ullberg
klonk skrev:
På tal om verktyg och julklapp så fick sambon en liten ihopfällbar japansk såg. Som jag i hemlighet önskade mig. :D
Bra initiativ, blir liksom mer ärligt då. I min familj & närmaste släkt har jag tagit det ett steg till (äntligen lyckats driva igenom en ändring jag velat ha sedan länge):

Julklappar är avskaffade för alla som inte klassas som barn.

Jag fattar ärligt inte varför alla ska gå att våndas kring vad de ska köpa till person X, som - givet att denne har en normal inkomst, sannolikt ändå själv kan köpa allt denne vill ha (i "julklappsprisnivå").

Sedan jag började förvärvsarbeta har jag bara sett julklappsutdelningar som ett nollsummespel i utbyte av ekonomiska medel (kanske med lite tiltning från de äldre till de yngre). I princip som att man tar ett par sedlar, ger till sin nästa, som i sin tur vänder sig om och ger samma sedlar till någon annan, och så fortsätter det tills man fått tillbaka sina sedlar. Dock har man i julklappsnollsummespelet den twisten att det ekonomiska värdet är bundet i något mycket krångligare än valuta, nämligen prylar.

All denna stress och prestationsångest i en tid när jag tycker man istället ska ta det lugnt och hitta tid att umgås med sina nära.

Det är nästan så jag skulle kunna betala inträde när jag åker till ett shoppingcentrum och ser alla som springer runt som yra höns, och samtidigt känna känslan av att jag inte behöver köpa en enda pryl, jag kan om jag vill - men jag måste inte... (den ökande näthandeln är dock ett problem i min [skade-]glädje och sen var det det där med hjärtinfarkten jag får när jag ska hitta parkering bland alla andra stressade julshoppare)

Ledsen om jag upplevs som en grinch, det är inte meningen. Alla får göra som de vill, men jag fattar inte hur folk orkar hålla på. Sen jag fick igenom detta har jag haft mina bästa jular någonsin...

/U
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte alla mina klappar på nätet....så det blev skytteltrafik till utlämningstället....:cool:
 
ullberg skrev:
Min minnesbild är dessutom tvärt om, att du brukar vara ganska vänlig mot alla de nyreggade (well, andra också) som frågar saker som "varför kostar en festool så mycket mer än en metabo, duger inte en metabo?"
Ja visst, det är ju därför vi är här :) Och man behöver inte ha mycket humor i sinnet för att ta mitt inlägg med en klackspark, IMO. Av någon anledning tog PHL sitt, i mitt tycke tramsiga, inlägg uppenbart mycket seriöst, då tycker jag han kunde framställt frågan aningen mer seriöst också. Som sagt, som man frågar får man svar, det tycker jag man borde ha lite koll på efter 6000 inlägg här på byggahus. ;)

Men, förstår du verkligen inte varför jag svarade som jag gjorde, trots min utförliga förklaring?

Hade phl frågat varför det är så stor prisskillnad, och visat ett intresse av att faktiskt få veta, så hade mitt svar sett helt annorlunda ut, lita på det.

ullberg skrev:
Nästan så man tror det var något gammalt gråll som bubblade upp till ytan...
För mig finns (nästan) aldrig något gammalt groll här på bygga hus. Dock finns några få medlemmar som jag tycker har en återkommande tråkig attityd som ofta ger sig uttryck i rena personpåhopp helt utan någonting om sakfrågan. De kan jag vara tuffare emot. Om jag och phl har varit i luven på varandra tidigare är inget jag lagt på minnet, han tillhör inte den mycket lilla skara jag just nämnde.
Att/om jag och någon annan har olika åsikter är inget som bekommer mig överhuvudtaget.

ullberg skrev:
Jaja, detta för ju knappast tråden framåt så låt oss lämna det. Om du nu dessutom är Tamahagane-ägare och, som jag upplever det, synbart intresserad, kan du inte då lämna lite information för de som ännu inte fått uppleva känslan. Om nu PHL var så uppenbart arrogant kanske du åtminstone kan kommentera på de skillnader (och likheter) jag såg och skrev om. De kanske är uppåt väggarna fel och bör då rättas, och tveklöst finns det utrymme för komplettering av den i många avseenden bristfälliga roman jag knåpade ihop, en Tamahaganeägare som du har säkert mängder med kunskap och erfarenhet att dela med sig av.

/U
Om phl visat ett intresse av att lära sig skillnaden, inte bara ytligt ifrågasätta hur mycket man betalar för märket, hade jag kanske funnit energi att berätta om varför jag gillar Tamahagane och varför jag betalar det priset, och vad jag betalar, som jag redan visat behöver en Tamahagane inte kosta mer än en KA! Det reagerade du dock inte på?
För övrigt kan sägas att när jag fastnade för Tamahagane hade jag ingen aning om dess rykte, det var kniven och känslan jag gillade, känd eller inte saknade helt betydelse för mig. Tro't den som vill.
Nu har min energi gått åt till denna icke-debatten istället och nu tänker jag gå ut och leka med min nya Wagner Pro 117 färgspruta. Hur mycket jag betalade för märket på den bryr jag mig inte ett skvatt om, för den målade 30 kvm vägg helt perfekt på 10 minuter igår. Att måla de 100-tals kvm som är kvar kommer att vara en njutning :) Så för att återknyta till trådens topic så får vi väl säga att det var vad jag köpte mig själv i julklapp. :)
 
Amen..............;)
 
ullberg
thomasx skrev:
... och nu tänker jag gå ut och leka med min nya Wagner Pro 117 färgspruta. Hur mycket jag betalade för märket på den bryr jag mig inte ett skvatt om, för den målade 30 kvm vägg helt perfekt på 10 minuter igår. Att måla de 100-tals kvm som är kvar kommer att vara en njutning :) Så för att återknyta till trådens topic så får vi väl säga att det var vad jag köpte mig själv i julklapp. :)
Bra julklapp, jag har själv en PP119, som en helt ny värld som öppnat sig. Om man är sällananvändare (typ ej yrkesmässigt bruk) är mitt tips att inför längre uppehåll göra rent den väldigt noga och följa instruktionerna för långtidsförvaring. När jag använde den någon gång i veckan funkade den alltid klanderfritt men när jag sedan ställde den i ett år (och dessutom inte riktigt följde instruktionerna) var det lite strul med att stålkulan (vad den nu benämns som) fastnade, var ganska pilligt att få bra igen...

ett tips: Jula säljer en lans till sin spruta, bara en rak och en längd, men ändå. Den ska enligt en kompis till mig som provat den på vår spruta, funka bra på åtminstone PP119 (och jag förutsätter 117 också) Kostar under hundralappen om jag minns rätt, Wagners var klart dyrare när jag kollade (när de till sist kunde förklara vilken jag skulle ha).

/U

PS: jag är fortsatt uppriktigt intresserad av din Tamahagane-kunskap och de skillnader du ser mellan enklare och mer avancerade knivar. (ja, jag såg din länk, men jag är rätt säker på att du inte hittar en san Kyoto i storlek som dessa för under €100, jag är i så fall intresserad av en sådan länk), men jag tror det vore toppen om vi kunde ta det i köksknivstråden (http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/226777-koksknivar.html) istället.
 
ullberg skrev:
Bra julklapp, jag har själv en PP119, som en helt ny värld som öppnat sig. Om man är sällananvändare (typ ej yrkesmässigt bruk)
Öhh....sällananvändare?? med en sån mackapär? hmmm vore kanske nåt för mig som fullkomligen hatar målarfärg, penslar och allt klabb det för med sig.....;)
 
Remne skrev:
Öhh....sällananvändare?? med en sån mackapär? hmmm vore kanske nåt för mig som fullkomligen hatar målarfärg, penslar och allt klabb det för med sig.....;)
Ja, även för en sällananvändare kan det löna sig, har man några hundra kvm att måla, i tre eller fler lager, kan det löna sig att skaffa en sån här, och sedan avyttra den när man är klar något år senare eller så :)
Jämfört med att t.ex. anlita en målare som antagligen ändå bara har en liknande maskin ;)

Men som någon skrev i en annan tråd, det är lite meck med att sätta upp och rengöra, så man tar kanske inte fram den för att måla en eller två kvm. Men så himla jobbigt var det inte att rengöra tyckte jag efter att ha testat första gången igår, men vi får kanske se om maskinen funkar idag... Knepet verkade vara att följa manualen och använda såpvatten att rengöra med (vattenbaserad färg), körde vatten först och såpvatten sen igår, verkade som såpvattnet hade en hel del extra effekt tyckte jag och det blev förvånansvärt rent i rör och kopplingar enbart genom att köra vatten igenom sprutan.
 
ullberg
Remne skrev:
Öhh....sällananvändare?? med en sån mackapär? hmmm vore kanske nåt för mig som fullkomligen hatar målarfärg, penslar och allt klabb det för med sig.....;)
Varför inte, en ny pryl är alltid en ny pryl!

Sen kräver det att du gillar tejp och skyddsplast bättre än målarfärg, penslar och allt klabb det för med sig. Även om en sådan airless-spruta har ganska lite overspray så skulle jag inte vilja säga att man klarar sig utan att maskera, det måste man göra rätt noggrant, åtminstone om man jobbar i "hemmamiljön" snarare än på byggarbetsplatsen.

/U
 
Jag är lite nyfiken till var thomasx har fått allt ifrån? Jag har ställt _en_ fråga rörande vad det är man betalar för om man väljer en kniv från Tamahagane. Inte ett dyft mer. Jag har inte ens antytt någon form av ovilja att veta vad som skiljer dem från en billigare kniv. Varför jag i samma mening måste peka på skillnader, som jag ju uppenbart inte hittat eftersom jag ställer frågan, förstår jag inte. Nu verkar det lyckligtvis som om andra forumanvändare som troligtvis sitter inne med mindre kunskap i ämnet ändå lyckats påtala diverse skillnader som till viss del kan förklara prisskillnaden. Tack för det.
 
Min slutsats blir att phls gedigna intresse I knivfrågan tydligt visar sig dels i formuleringen av första frågan, dels i följdfrågorna på den fina analys ullberg gjorde.
 
ullberg skrev:
Bra initiativ, blir liksom mer ärligt då. I min familj & närmaste släkt har jag tagit det ett steg till (äntligen lyckats driva igenom en ändring jag velat ha sedan länge):

Julklappar är avskaffade för alla som inte klassas som barn.

Jag fattar ärligt inte varför alla ska gå att våndas kring vad de ska köpa till person X, som - givet att denne har en normal inkomst, sannolikt ändå själv kan köpa allt denne vill ha (i "julklappsprisnivå").

Sedan jag började förvärvsarbeta har jag bara sett julklappsutdelningar som ett nollsummespel i utbyte av ekonomiska medel (kanske med lite tiltning från de äldre till de yngre). I princip som att man tar ett par sedlar, ger till sin nästa, som i sin tur vänder sig om och ger samma sedlar till någon annan, och så fortsätter det tills man fått tillbaka sina sedlar. Dock har man i julklappsnollsummespelet den twisten att det ekonomiska värdet är bundet i något mycket krångligare än valuta, nämligen prylar.

All denna stress och prestationsångest i en tid när jag tycker man istället ska ta det lugnt och hitta tid att umgås med sina nära.

Det är nästan så jag skulle kunna betala inträde när jag åker till ett shoppingcentrum och ser alla som springer runt som yra höns, och samtidigt känna känslan av att jag inte behöver köpa en enda pryl, jag kan om jag vill - men jag måste inte... (den ökande näthandeln är dock ett problem i min [skade-]glädje och sen var det det där med hjärtinfarkten jag får när jag ska hitta parkering bland alla andra stressade julshoppare)

Ledsen om jag upplevs som en grinch, det är inte meningen. Alla får göra som de vill, men jag fattar inte hur folk orkar hålla på. Sen jag fick igenom detta har jag haft mina bästa jular någonsin...

/U
Missförstå mig inte, jag gillar julen och julklappar! Ett verktyg var inte det enda sambon fick, trots att den familjesidan vi firade med har bestämt julklappspel istället för personliga julklappar till vuxna. Men jag tänkte att den dealen gäller ju inte mellan mig och sambon. Jag har till och med julklappar på lut till min familj som vi inte firade med, de har tänkt en "jul" till efter att de kommit hem igen. Det blir dock inga verktyg - om inte sambon önskar sig ett som jag får? ;)
Obs, vi tog det lugnt och umgicks med svärfamiljen hela veckan, så den biten hanns också med.
 
ullberg skrev:
men jag är rätt säker på att du inte hittar en san Kyoto i storlek som dessa för under €100, jag är i så fall intresserad av en sådan länk), men jag tror det vore toppen om vi kunde ta det i köksknivstråden ([länk]) istället.
Riktigt så billigt blir det inte, men härifrån har jag handlat Tamahagane till förhållandevis bra pris. Det är ofta under halva priset mot svenska affärer.

http://www.millyskitchenstore.co.uk/TamahaganeSanKyotoKnives-Category-2612.html
 
ullberg skrev:
ett tips: Jula säljer en lans till sin spruta, bara en rak och en längd, men ändå. Den ska enligt en kompis till mig som provat den på vår spruta, funka bra på åtminstone PP119 (och jag förutsätter 117 också) Kostar under hundralappen om jag minns rätt, Wagners var klart dyrare när jag kollade (när de till sist kunde förklara vilken jag skulle ha).
Ja, den lansen såg ju intressant ut. Men var sätter man den, mellan pistolen och munstycket så man kommer längre från väggen? Det känns inte som det behövs, eller är det bra? Fast det är klart, vid takmålning är det kanske en god idé :)

Jag skulle vilja ha en lans så jag kan måla högt upp på vägg, får bocka den lite kanske :)

Har du förresten testat julas maskin, 1/4 av priset med bättre spec, får man vad man betalar för eller har jag betalat 80% för märket på min wagner.... ;)
 
Redigerat:
ullberg
Ja, den sitter mellan handtag och munstycke. För tak är det användningsområde jag primärt ser men när jag pratar med "förståsigpåare" om att jag har en färgspruta och att det är en Wagner PP snarare än en Gracco säger nästan alla något i stil med "men hur ser det ut med tillbehör då, har de lansar? Det använder man ju typ jämt, man måste ha en lans!" (Men som sagt, de var ju förståsigpåare och kanske var det just en vinklad lans de avsåg) Personligen gillar jag att komma nära då jag känner att jag har mer kontroll, men i just tak kan ju det bli lite jobbigt...

Provat julas maskin, är du tokig? Då kan jag ju inte längre leva i villfarelsen att min PP119 är mycket mycket bättre... ;) men innan jag köpte min kliade det lite i fingrarna, ganska mycket billigare och säkert helt ok för mitt bruk.
 
peternicklas
thomasx skrev:
Nu har min energi gått åt till denna icke-debatten istället och nu tänker jag gå ut och leka med min nya Wagner Pro 117 färgspruta. Hur mycket jag betalade för märket på den bryr jag mig inte ett skvatt om, för den målade 30 kvm vägg helt perfekt på 10 minuter igår. Att måla de 100-tals kvm som är kvar kommer att vara en njutning :) Så för att återknyta till trådens topic så får vi väl säga att det var vad jag köpte mig själv i julklapp. :)
Köpte en Wall Perfect W 867 E och provade lite. Hade dimma av färg i hela garaget. Ska man använda en speciell sort av färg? Sorry off topic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.