), gräva ner cat6, betydligt billigare om du orkar handgräva.

/Edit, ja fiber är ju helt klart bäst, har dock inte koll på kostnader där för jag kan för lite om det.
 
Redigerat:
Fiber är ju det bästa men vi ska justera din prislista lite :) (priserna nedan är från proshop)
2 st mc-210cs fiberconverters 2x645 kr
30 meter sc-sc fiber 435 kr

Vanlig utp koppar är helt klart billigare men fibern är säkrare
 
  • Gilla
kapi
  • Laddar…
Antennen består av TP kabel OCH elkabeln.
Om man lägger de bredvid varandra så minskar man det som kallas loop arean.
Om loopen är stor så fungerar kablarna som lindningarna i en transformator och med de snabba pulserna från en åskspänning så kan det ge höga spänningar mellan elkabel och TP kabeln. (I storlek kV)
Åskan behöver inte slå ner i anläggninen utan det kan räcka med ett överslag mellan två olika laddade moln.
Gräv ner TP kabeln så nära elkabeln som möjligt.

Att bara gräva ner skyddar INTE mot inducerade, magnetiska störningar. Det skyddar iof en del mot direktträff, men då ryker resten också.

Kompletterar man med överspänningsskydd t.ex ELFA 36-510-81 o båda ändar så klarar man de flesta av åskspänningarna.
Överspänningskydden SKA sitta i eller direkt bredvid elcenralerna i BÅDA ändar av jordkabeln.

Mot de värsta nedslagen hjälper ingenting, då kan trädgården rivas upp eller det blir buckla på taket.
Å-skydd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den grå lådan innehåller åskskydd för el
Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem som jagfixade i mellandagarna. Eftersom mitt enda alternativ att draTP-kabel hade varit genom att gräva ned den så bestämde jag migför att pröva nät över elnätet först. Jag köpte ett paket medtvå adaptrar http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/tp-link-tl-pa6010kit/191336.4077/


Jag skulle uppskatta att jag har minst20-25 meter mellan elskåp och inkommande fiber (upp till övervåningoch till andra sidan huset och ned igen), kabel till elcentralen iverkstaden är ca 15-20m och till uttaget jag kopplade in i ca 10m.Adaptern indikerade full styrka och min inkopplade squeeceboxindikerade också full överföringshastighet (den kan dock intetesta mer än 3000kps) mot min NAS.


Nästa steg blev att gå ut i garagetoch testa, där har jag kanske 20m kabel (i mark) från elcentralen iverkstaden, även där fungerade det bra. Efter det lade jag till en25m skarvkabel men där fick jag ingen kontakt över huvud taget.Tyvärr kunde jag inte testa att koppla till en annan fas i garaget.


För mig funkade detta över förväntan,dock vet jag att andra har haft stora problem att få homeplugs attfungera.
 
Är blixtnedslag verkligen ett problem om tpkabeln går i luften?
Man brukar ju ha telefonkabel mellan stolpe och hus och det har fungerat, vad är skillnaden där?
 
Trådad förbindelse är ju klart att föredra, och eftersom koppar kanske går bort då, återstår ju fiber.
Men wifi funkar också klockrent om man bara använder rätt grejor och ställer in dom rätt.
Här är grejor som jag kan rekommendera:
2 st sådana här i en punkt-till-punkt-länk http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&products_id=221 5GHz dessutom så risken för krock med ditt och grannars övriga wifi är inte så stor.
 
Kan inte dra det ei vp rör eller flexslang?
 
Andy78 skrev:
Är blixtnedslag verkligen ett problem om tpkabeln går i luften?
Man brukar ju ha telefonkabel mellan stolpe och hus och det har fungerat, vad är skillnaden där?
Åska älskar sådanna kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.