Om du nyss köpt huset borde du ha kvar ett prospekt med planlösning i?
 
Ja, det stämmer att jag har prospektet kvar med planlösningen men jag har ingen möjlighet att scanna in den.
Nu har jag ritat planl i floorplanner men det verkar som att det inte går att kopiera / exportera itan att man betalar. Ska se om jag kan ta en bild på planlösningen i prospektet (som jag kladdat mycket på / ritningen i floorplanner.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden från floorplanner har jag skrivit ett x. Det är där röret / skorstenen går från källare och upp på vind och tak.
Vägg 2 och 3 hade vi tänkt ta bort så köket får en öppen planlösning. Om vi skulle sätta in en ny kamin skulle vi vilja sätta den där jag markerat med ett y då vi hört att det skulle vara bra att tillföra luft utifrån.
 
Om du tar kontakt med kommunen så har dom förhoppningsvist någon typ av husritning där fasaderna och våningsplanen finns med.
 
Åt vilket håll är norr?
 
När jag ser denna planlösning får jag en väldig lust att byta plats på vardagsrum och kök. Har ni övervägt det? Då skulle jag också planlägga det hela så att kaminen i källaren kan vara kvar, den har så pass liten inverkan på planlösnignen att det borde gå att lösa, och ändå få in en eldstad även på ovanvåningen om man vill det. Men notera att ni inte behöver en eldstad för att få rätt ventilation, tvärtom ska ni se till att ha en god ventilation ändå.
 
Där ni planerar att sätta kaminen är dålig placering med hänsyn till skorstensdragning. Ni blir mer eller mindre tvungna att dra ut skorstenen genom ytterväggen och staga upp skorstenen på utsidan, skorstenen ska mynna ut höjdmässigt över taknock.
 
Efter att ha kikat på din planritning hade jag gissat att vägg 2 är bärande, vad är det för vägg? trä? sten?
Har du ett enplanshus kan det kanske bli problem med att sätta i en ny skorsten på plats Y, då pipan skulle komma upp i ett eventuellt snedtak när den kommer in på vinden.
Det finns ju snygga fristående kaminer om du skulle kunna tänka dig en öppen planlösning med kaminen på plats X istället!, dessutom skulle den värma upp entren och hallen också. Rör har du ju redan på plats X
 
Montören skrev:
Efter att ha kikat på din planritning hade jag gissat att vägg 2 är bärande, vad är det för vägg? trä? sten?
Det är inte säkert att den är bärande. Vi har ett spann på åtta meter mellan ytterväggarna utan att ha någon bärande innervägg, i källaren är det en betongvägg som går längs med hela husets mitt men den är inte heller bärande, den är bara där för säkerhets skull ifall det självbärande mellanbjälklaget skulle börja ge vika.

Om TS går upp på vinden och kollar på takstolarna så kommer antagligen alla se lika dana ut oberoende om dom har någon vägg under sig eller inte.

För flera år sedan så rev vi ner vår murade skorsten bl.a. pga ändrad planlösning och pga att vi bara använde två av sju kanaler i den. Vi hade några år tidigare installerat FTX-system i huset. Vår murade skorsten hade ingen bärande funktion, totalt tog vi bort sju ton tegel och bruk, vi har enplan med källare, hade öppen eldstad med keddyinsats i källaren har nu en täljstenskamin med stålskorsten istället, köksfläkten har en egen skorsten.
 
thomasx skrev:
När jag ser denna planlösning får jag en väldig lust att byta plats på vardagsrum och kök. Har ni övervägt det? Då skulle jag också planlägga det hela så att kaminen i källaren kan vara kvar, den har så pass liten inverkan på planlösnignen att det borde gå att lösa, och ändå få in en eldstad även på ovanvåningen om man vill det. Men notera att ni inte behöver en eldstad för att få rätt ventilation, tvärtom ska ni se till att ha en god ventilation ändå.
Håller med.
 
Redigerat:
Norr är där ingång och kapprum är.
 
Jag skulle nog tagit bort hela skorsten på bottenvåningen så slipper man göra massa nödlösningar pga av den.....
 
Både besiktningsmannen, mäklaren och en vän till oss som är byggnadsingenjör trodde inte att vägg 2 är bärande efter att ha kollat på ritningar och sett huset i verkligheten, men alla sa att de trodde så vi kan inte vara 100% säkra. Om någon vecka kommer vi ta dit några olika firmor för att få offert på jobbet som ska göras men jag antar att vi kanske får ta dit en byggkonstruktör och en sotare först för att ordentligt ta reda på fakta?

Vardagsrummet går ju i vinkel. Var menade du att vi ska placera köket då?

I vår nuvarande plan kommer vi få byta plats på en del grejer i köket så ev behöver el, vatten, avlopp fläkt flyttas i vilket fall men blir det inte mycket svårare och dyrare att flytta allt i princip till ett annat rum?

I källaren ligger nu ett förråd under nuvarande kök så där gör inget om man drar kablar / rör, men under vardagsrummet ligger ett gästrum och en gillestuga så där är lika kul att ha saker som syns i taket. Men det kanske går att lösa på något snyggt sätt?

Är väldigt tacksam för era kunniga svar!
 
Angående kamin och luft utifrån. Luft utifrån kan du få via ett rör som ex går via källaren. Man får bättre uppvärmning om kaminen mer centralt placerad.
Tilluft och placering har egentligen mest betydelse om ni skall använda kaminen till annat än trivselelda.
 
Jag hade defintivt försökt lägga köksbänken mot norrytterväggen och matplatsen vid fönstren åt väster, hur det löses med VA beror lite på hur det ser ut i huset i övrigt. Mycket trevligare att se in i ett vardagsrum/läshörna när man kommer in genom ytterdörren, smidigare att ha köket direkt innanför dörren utan att först behöva passera vardagsrummet för att komma dit och framförallt få vardagsrummet i direkt anslutning till söderväggen med altanen utanför, ny tycker nog du att det har ni redan, och visst, men köket tar halva det utrymmet och den stora vardagsrumsytan ligger mot norr. Med den nya planlösningen kan man enkelt också bygga vidare på matplatsen ut i vardagsrummet och man vill ha långbord vid fest t.ex. Jag tycker också att man få får ett större och öppnare kök utan att för den skull stjäla någon yta från vardagsrummet, det blir lite öppnare planlösning och kök och vardagsrum flyter ihop lite mer.

Planlösningsmässigt ser jag bara fördelar med att göra så, och kan fundera lite på hur arkitekten egentligen tänkte när han ritade köket inklämt på det viset från början (om det nu var orginallösningen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.