Hej, jag ska sätta kastanjestaket framför mitt gråa hus och ha en faluröd grind. Gårdsplanen ska jag ha grus på.
Jag ska ha en häck bakom staketet till höger om ingången. Till vänster ska jag ha ett plommonträd och syrener. Därför vill jag att rosorna ska vara remonterande eftersom det andra bara blommar på försommaren.

Uppe vid ingången till huset (ca 30 m bort) kommer jag ha vilja ha ngn gulrosa buskros (ni får gärna tipsa om ngn sådan sort) i mitten av grusuppfarten med lavendel runt och över dörren vill jag ha new dawn klättrandes.

Hursomhelst så vill jag ju ha en häck av remonterande rosor till höger om grinden. Dom ska vara taggiga (så hundarna inte vill försöka hoppa över) gärna härdig och med små blommor som sticker ut fint mellan kastanjestaketet.
Dom får bre ut sig en del men inte bli monsterhöga och monsterbreda (helst inte mkt högre än en meter). Jag kan ju visserligen klippa dom men ni förstår poängen.

Gul, rosa eller gammelrosa kanske? gärna någpn rosa nyans som passar till det faluröda.

Shoot!

:)
 
S
skulle du kunna tänka dig en rosa mundi?
rosa med en mysig gul mitt.
fast den blir 100-120cm hög
 
New Dawn är en trevlig och sund remonterande ros som klättrar fint. Säsongsskotten (2-3 m) behöver kortas innan vintern. Sätter blommor fram till sen höst. Doftar milt trevligt.
Om du är i Göteborg finns dessa i Trädgårdsföreningen där de klättrar i spaljéer.
 
Såg nu att du redan skrivit New Dawn i ditt förslag. :)
 
Taggar mot hund: "Louis Rödiger" är bland det taggigaste jag någonsin råkat ut för. Denna växt ska du öht inte närma dig annat än klädd i långa ärmar och rejäla arbetshandskar. Det är en ivrig klättrare, men tyvärr känslig för våra vintrar. Har du inte en ängels tålamod och en en noshörnings hud ska du nog välja elstängsel http://www.alltomtradgard.se/ImageGallery/Thumbnails/25/154925/228448_61355.jpg

Blickfång vid entrén: Eftersom du vill ha besökarens fokus på lite avstånd redan vid grinden måste den här plantan ha lite volym. Du behöver något som känns lite gammaldags och samtidigt är starkväxande och härdigt. Jag skulle valt Honungsros http://4.bp.blogspot.com/-MgLybqfY60M/URe3u8dxNRI/AAAAAAAAHpk/xYi40q6ZIrk/s1600/Lykkefund-3.jpg alternativt Polstjärnan (som också kallas Finlands vita ros) http://4.bp.blogspot.com/_shUrudYdqGs/TT_GE25nGhI/AAAAAAAADBg/ns61hPQqtGw/s1600/DSCN0807.JPG

Häck vid grinden: Jag slår gärna ett slag för Mozart. Härdig och lättskött. Den blir inte jättelik, och blir därför smidig att ansa, så att du slipper krocka med gatukontoret. Mozart blommar osjälviskt, generöst från juni och ända tills den motvilligt slutar knoppas långt in i oktober.
http://www.frost-burgwedel.de/bilder_rose/mozart_4479_g.jpg

Matcha lavendel: Perfekta komplementfärgen är aprikos. Compassion heter en ljuvlig sort med den enda olägenheten att den regniga dagar blir mer blek och rosa än varmt aprikos . Men det är ju tanken som räknas. http://www.mooseyscountrygarden.com/house-and-garden/compassion-rose.jpg
 
Alla gammaldags rosors färger funkar till falurött. Det är bara moderna rosor med skrikiga färger som inte fungerar så bra.

Ex på remonterande häckrosor:
Rose de Recht (purpurrosa, knappt meterhög, zon 5, doftar underbart)
Therese Bugnet (rosa, drygt 1.5m, zon 6, svag doft)
Roserai de l´Hay (purpurrosa, drygt 1.5m, zon 6, doftar underbart)

Ex på blickfångsrosor:
Alchemyst (gulrosa, 1.5 - 2 m, zon 4, mkt svag doft)
Frühlingsduft (gulrosa, drygt 1.5m, zon 5, god doft)
Stanwell Perpetual (ljusrosa, drygt 1m, zon 6, underbar doft, remonterande)

Vad har du för jordmån, dränering, ljusförhållanden?
Finns det stora träd och buskar i närheten?
Hur mycket skötsel tänker du lägga ner på rosorna?
 
Tack vilken bra hjälp!

Blickfångsrosen som ni kallar den ska stå mitt på en grusuppfart. Hur stort hål/rabatt aska jag göra för den samt lavandeln?

Jordmånen är extremt lerig åkerjord, tänkte försöka ha en del säckar rosjord till dom så dom får det lite bättre.

Det är nog rätt soligt där jag tänkt att dom ska stå, huset skymmer väl lite men jag tror ändå det blir mestadels soligt.
Inte växter runt omkring just nu (jag ska plantera ett plommonträd norr om dom.

Jag kan lägga endel jobb nu i början men jag vill att dom ska va tåliga och klara att bli lite bortglömda.

Funderar på att blanda rossorter i "häcken" så det kanske dels är en stor remonterande sak samt lite härdigare vildsorter.
Är lite bekymmrad för att allt blommar på våren (plommonträd, syren, vildros osv) behöver därför ngt remonterande i häcken känns det som.
 
Bana bort gruset och gräv ut hela området till tre fyra decimeters djup (som vid höstgrävning) ,där du vill ha din border. Skaffa någon kubik sandjord eller rentav sand och blanda ut i leran till en mera genomsläpplig mylla. Kantsätt gärna med sten eller tegel, så att rabatten får en tydligt gräns som blir lätt att hävda.

För en rosplanta gräver du ut omkring en halvmeter diameter och lika djupt. Fyll på med lite blomjord i botten så att roten hamnar på rätt höjd. Ta en halvskyffel benmjöl och ös ut på gropens botten. Det ger långsamverkande näring. Försiktigt fyll med rosjord tills plantan står med roten täck till samma nivå som du fick den i krukan. Vattna rikligt.

Nej, rosor tål inte att bli bortglömda. Precis som vi människor behöver de vatten, och de blir då och då sjuka. Om du inte bryr dig om dem kommer du mycket snart inte heller att hitta dem i allt ogräs. Vill du ha rabatter får du kallt räkna med en hel del jobb, men det blir inte lika enformigt som med gräs.

Man brukar säga att det finns ett strategiskt vägval mellan perenner och en ettårig drivhusträdgård. I ettårsträdgården rensar du inte. Du kasserar helt enkelt och ersätter överblommade plantor med nya efter säsongens lopp. Av ekonomiska skäl helst direkt från eget växthus. Denna variant är faktiskt mindre arbetskrävande, varför du ser den tillämpad av fastighetsägare som sköter trädgård med anställt folk. Till exempel kommuner.

Perenner planterar du för att de ska stå kvar. Sedan tar du hand om växtkraften dels genom att hämma och rensa bort ogräs och dels genom att dela plantorna när de blir för stora. Precis som du är inne på kombinerar man sina borders så att olika sorter går i knopp medan blommande pionjärer långsamt faller i bakgrunden.

För att resonera rosor tycker jag du är på rätt väg med rotäkta och mer robusta "nypon". Jag tipsade om just Honungsros och Mozart därför att de blommar frikostigt i utbyte mot egentligen väldigt lite jobb. I synnerhet Mozart har lång och sen blomning. Vill du ha lite mer blommor på vår och försommar ska du snegla på pioner och iris.
 
"glömma bort" är ju lite av en definitionsfråga också. Jag har 2400 kvm svårt misshandlad "trädgård" som är helt igenvuxen och fullt med glassplitter och byggbråte kvar. Vi kommer få jobba hårt varenda dag närmsta halvåret om vi ska kunna kalla det trädgård till midsommar ;-)

Jag vill inte ha någon av de mest krävande rosvarianterna utan helst någon som tål en ambitiös amatörs stundvis bristfälliga vård :-D
Men jag tänker också att just vid entren vill jag ha mina vårdväxter på klassiskt gameldags maner. Eftersom det är välkomnande men också lättare att sköta och hålla efter det man ser varje dag.
I övrigt vill jag så en del äng och få till en vackert romantisk och lantlig naturtomt. Men även där är det MYCKET arbete att göra. 1000kvm snöbär som ska bort tex X-/

Jag har bla hittat ngt risigt och taggit med nypon på i trädgården. Funderar på att flytta den till där min "rosenhäck" ska vara och se vad som kommer...

Pioner är ju helt vansinnigt vackra, det var ett bra tips!
 
Antagligen har du mer än glassplitter i din trädgård. Mitt tips är att leta efter före detta invånare i huset ... kanske be säljarna också berätta mer. Varje gammal trädgård brukar gömma skatter.
 
Om du har lerjord behöver du inte köpa någon jord, rosor vill ha lerjord. Sorter har du redan fått massor med förslag på så det enda jag tänkte tillägga var att gardera dig gärna med zoner. Alltså, bor du i zon tre så köp gärna en ros som klarar zon fyra tex.

Jag gjorde en ny rabatt med rosor, pioner, riddarsporre, fingerborgsblomma, nävor och lite annat i våras. Allt tog sig finfint utom en av rosorna - Madame Boll. En chansning från min sida då jag läst att den lätt drabbas av diverse otyg men jag tycker den är så fin. Jisses vad den drog på sig åkommor! Alla rosorna blev förvisso angripna av larver men absolut mest på Mm Boll. Sedan fick den även röta, mjöldagg och jag vet inte allt. Helt hopplös och nu har den åkt ut från landet. Övriga rosor ser fina ut så kolla även på hur sjukdomsalstrande de är och inte bara på form och färg. De som klarade sig fast de stod bredvid den sjuka rosen var Louise Bugnet och syrran Thérése Bugnet.
 
Jag vidhåller att lerjord är ett fanstyg i trädgårdar. Iallafall i de tyngsta sorterna trivs inte ens rosor, och TS tänker - som sagt - inte nöja sig med rosor.

Uppland ligger som värst i son IV. Därför kan det vara på sin plats att länka till några sorters "Kanadaroser".
 
Givetvis finns det grader i helvetet gällande lerjord men om TS tänker gräva bort den lerjorden hon har och sedan ersätta med rosjord på säck så blir det ju ogjort arbete. Bättre i så fall att blanda upp befintlig lerjord med torv eller kompost eller dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.