Använde en för mig okänd elfirma för att få jord i de sista uttagen innan årets slut. Det visade sig vara ett dåligt val. Huset är från mitten av 20-talet med stålrör och tjärade trådar, trots det har det gått fint att få ut dem tidigare. Nu står jag med två uttag räddade med kulo, ett uttag där trådarna är avslitna i bägge ändar och värst av allt ett rör till lampa där trådarna är avslitna i en ände och fem centimeter kvar på sista tråden i den andra. Jag bad firman lämna och inte återkomma så nu får jag göra ett försök själv innan jag kontaktar de ordinarie. Problemet med röret till lampan är att det är stuckatur, att sätta lamputtag och hänga en sladd är trist alternativ. Rummet har nyrenoverade ytskikt så att bila upp väggen för att få mer tråd att dra i ger stora konsekvenser, det finns även andra alternativ som t.ex. att borra upp till andra våningen och hämta fas och använda trådlös brytare men det är alla dåliga alternativ som kräver mycket arbete. Jag vill helst använda befintligt rör och har testat med potatismjöl och att få igenom något annat i röret utan framgång, jag har ju inget att dra i eller skjuta på heller vilket gör det svårt. Min fråga är väl egentligen om det inte finns något annat sätt att få bort de gamla trådarna? Jag är inte först med problemet och många upplever det, har ingen uppfunnit något för att fräsa sönder dem eller något liknande? Någon som har en idé eller kan starta ett företag som gör trådfräsar, snälla?
 
Det finns ingen dold kopplingsdosa någonstans? Ni har tapetserat om? Tog ni bort alla gamla lager av tapet då eller limma upp en nytt lager bara? Ett hus från 20-talet brukar kunna ha ett rikligt lager med tapet över dosor som gör dom nästan omöjliga att finna!
Man kan generellt säga att gamla pansarrör brukar vanligtvis vara ganska bra dragna och är det helt stopp så brukar det vanligtvis vara någon dosa på vägen någonstans.
Men givetvis kan det ju vara så att röret är knäckt i vinkel tak/vägg t.ex. eller så sitter det som bara berget! Var det en ensam elektriker som var där eller var dom två där en drog och en matade?

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Satlover
  • Laddar…
Har du kakelugn i aktuelltrum? I vissa fall kan rören blivit så pass skadade att man är tvungen att dra nya rör eller klammra kabel. Varför bytte du inte elen innan tapetseringen?
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
i stålrör brukar det gå fint att dra ur "tjärtråden" värre med b-rören (vet inte vad heter men kallas för b-rör eller bergmanrör härikring. tunna metallrör med tjärpapp innuti)
Är det stålrör i taket som mynnar ut vid väggen under taklist för att gå in i en utanpåliggande kulodosa.
Eller går det in i en infälld dosa en liten bit ner på väggen.

Två personer vid omdragning av tråd är i regel en förutsättning för ett bra jobb, men hjälper inte dej nu tyvärr.

Om trådarna är tejpade i dosorna så är det viktigt att ta bort tejpen innan man drar i befintlig tråd!
släpper tejpen i röret då kan det bli tvärstopp.

Hur lång är stäckan?

Det är inte så att taket har fått nya skivor som är skruvade eller spikade?

Kan du se vid lampan att trådarna / röret går åt den riktningen som dosan är åt?

Leta efter fler dosor! "knacka på väggarna" i samma höjd som de andra dosorna.
Det kan ha hänt mycket i ett gammalt hus, är några dörrar flyttade mm. så kanske det finns fler dosor.

Talk och tryckluft har hjälpt mej ett par gånger.

Problemen brukar vara vid böjar, skarvar. Och i rum med lite högre temperatur tex. om du har någon eldstad, pannrum, kök mm

Ja en "kabelfräs" skulle vara fint:)
 
  • Gilla
Satlover
  • Laddar…
Att dra om tjärkablar är lotteri! en lägenhet inga problem nästa bomstopp i alla, kablarna torkar efter över 80år och går inte att byta utan att kvadda väggen, Dosor! Hittade en gång 4 st på 50cm och alla var fel dosa! Rätt dosa satt bakom 5 tapeter och 5cm puts djupare än dom första jag hittade. Metalldetektor om det inte finns kycklingnät! Öppna väggen vid stoppet!
Spik, Plugg, mm sitter i genom rör och kablar.Sättningar, bortrostade efter kondens i rören finns domkvar i väggen?,kör med en tunn fjäder från 2 håll hitta stoppet, men givetvis kostar det spackel och tapet och kvaddade väggar ,om rören är kassa och kablarna sitter fast. därför byter man el, vatten, och värmerör innan man målar, tapetserar, kaklar! Om det behövs!
Samma problem finns med 50 gammal FK och plaströr och då lägger man till mjukgörare som smält fast kablarna eller smält fast pga värme. Om man får ut kablarna kan man dammsuga försiktigt för att rensa rören.innan man drar i nya.,
 
Patrik_Hed skrev:
Det finns ingen dold kopplingsdosa någonstans? Ni har tapetserat om? Tog ni bort alla gamla lager av tapet då eller limma upp en nytt lager bara? Ett hus från 20-talet brukar kunna ha ett rikligt lager med tapet över dosor som gör dom nästan omöjliga att finna!
Man kan generellt säga att gamla pansarrör brukar vanligtvis vara ganska bra dragna och är det helt stopp så brukar det vanligtvis vara någon dosa på vägen någonstans.
Men givetvis kan det ju vara så att röret är knäckt i vinkel tak/vägg t.ex. eller så sitter det som bara berget! Var det en ensam elektriker som var där eller var dom två där en drog och en matade?

//Patrik
Vi försökte hitta allt gömt innan vi tapetserade över och tog fram gömda ventilationer etc. Det är sandspacklade väggar så river man tapeterna får du putsa upp väggarna från grunden. Det finns märkligt nog inga kopplingsdosor i rummet. All matning kommer från intilliggande rum och går via brytardosorna till uttag och lampor. Det finns en dosa på andra sidan den aktuella väggen som man kan använda till ny dragning men de här trådarna finns inte där.
de var två som jobbade med omdragningen.
 
Ingen kakelugn. All el var bytt förutom ett uttag och en lampa som vi skulle göra nu. Jag var naiv nog att tro att eftersom det andra i rummet gick så lätt så skulle även detta göra det.
 
Jag tror att det sitter någon dosa som ni inte har hittat, det kan vara mycket svårt. Det kan även vara så att den som putsade väggen har knackat ihop röret i takvinkeln för att det låg lite lågt i "böjen" mellan tak och vägg, har sett det mer än en gång :mad:.
 
HSP skrev:
i stålrör brukar det gå fint att dra ur "tjärtråden" värre med b-rören (vet inte vad heter men kallas för b-rör eller bergmanrör härikring. tunna metallrör med tjärpapp innuti)
Är det stålrör i taket som mynnar ut vid väggen under taklist för att gå in i en utanpåliggande kulodosa.
Eller går det in i en infälld dosa en liten bit ner på väggen.

Två personer vid omdragning av tråd är i regel en förutsättning för ett bra jobb, men hjälper inte dej nu tyvärr.

Om trådarna är tejpade i dosorna så är det viktigt att ta bort tejpen innan man drar i befintlig tråd!
släpper tejpen i röret då kan det bli tvärstopp.

Hur lång är stäckan?

Det är inte så att taket har fått nya skivor som är skruvade eller spikade?

Kan du se vid lampan att trådarna / röret går åt den riktningen som dosan är åt?

Leta efter fler dosor! "knacka på väggarna" i samma höjd som de andra dosorna.
Det kan ha hänt mycket i ett gammalt hus, är några dörrar flyttade mm. så kanske det finns fler dosor.

Talk och tryckluft har hjälpt mej ett par gånger.

Problemen brukar vara vid böjar, skarvar. Och i rum med lite högre temperatur tex. om du har någon eldstad, pannrum, kök mm

Ja en "kabelfräs" skulle vara fint:)
Det är stålrör. Röret går från lampan till brytardosan ca 6 meter tråd.
Det är putsat tak, inga skruvar eller spik. Röret är vinklat mot dosan och det har rört sig några centimeter sen start vilket får mig att tro att det inte finns någon dosa mellan.
Ska testa med tryckluft.
 
Anders Johansson skrev:
Det låter knepigt men det är alltid bättre med en dragfjäder i glasfiber än plast. Malmbergs har en som jag brukar använda när det är kärvt:
[länk]
Tack! Skaffar en sådan idag.
 
Satlover skrev:
Att dra om tjärkablar är lotteri! en lägenhet inga problem nästa bomstopp i alla, kablarna torkar efter över 80år och går inte att byta utan att kvadda väggen, Dosor! Hittade en gång 4 st på 50cm och alla var fel dosa! Rätt dosa satt bakom 5 tapeter och 5cm puts djupare än dom första jag hittade. Metalldetektor om det inte finns kycklingnät! Öppna väggen vid stoppet!
Spik, Plugg, mm sitter i genom rör och kablar.Sättningar, bortrostade efter kondens i rören finns domkvar i väggen?,kör med en tunn fjäder från 2 håll hitta stoppet, men givetvis kostar det spackel och tapet och kvaddade väggar ,om rören är kassa och kablarna sitter fast. därför byter man el, vatten, och värmerör innan man målar, tapetserar, kaklar! Om det behövs!
Samma problem finns med 50 gammal FK och plaströr och då lägger man till mjukgörare som smält fast kablarna eller smält fast pga värme. Om man får ut kablarna kan man dammsuga försiktigt för att rensa rören.innan man drar i nya.,
Visst är det ett lotteri. Vi lurades av det faktum att all annan el som bytts gått som en dans och nästan allt var bytt i sagda rum. Jag försöker hitta stoppet, det blir förmodligen enklare att ta beslut då om man vet vilken skada som krävs för att reparera.
 
Alla ggr en dosa som är svår att hitta....skjut i en dragfjäder för att på det viset mäta avståndet....prova sedan att mäta synligt efter olika alt.....tänk även på att dosan kan sitta bakom skåp eller "nya" väggar och liknande.....
 
elmont skrev:
Jag tror att det sitter någon dosa som ni inte har hittat, det kan vara mycket svårt. Det kan även vara så att den som putsade väggen har knackat ihop röret i takvinkeln för att det låg lite lågt i "böjen" mellan tak och vägg, har sett det mer än en gång :mad:.
Eftersom det inte finns några dosor i takhöjd i rummet gissar jag på takvinkeln. Det är lite förvånande dock, jag är hittills väldigt imponerad av yrkesskickligheten som syns sen huset byggdes. Renoveringarna från 50-talet håller sämre klass. Hoppas bara att vi lyfter kvaliteten ytterligare nu med våra insatser.
 
Jag har stålrör i mitt hus från -39 och har bytt ut de gamla tjärade kablarna. Allt har gått mycket smidigt förutom en enda dragning. Det visade sig att det satt en spik i röret, tursamt nog satt spiken så nära en dosa så att den syntes och gick efter lite trixande att kapa bort. Hade den suttit lite längre in hade det varit omöjligt att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.